Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se kulttuuriero ja vaimon asema

Vierailija
22.12.2014 |

Olen vuoden verran seurustellut mustan miehen kanssa. Nyt hänen kaverit on alkanut tulla kylään kun ulkonakaan ei voi pakkasen vuoksi hillua niin kun kesäaikaan. Selväksi on tehty että vaimon paikka on keittiössä silloin kun ystävät tulee kylään. Kahvia, teetä ja illallista laitettava. Keskusteluihin en osallistu sen jälkeen kun muodolliset kuulumiset on vaihdettu. Kuuntelin eilen noin 4 tuntia kun miehet keskustelivat politiikasta, urheilusta, mailman menosta ja siitä että vaimolla kuuluu olla kuria ja kunnioitusta. Välillä alkoi kyllä nämä miesten jutut väkisinkin hymyillyttää. No illan päätteeksi sain kuulla että meidän koti on afrikkalainen ja että on kun tulisi kotiin afrikkaan äidin luokse syömään, tarkoittikohan toi että olen nyt sisäistänyt vaimon aseman ja osaan toimia kuuliaisena vaimona tulevalle aviomiehelleni?

Ps: en ole tyhmä enkä alistettuna, omasta tahdosta minä toimin. Mietin vaan tätä kulttuurieroa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tyhmä ja vapaaehtoisesti alistettu.

Vierailija
2/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ihan yksi ja sama, jokainen aikuinen tehkööt mitä haluaa. Ei voisi vähempää kiinnostaa myöskään jos joku kantasuomalainen nainen vetää tuolla burkha päällä. Minulle on myöskään turha tulla näiden valintojen jälkeen itkemään jos kaikki ei mene niinkuin Strömsössä, ei heru yhtään sympatiaa.

Ottakaa vastuu omista valinnoista ja tekemisistä, eläkää niiden kanssa sitten. Ette voi ainakaan sanoa, jotta ette tienneet mihin olette ryhtyneet, kyllä sitä tietoa on yllin kyllin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, onko sellainen olo, että,asiat ovat mallillaan ja elämä järjestyksessä kun kaikilla on oma paikkansa? Eikä tämä ole sarkasmia, epäselvyys ja -epävarmuus stressaa useita.

Vierailija
4/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää, että olet ruvennut pitämään afrikkalaista kantakievaria....

Vierailija
5/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olet somalialaista bambuskaa jo opetellut laittamaan ruuaksi?

Vierailija
6/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä, jos itse olet sinut kulttuurieron kanssa.

Ei millään pahalla, mutta omasta mielestäni kuulostaa kyllä aika vanhanaikaiselta toiminnalta, enkä itse olisi valmis moiseen. Alkaisin luultavasti samanlaisessa tilanteessa kukkoilemaan, koska en ole tippaakaan alistuva ja minua ärsyttää ihmisten eriarvoistaminen sukupuolen perusteella. Noh, ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
7/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 09:01"]

Mikäs siinä, jos itse olet sinut kulttuurieron kanssa. Ei millään pahalla, mutta omasta mielestäni kuulostaa kyllä aika vanhanaikaiselta toiminnalta, enkä itse olisi valmis moiseen. Alkaisin luultavasti samanlaisessa tilanteessa kukkoilemaan, koska en ole tippaakaan alistuva ja minua ärsyttää ihmisten eriarvoistaminen sukupuolen perusteella. Noh, ihmiset ovat erilaisia.

[/quote] 

Kauheinta tuossa eriarvoistamisessa on ehkä se, että alempiarvoiset alistavat. 

Vierailija
8/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus, mikä idiootti olet!

Vierailija
9/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole vielä vaimo, vaan vasta tyttöystävä, jos kerta ette naimisissa vielä ole. Mieti, kauanko jaksat kyseistä tilannetta, että olet ikäänkuin vieraana omassa kodissasi.

Vierailija
10/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurierot on jänniä. Itse olen naimisissa aasialaisen kanssa ja kyllä minä vieraitamme kestitsen. Tämä osoittaa asemani perheen päänä, ei suinkaan palvelijana: Palvelijaa pitää käskyttää, johtaja tietää itse mitä tehdä. Avuttomasta - sellaisesta joka ei osaa edes vieraille syötävää tarjota - ei olisi johtamaan.

Vierailija
11/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne suomalaisetkin osaavat. Taannoin kylässä rouvat olivat jo asettumassa kahvipöytään, kun itse istuin vielä olohuoneessa miesten seurassa. Taustaa: olen hyvässä duunissa, joka vaatii osaamista, tienaan hyvin, ajan uusilla autoilla jne. Miehet puhuivat jotain liittyen työelämään, talouselämään ja autoihin, mutta yhtäkään puheenvuoroani ei noteerattu mitenkään. Onneksi tuo oli aika ainutkertainen kokemus. Jäin vain säälimään näiden miesten kotona lapsia hoitavia vaimoja. 

Vierailija
12/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 09:20"]

Kyllä ne suomalaisetkin osaavat. Taannoin kylässä rouvat olivat jo asettumassa kahvipöytään, kun itse istuin vielä olohuoneessa miesten seurassa. Taustaa: olen hyvässä duunissa, joka vaatii osaamista, tienaan hyvin, ajan uusilla autoilla jne. Miehet puhuivat jotain liittyen työelämään, talouselämään ja autoihin, mutta yhtäkään puheenvuoroani ei noteerattu mitenkään. Onneksi tuo oli aika ainutkertainen kokemus. Jäin vain säälimään näiden miesten kotona lapsia hoitavia vaimoja. 

[/quote]Eikä tällainen ole itse asiassa mitenkään harvinaista, että naiset hääräävät keittiössä suurimman osan kyläilyajasta ja ainakin sillä aikaa kun miehet ovat olkkarissa.

Vierailija
13/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta (mm.) suomalainen kulttuuri on outo että olohuoneessa löhöily ja jaskanpauhanta olisi jotenkin tärkeämpää kuin hyvänä isäntänä/emäntänä toimiminen vaikkapa siellä kökin puolella. Kuka tahansa osaa laiskotella, mutta kaikki eivät osaa tehdä hyviä tarjoiluja. :D

Vierailija
14/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

M

Vierailija
15/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin vuosia sitten muuten ihan hyvän suhteen albaanin kanssa tuon ongelman takia: meillä luuhasi tavattoman usein miehen sukua ja kavereita, jopa ulkomaita myöten, ja minun odotettiin passaavan sitä porukkaa. Ja naisten piti istua keittiössä lapsineen ja keskustella naisten asioista, miehet olivat olkkarissa keskenään ja sinne piti sitten tarjoamisia kantaa. 

Lisäksi välillä tuli vieraita jotka olivat meillä yövieraina epämääräisen ajan, ja käyttivät taloamme ja jääkaappiamme ja viinakaappiamme kuin omiaan. Ei voinut kuulemma sanoa ei, kuuluu kulttuuriin että suku ja vieraat saa tulla ja olla niin kauan kuin haluavat. Kävi se oma miehenikin ties missä toisella puolella tai Tukholmassa luuhaamassa kaverien nurkissa myös. Mutta minä en vaan kestänyt sitä naisen osaa siinä kulttuurissa, ja hyvä oli että lähdin.

Vierailija
16/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse olet tyytyväinen tilanteeseen, niin mikäs siinä sitten. Nro 17 kokemukset kannattaa ottaa huomioon. Tuo ei tule sitten koskaan muuttumaan, vaan osasi sitten valitset.

Vierailija
17/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mies on arabi ja kun hänelle tulee hänen maamiehiään vieraiksi minä olen makkarissa lukemassa taika menen salille,  ja mies kattaa ja laittaa itse pöperöt pöytään. Ei kiinnostaisi kyllä vähempää olla siinä mukana kun en ymmärrä kieltäkään.

Jos tulee suomalaisia vieraita sitten toimimme kuten suomalaiset toimii, eli minä keitän teet/kahvit ja kattaan pöydän. Tämähän se suomalainen tapa on yleensä. :D  Harva suomalainen parikunta toimii niin että mieskin on mukana laittamassa tarjottavaa pöytään. Meidän mies kyllä  keittää viereille teet itse, koska osaa sen paremmin.

Vierailija
18/18 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:15"]

Minä lopetin vuosia sitten muuten ihan hyvän suhteen albaanin kanssa tuon ongelman takia: meillä luuhasi tavattoman usein miehen sukua ja kavereita, jopa ulkomaita myöten, ja minun odotettiin passaavan sitä porukkaa. Ja naisten piti istua keittiössä lapsineen ja keskustella naisten asioista, miehet olivat olkkarissa keskenään ja sinne piti sitten tarjoamisia kantaa. 

Lisäksi välillä tuli vieraita jotka olivat meillä yövieraina epämääräisen ajan, ja käyttivät taloamme ja jääkaappiamme ja viinakaappiamme kuin omiaan. Ei voinut kuulemma sanoa ei, kuuluu kulttuuriin että suku ja vieraat saa tulla ja olla niin kauan kuin haluavat. Kävi se oma miehenikin ties missä toisella puolella tai Tukholmassa luuhaamassa kaverien nurkissa myös. Mutta minä en vaan kestänyt sitä naisen osaa siinä kulttuurissa, ja hyvä oli että lähdin.

[/quote]

Ei meillä vaan ole tuollaista. Kuitenkin jo monta vuotta oltu naimisissa ja meillä saa "luuhata" kummankin sukulaiset ja mieskin osaa itse laittaa ruokaa, keittää kahvia tai petata pedit. Vieraita ei kuitenkaan näy kuin kerran, pari vuodessa ja kahvittelijoita vain pari kertaa kuussa. Kyllähän Albaniassakin istutaan sekaporukalla olkkarissa ja nuorimmat tarjoilevat, olivatpa tyttöjä tai poikia. (Ehkä jotkut kouluttamattomat tai vuoristolaiset toimivat toisin..)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi