Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

apua! milloin lapsi juo riittävästi

Vierailija
22.12.2014 |

11 kk tyttö vieroitettiin viikko sitten rintamaidosta, ja nyt huolestuttas kovin: mistä tiedän että saako lapsi tarpeeksi nestettä? Juo nesteitä mukista ja nokkiksesta n. 1-1,5 dl päivässä, joinain päivinä vähemmänkin.. yövaippa on kuivahko (maksimissaan pari pissaa) ja eipä nuo vaipat 3-4h välein vaihdettuna märkiä ole, vain muutama pissa tai ei yhtään/vaippa. Millä saisin juomaan enemmän? Mistä huomaa että lapsi on kuiva/milloin joutuu tiputukseen?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on juonut riittävästi silloin kun tulee seiniä pidellen ja ylt'ympäriinsä oksennellen aamuyöllä kotiin. Kyllä sen huomaa. 

Vierailija
2/19 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö hyvin kiinteitä? Lisää niihin nestettä. Ja tarjoa sitä nokkamukia, välillä vaikka ihan vettä. Myös mukista kannattaa tarjoilla. Pikkuhiljaa ne määrät lisääntyvät, eikä nestettä ole tarkoitus laskea jatkuvasti! Mä luulen, että noi desimäärän laskeskelut on niiden korviketta antavien juttuja. Imettäjät ei laske määriä, vaan seuraa lapsen vointia. Älä hätäile, ei se kuivu, jos nestettä tarjoat.

Vierailija
4/19 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vointi hyvä, siinä ei oo mitään. Syö minusta hyvin kiinteitä, ei mikään suursyömäri mutta kumminkin uppoaa 1-2dl per ateria jos muussais kaiken minkä syö..

Vierailija
5/19 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vettä siis juo tuon verran, piimä ei oikein uppoa (hörppy tai kaksi menee) ja mehuja ei oo tarjottu kuin kahdesti-ei tykännyt..

Vierailija
6/19 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä nokkamuki aina tarjolla, myös ruokailujen välissä.

Vierailija
7/19 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kuivuisi se olisi vetämätön ja veltto. En usko että on mitään vaaraa kuivumasta kun ei kuumeile tai oksentele ja juotavaa on kuitenkin tarjolla. Saa myös ruoassa nestettä.

Vierailija
8/19 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten saa niistä kiinteistä jo paljon nestettä. Keitä puuro maitoon ja lisäile maitoa soseisiin. Jos ei oksenna tai ripuloi, niin kaikki hyvin. Mulla kaksi lasta siirtyneet suoraan rinnalta mukiin. Nokkamukista joivat vain muutamia hörppyjä. Ikinä eivät juoneet tuttipullosta tai mitään iltamaitoja jne. Maitoa meni rinnan jälkeen alkuun hintsusti, sitten joivat ihan kuten isommat lapset mukista aterian yhteydessä. Eivät kuivuneet.

Vierailija
9/19 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desi päivässä ei riitä.
Soita neuvolaan!!!!!!!!!

Vierailija
10/19 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on juonut todella vähän siitä asti, kun lopetin imetyksen eli lapsen ollessa 1-vuotias. Nyt 2v ja tuntuu, että juominen sen kuin vähenee. Välillä annan kaakaota tai mehua, että joisi edes jotain. Imetyksen loputtua lapsi ei todellakaan ole juonut sitä suositeltua (?) puolta litraa maitoa päivässä, hyvä jos puoli desiä. Ei vaan juo. Vaikka tultaisiin hikisinä ulkoa, ottaa pari hörppyä eikä suostu juomaan enempää. Hyvin kasvaa ja on energinen, että kaipa tuo nestemäärä sitten riittää.

Vierailija
11/19 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 22:40"]

Desi päivässä ei riitä. Soita neuvolaan!!!!!!!!!

[/quote]

No mitä se neuvola voi tehdä? Korkeintaan neuvoa antamaan jotain hedelmäsoseita, jotka sisältävät paljon nestettä. Ei lasta voi pakkojuottaa.

Vierailija
12/19 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa yllättävän paljon nesteitä ruuasta :) tarjoa vaikka kurkkupaloja imeskeltäväksi?

Vierailija
13/19 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 10 kg painavan laskennallinen perusnesteentarve on 100ml/kg. Eli esim. 8 kg painava lapsi tarvitsee 8 dl nestettä/ vrk. Kaikki nestemäinen lasketaan mukaan, myös puuroissa, jogurtissa, keitossa oleva jne. Ei ole tullut vastaan lasta, joka olisi imetyksen lopetuksen jälkeen tarvinnut nesteytystä osastolla. Tilanne kyllä tasaantuu. Jos yleistila on hyvä ja pissaa tulee useamman kerran päivässä, ei ole hätää.

