Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisinko sopiva lääkäriksi?

Vierailija
21.12.2014 |

Olen aidosti kiinnostunut ihmisten hyvinvoinnista ja sairauksista. Tämän takia harkitsenkin hakua lääkikseen. Mieltäni painaa kuitenkin eräs asia. Tottuuko kaikkien toimenpiteiden tekemiseen nopeasti, mitä lääkiksessä tehdään? (esim. verinäytteen otto, ruumiinavaus, pienet leikkaukset, tikkien ompelu jne.) Tällä hetkellä tulee huono olo, jos näkee esim. elokuvassa että joku leikkaa itseltä tai toiselta kurkun auki tai muuten viiltelee. Ei sinänsä ällötä, mutta en vain haluaisi katsoa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kurssikaverini pyörtyi eka syksynä, kun otettiin verinäytteitä, nyt hän on sisätautilääkäri. Tärkeintä lääkärin ammatissa on riittävä älykkyys ja motivaatio opiskella.

Vierailija
2/16 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 15:27"]

Olen aidosti kiinnostunut ihmisten hyvinvoinnista ja sairauksista. Tämän takia harkitsenkin hakua lääkikseen. Mieltäni painaa kuitenkin eräs asia. Tottuuko kaikkien toimenpiteiden tekemiseen nopeasti, mitä lääkiksessä tehdään? (esim. verinäytteen otto, ruumiinavaus, pienet leikkaukset, tikkien ompelu jne.) Tällä hetkellä tulee huono olo, jos näkee esim. elokuvassa että joku leikkaa itseltä tai toiselta kurkun auki tai muuten viiltelee. Ei sinänsä ällötä, mutta en vain haluaisi katsoa.

[/quote]

Olen kirurgi, ja minullakin tulee huono olo, jos näen elokuvissa tms kurkun viiltelyä tai muuta ällöttävää. Verinäytteen otosta (itseltä tai muilta) tulee myös huono olo. Eli ei ainakaan mun kohadalla ole ollut este.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että kuten muihinkin ammatteihin, lääkäriksikin kasvetaan. Näyttelijällekään esiintymisjännitys ei ole este.

Vierailija
4/16 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisää mielipiteitä? T. ap

Vierailija
5/16 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen tottuu. Itse olen labrahoitaja ja verinäytteenotto oli aluksi ihan kamalaa. Jo pelkkä suonen tunnustelu ihon läpi oli ällöä. Nyt ei tunnu enää missään.

Vierailija
6/16 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin olisit, oikeista syistä kuulostat alalle haluavan. Nuo asiat, jotka kerroit, ei ole este opiskella lääkäriksi.T. lääkäri

Vierailija
7/16 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukut? T. ap

Vierailija
8/16 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko esimerkiki yleislääkärin työssä käytännössä edes ottaa verinäytteitä jne? Eivätkö (laboratorio)hoitajat hoida näytteenoton?

Vierailija
9/16 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tästä varma, mutta käsittääkseni vain lääkärit saavat ottaa verinäytteen valtimosta. Yleensähän se otetaan siis laskimosta.

Vierailija
10/16 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on selvitä opintojen tiedollisesta puolesta, eli pitäisi olla luonnontieteellisesti suuntautunut. Lääkäreitä on monenlaisia mm. kirurgeja, psykiatreja, laboratorioympäristössä työskenteleviä tutkijoita, hallintovirkamiehiä jne. Tärkeintä on päästä tenteistä läpi, mieluiten hyvin arvosanoin. Sosiaaliset kyvyt ovat plussaa, mutta melkein kuka tahansa pärjää sosiaalisesti lääkärinä, siinä ei ihmeellistä empatiaa vaadita.

Vierailija
11/16 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:05"]Tärkeintä on selvitä opintojen tiedollisesta puolesta, eli pitäisi olla luonnontieteellisesti suuntautunut. Lääkäreitä on monenlaisia mm. kirurgeja, psykiatreja, laboratorioympäristössä työskenteleviä tutkijoita, hallintovirkamiehiä jne. Tärkeintä on päästä tenteistä läpi, mieluiten hyvin arvosanoin. Sosiaaliset kyvyt ovat plussaa, mutta melkein kuka tahansa pärjää sosiaalisesti lääkärinä, siinä ei ihmeellistä empatiaa vaadita.
[/quote]

Tämä minulla onkin tiedossa, opiskelen lukiossa fysiikkaa ja kemiaa hyvin arvosanoin. Bilsasta aion ottaa ylimääräisinä ihmisbiologian ja soluteknologian kurssin, joista lienee hyötyä lääkistä ajatellen. T. ap

Vierailija
12/16 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/16 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 16:55"]

Tarvitseeko esimerkiki yleislääkärin työssä käytännössä edes ottaa verinäytteitä jne? Eivätkö (laboratorio)hoitajat hoida näytteenoton?

[/quote]Oikeastaan ainoat tilanteet, joissa yleislääkäri ottaa verinäytteen on rattijuopon verikoe ja isyysverikoe. 

Vierailija
14/16 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 16:55"]

[/quote]Oikeastaan ainoat tilanteet, joissa yleislääkäri ottaa verinäytteen on rattijuopon verikoe ja isyysverikoe. 
[/quote]
Eikä silloinkaan tarvitse itse ottaa, vaan tilannetta pitää vain valvoa.

Vierailija
15/16 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty ollenkaan katsomaan telkkarista mitään kurkunviiltämisiä yms, laitan aina kädet silmien eteen :) Työssäni sen sijaan voin ihan hyvin leikellä ja ommella ihmisiä. On ihan eri asia leikata puudutettua ihoa rauhalliselta ihmiseltä hyvässä tarkoituksessa kuin katsoa kauhuleffaa.

Vierailija
16/16 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vieläkään ymmärrä, miksi joku alapeukuttaa. T. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme