Mitä te aiotte tehdä jouluaattona yöpalaksi?
Meillä grillataan pippurinakkeja ja possun ulkofileetä. Lapsille otin kananuggetteja. Lisäksi oon ostanut perunasalaattia ja italiansalaattia. Vaahtokarkkeja lapsille pitäisi vielä hakea. Jouluruokaa syödään tietysti perinteisesti klo 16 ja yöpalaa sitten 23 paikkeilla.
Kommentit (93)
lapsuudesta muistan, että parasta oli aattoillan pelaaminen aamuyöhön, ehkä yökirkossakin käytiin. kyllä silloin yöllä kaivettiin kinkut laatikot rosollit suklaat ym kaapista vielä :)
Pieni yöpala kuuluu monilla jouluun, jos valvotaan myöhään, mutta kyllähän ap:n grillailut keskellä jouluyötä kuulostaa aika himmeeltä touhulta.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:01"]En varaa yöpalaksi mitään, sillä emme syö yllä. Meillä on säännölliset ruoka-ajat ja niihin ei kuulu yösyöminen. [/quote] voi kauhea paikka, jos kerran vuodessa syö yöllä. [/quote] Voi kauhea paikka, jos joku ei syö edes kerran vuodessa yöllä.
[/quote]
Mä menen joka yö nukkumaan vasta klo 3.00 joten klo 23 syöminen ei ole mulle yösyömistä :)
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:22"]21: En ole 14, mutta ihmettelen kyllä, miten juuri jouluna ihmisillä voi olla nälkä yöllä, kun on kuitenkin (oletettavasti) syöty runsaasti jouluaterialla. [/quote] aikataulullisista syistä. Jouluruoka syödään siinä klo 15 pintaan, jonka jälkeen ollaan sukulaisissa iltaan asti. Tällä välillä nautittu kahvia ja ehkä joku joulutorttu tai vähän suklaata. Kyllä sitä kummasti alkaa olla nälkä taas kun viimein kotiin pääsee joskus iltamyöhällä.
[/quote]
Kello kolme on kyllä tosi outo aika syödä. Meillä syödään aamiainen aamusella, lounas yhden maissa, iltapäivällä ehkä kahvia/glögiä ja illalla nautitaan kaikessa rauhassa seitsemältä aikaan ateria, joka venyy monituntiseksi. Ei todellakaan tarve millekään yöpalalle.
[/quote]
No mitä ihmeen lounasta te jouluaattona syötte? Ei tulis mieleenkään. Näetkös - meitä on näin erilaisia. En itse tiedä ketään, joka söisi jouluna erikseen jonkun lounaan. No en kyllä tiedä kirkkokahvittelijoitakaan. Ei omista tottumuksista totutut tavat tee asioista mitenkään omituisia. Monessa asiassa voi yllättyä ja huomatakin itse kuuluvansa vähemmistöön.
Esimerkiksi meillä. Aamulla n. klo 11 joulupuuro. n. klo 16 joulupöydän alkupalat, jonka jälkeen lahjojen avaus. n. klo 19-20 joulupäivällinen. n. klo 00 yöpala (juustoja). Ei muita ruokia, ei torttukahveja, ei lounaita jne. Jokaisella meillä on varmaan erilainen aikataulu eikä kenenkään ole se ainoa oikea.
[/quote]
Minulle se on outo siksi, etten muutenkaan syö koskaan kolmelta mitään. Harva kai syö? Ei ole mitään tarvetta pistää ruokarytmiä ehdointahdoin sekaisin ja sitten ihmetellä, että mitä sitä yöllä pitäisi syödä. Esimerkiksi teidän rytmissä aamulla tulisi tappava nälkä ja tuo neljän "alkupalat" kuulostaa jokseenkin teennäiseltä. Mutta kukin tyylillään, ei kannata ottaa noin henkilökohtaisesti. ;)
[/quote]
Meillä "ruokarytmi" on se että syödään kun on nälkä, vaihtelee siis sen mukaan miten ollaan hereillä ja mitä tehdään. Jos aattona syödään n. klo 18 ja valvotaan n. klo 03 niin kyllä siinä hyvin maittaa yöpala jossain yhden aikoihin.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 21:37"]
lapsuudesta muistan, että parasta oli aattoillan pelaaminen aamuyöhön, ehkä yökirkossakin käytiin. kyllä silloin yöllä kaivettiin kinkut laatikot rosollit suklaat ym kaapista vielä :)
[/quote]
näin juuri ja lapsena oli jotenkin niin jännää kun sai valvoa niin pitkään kun jaksoi. Vielä aikuisenakin valvon jouluyönä pitkään ja fiilistelen <3
Joku ihmetteli jonkun toisen klo 15 syömistä. No, meillä syödään tänä jouluna suunnilleen siihen aikaan. Isovanhempani asuvat kolmessa eri palvelutalossa, ja heidän invataksikuljetuksensa ja muut aikataulunsa osuvat niin, että tuohon aikaan he kaikki ovat vanhemmillani. Silloin syödään ja jaetaan lahjat, vaikka aikaisella tuntuukin.
Aikuiset ihmiset jaksaa ihmetellä, että ihmisillä on erilaisia tapoja viettää joulua. Hohhoijaa.
Jotkut menee tarkan aikataulun mukaan, meillä ollaan aika rennosti. Jouluruoka syödään n. 17 aikoihin, koska yleensä alkaa olla kauhea nälkä siinä vaiheessa. Sitä ennen ollaan syöty ehkä puuroa, leipää, hedelmiä, ettei ihan näänny. Yöllä syödään, jos on nälkä. Ihan niinku muulloinkin. Tosin erotuksena tavallisiin päiviin, voi yölläkin laittaa kinkkua voileivän päälle, kun sitä yleensä siinä vaiheessa vielä jäljellä on.
Jos illalla vielä nälkä yllättää nii pari piirakkaa vois vetästä iltapalaksi..
Kinkku- ja lohivoileipiä itse koottuna ns. rääppiäismeiningillä. Syödessä katsellaan jouluyön messua, vaikka ollaankin ateisteja. Perinteet <3
Ruisleipää, johon kinkkua ja sinappia, juomaksi olut. Lapset eivät luonnollisesti ota osaa yöpalaan.
3, millaista piirakkaa ajattelit tehdä? Jotain suolaista? Mietin, että jaksaisinko vielä tehdä poropiirakan tuohon lisäksi, mulla on tosi hyvä resepti siihen.
-ap
En tee mitään, kukin ottaa mitä lystää ja milloin lystää pitkin iltaa. Yleensä kinkkua =). Mä olen kyllä heikkona suolakekseihin mustapekka-juustolla kokiksen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:22"]21: En ole 14, mutta ihmettelen kyllä, miten juuri jouluna ihmisillä voi olla nälkä yöllä, kun on kuitenkin (oletettavasti) syöty runsaasti jouluaterialla. [/quote] aikataulullisista syistä. Jouluruoka syödään siinä klo 15 pintaan, jonka jälkeen ollaan sukulaisissa iltaan asti. Tällä välillä nautittu kahvia ja ehkä joku joulutorttu tai vähän suklaata. Kyllä sitä kummasti alkaa olla nälkä taas kun viimein kotiin pääsee joskus iltamyöhällä.
[/quote]
Kello kolme on kyllä tosi outo aika syödä. Meillä syödään aamiainen aamusella, lounas yhden maissa, iltapäivällä ehkä kahvia/glögiä ja illalla nautitaan kaikessa rauhassa seitsemältä aikaan ateria, joka venyy monituntiseksi. Ei todellakaan tarve millekään yöpalalle.
[/quote]
No mitä ihmeen lounasta te jouluaattona syötte? Ei tulis mieleenkään. Näetkös - meitä on näin erilaisia. En itse tiedä ketään, joka söisi jouluna erikseen jonkun lounaan. No en kyllä tiedä kirkkokahvittelijoitakaan. Ei omista tottumuksista totutut tavat tee asioista mitenkään omituisia. Monessa asiassa voi yllättyä ja huomatakin itse kuuluvansa vähemmistöön.
Esimerkiksi meillä. Aamulla n. klo 11 joulupuuro. n. klo 16 joulupöydän alkupalat, jonka jälkeen lahjojen avaus. n. klo 19-20 joulupäivällinen. n. klo 00 yöpala (juustoja). Ei muita ruokia, ei torttukahveja, ei lounaita jne. Jokaisella meillä on varmaan erilainen aikataulu eikä kenenkään ole se ainoa oikea.
[/quote]
Minulle se on outo siksi, etten muutenkaan syö koskaan kolmelta mitään. Harva kai syö? Ei ole mitään tarvetta pistää ruokarytmiä ehdointahdoin sekaisin ja sitten ihmetellä, että mitä sitä yöllä pitäisi syödä. Esimerkiksi teidän rytmissä aamulla tulisi tappava nälkä ja tuo neljän "alkupalat" kuulostaa jokseenkin teennäiseltä. Mutta kukin tyylillään, ei kannata ottaa noin henkilökohtaisesti. ;)
[/quote]
meillä syödään viikonloppuisin ja lomilla aina päivän ainoa lämmin ruoka klo 15 ja 16 välillä, miten sattuu ruoka valmistumaan. Joten joulunakin syödään tuohon aikaan.
Yöpalalla meillä on pateista ja hyydykkeistä tehtyjä cocktailpaloja. Puolisoni lapset tulevat meille vasta myöhään illalla ja cocktailpalat ovat tarjoiluna heille. Otetaan kyllä itsekin vähän jos on suolaisen tarvetta (aina on ollut).
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:36"]Ihanaa, että täällä on taas "kaikkien pitää elää samanlailla kuin minä" -mammat liikenteessä. Itkettääkö, jos kerron, että meillä syödään aamupuuro n. klo 10-11 ja seuraavan kerran kello 17.00 joulupöytä. Yöllä sitten syödään vielä lohivoileipiä ja juodaan shampanjaa? Meneekö nyt maailmankirjat sekaisin, kun kaikki eivät syö lounasta niinkuin sinä? Apua! [/quote] niimpä. On se kamalaa, kun jotkut kehtaavat syödä jopa yöllä!
[/quote]
Voi jeesus mitä herkkänahkoja te olette.
[/quote] miltä siellä toisten yläpuolella oleminen tuntuu?
Ei mitään. Syödään normaalia reilumpi aamiainen, välipalaksi hedelmiä jos on nälkä. Joulupäivällinen joskus klo 17 aikaan ja iltanaposteluun juustoja, keksejä ja viikunahilloa. Suklaata ja sipsejä on myös.
Kinkkua tietysti. Kinkku tulee tarjottimellaan jääkaappiin ja siitä käydään vuolemassa siivuja kun alkaa hiukoa.
En mitään. Menen nukkumaan heti kun iltavuorosta pääsen, jotta jaksan herätä aamuvuoroon hoitelemaan teitä jurrisia/ähkyisiä/turpaanne saaneita.