Vierailija
14/19 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 22:40"]Desi päivässä ei riitä.
Soita neuvolaan!!!!!!!!!
[/quote]

Ootä mä veikkaan, sä oot pulloruokinnut lastasi? Ap:han juuri kertoi, että syö hyvin, yli desin aterialla. Saa siis ruoasta joku 5-6dl ja lisäksi juo ehkä desin päälle, missä on ongelma?

Vierailija
15/19 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 07:38"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 22:40"]Desi päivässä ei riitä.
Soita neuvolaan!!!!!!!!!
[/quote]

Ootä mä veikkaan, sä oot pulloruokinnut lastasi? Ap:han juuri kertoi, että syö hyvin, yli desin aterialla. Saa siis ruoasta joku 5-6dl ja lisäksi juo ehkä desin päälle, missä on ongelma?
[/quote]

No ei todellakaan saa ruoasta 5-6 dl nestettä, vähän nyt suhteellisuuden tajua. Tuohon määrään nestettä pitäisi varmaan syödä lähes litra jotain todella nestepitoista ruokaa kuten velliä. Ottakaa huomioon että ruoka myös sitoo nestettä. Kyllä APn mainitsemat määrät kuulostavat huolestuttavan vähältä, pitäisi juoda ainakin tuplamäärä.

Vierailija
16/19 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pissan määrän vähäisyys kertoo siitä, että juomista on jotenkin saatava menemään enemmän. Ei todellakaan ole lapselle mikään hyvä juttu, jos kuivuu vaikka ei tautia olekaan.

Tarjoa juotavaa usein, myös aterioiden välillä. Maitoa, vettä, mehua, pillimehua, kaakaota. Kaikki keinot ovat sallittuja.

Meillä jos aikoinaan (lapsi on nyt 10) vastaava tilanne vaati sen, että pakkojuotettiin parina päivänä ruiskulla nesteitä. Sen jälkeen lapsi hoksasi ehkä itse yhdistää janosta aiheutuvan hankalan olon ja nesteen tuoman helpotuksen.

Panadolin ruisku on hyvä nesteytysruisku. Siinä ei ole sitä terävää imukärkeä päässä ja se on iso, saa kerralla isomman määrän.

Pahimmillaan näin: lapsi selälleen, ruisku poikittain suuhun ja hitaasti painaa nestettä poskea vasten. Ei suoraan kurkkuun ettei lapsi tukehdu. Kun ruisku on poikittain suussa, ei lapsi saa suuta kiinni , eikä pysty sylkemään nestettä pois.

Kuulostaa julmalta, joo. Mut joskus on pakko. Meillä on menty esim. vatsataudit tuolla menetelmällä, eikä oo lapset joutuneet tippaan.

Vierailija
17/19 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mä en usko et esim.30 vuotta sitten kukaan olis laskenut paljonko lapsi saa nestettä päivässä!! Kyllä silloinkin henkiin jäätiin:-)
Nykyään vaan tehdään joka asiasta niin suuri numero! Kyllä se juo kun jano on ja takuulla huomaat jos ei juo tarpeeksi!

Vierailija
18/19 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että alkaa kohta juomaan luonnostaan paremmin kun tuo rinnasta vierotus on vielä noin tuore juttu. Näin ainakin meillä.

Vierailija
19/19 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itsekin jossain vaiheessa huolissani 8kk vauvani nesteen saamisesta, on itse vähentänyt rinnalla olemista ja syö vuorokaudessa rinnasta 4-5 krt (joista yöllä 1-2 krt). Kakka oli kuivempaa ja pissaa ei juuri tuntunut tulevan. Neuvolassa sanottiin, että vaipatkin ovat nykyään niin tehokkaita että imee helposti pienemmän pissamäärän kokonaan ja tuntuu, kuin pissaa ei olisi yhtään kun vaippa tuntuu kuivahkolta eikä haise.
Tarjoan kyllä vauvalle vettä, etenkin ruuan yhteydessä, kun tosiaan saattaa olla rinnatta jopa 9-10 h. Ja terveeltä tuo näyttää, eloisa ja iloinen, kakkaankin on tullut kosteutta nyt veden myötä vaikkei pissaa edelleenkään ole isoja määriä.
(Ps. Itsekin pissaan 2-4 krt vuorokaudessa, toiset pissaa 20, kai se on yksilöllistä)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä