Onko muita, joita ahdistaa hoitaa velvollisuuksia? Kaipaan vertaistukea
Tiedän, tämä kuulostaa varmaan todella häiriintyneeltä ja sairaalta, että tämän ikäisellä aikuisella ihmisellä on tällaisia "fobioita".
Olen siis kolmekymppinen nainen, jota ahdistaa hoitaa kaikkia velvollisuuksia, mitä nyt aikuisuuteen kuuluu.
Ahdistaa etsiä asuntoa, kun vuokrat ovat niin kalliita ja sitten jos kerrankin löytyy kohtuullinen vuokra-asunto, iskee lähes paniikki, että kohta tuokin asunto vuokrataan enkä minä ehdi saamaan sitä
Ahdistaa käydä passikuvauksessa (tätäkin pitää nykyään tehdä aivan liian usein)
Ahdistaa käydä verkkopankissa (pelkään aina, että tilini on joku rosvo tyhjentänyt tai anastanut minulta joitain summia)
Ahdistaa välillä mennä töihin, jos omassa yksityiselämässä on sillä hetkellä jotain ikävää
Ahdistaa joskus nukkua yksin pimeässä yöllä, etenkin jos on juuri nähnyt jonkin pelottavan elokuvan
Ahdistaa että elämä on niin kallista
Ahdistaa treffailla, kun ei ikinä tiedä, milloin menettää sen ihmisen, kun on jo muutenkin niin yksinäinen
Tässä siis joitain ahdistuksieni kohteita, ei todellakaan kaikki listattuna.
Voisitteko te muut kertoa, onko teillä tällaisia samanlaisia tai vastaavia ahdistuksen kohteita? Onko nämä edes normaaleja aikuisille ihmisille, vai tarvitsisinko ammattiapua ja jos, niin millaista ja mistä sitä kannattaisi lähteä hakemaan? :(
Kommentit (8)
Samaistun kyllä ihan täysin. Varsinki laskujen maksaminen on jotain tosi kamalaa. Aina sydän hakkaa kun avaan verkkopankin enkä tosiaankaan tiedä mistä nämä tunteet tulevat. Olen kyllä sairastanut masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön mutta silti kaikesta oudosta ahdistuminen ei ole poistunut.
Vierailija kirjoitti:
Samaistun kyllä ihan täysin. Varsinki laskujen maksaminen on jotain tosi kamalaa. Aina sydän hakkaa kun avaan verkkopankin enkä tosiaankaan tiedä mistä nämä tunteet tulevat. Olen kyllä sairastanut masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön mutta silti kaikesta oudosta ahdistuminen ei ole poistunut.
Masennus ja
Ahdistushäiriö on molemmat sellaisia joilla on tapana uusiutua. Kannattaa käydä lääkärissä.
Minä olin samanlainen. Menin lääkäriin ja sain diagnoosin ja lääkkeet. Auttoivat.
Ei tuo nyt ihan normaalilta kuulosta. Jos ahdistus liittyisi vain johonkin elämänalueeseen, niin sitten ehkä. Minuakin tympii hoitaa asioita. Ehkä se onkin enemmän tympäännystä kuin ahdistusta. Maailmanmenokin ahdistaa, jos jään sitä miettimään. Mitä enemmän teen asioita ja liikun ja ulkoilen sitä vähemmän ahdistaa. Voisit kokeilla sellaista ja sitten altistaa itseäsi noille asioille, mutta ei liikaa. Sen verran, että laajennat tavallaan pikkuhiljaa sitä elämääsi, joka ei ahdista. Olet saattanut supistaa elinpiiriäsi joko ahdistusta välttääksesi tai mukavuudenhalusta, mutta oletkin joutunut ansaan. Nyt pitäisi päästä pois sieltä ansasta ja taklata rohkeasti ne mielen örkit yksi kerrallaan. Mutta jos et pysty ja kaikki vain ahdistaa, niin taidat olla avun tarpeessa.
On samanlaista mutta olen opetellut rauhoittamaan itseni, keskitän ajatuksen muuhun. Kyllhän ne välillä pongahtaa mieleen silti :(
Minäkin inhoan näitä kaikkia, mutta siltä saan ne jotenkin tehtyä. Mutta energiaa kaikki nämä velvollisuudet vie.