Lapsen huono käytösnumero isän syytä. Oikeinko?
Poikani (1. lk) sai käytösnumeroksi 7. Siis surkea (tiedän kyllä että 8 on nykyään "normaali"). Ope painotti todistuksia jakaessaan, että käytösnumeron arvioinnissa otetaan huomioon myös unohdukset ja myöhästymiset. Näytti arviointiperusteet, joissa tämä luki.
Pojallamme todellakin on paljon unohduksia ja myöhästymisiä, mutta nämä eivät ole hänen syytään. Isän luona ollessaan isä ei huolehdi läksyjen tarkistamisesta ja vie pojan usein myöhässä kouluun. Minun päivinäni homma toimii.
Onko oikein että poikaa rankaistaan siitä että isänsä ei hoida hommiaan? Ärsyttää kun asiasta on exän kanssa puhuttu monesti jo aiemminkin.
Kommentit (15)
Kyllä jossain kouluissa annetaan :) Mut mun mielest ei ainakaa pääkaupunkiseudulla ;)
Ennen vanhaan oli tapana, että lapsi huolehti itse kouluunmenostaan jo ekaluokasta alkaen. Ja kouluun mentiin omin jaloin. Siksi arvostelukin
Opettaja ei arvostele vanhempia, eikä aina edes tiedä, mistä syystä mikäkin johtuu. Eihän opettaja anna erikseen huolellisuusnumeroa isäviikolla ja äitiviikolla. Kyllä se on lapsen koko koulunkäynti, jota arvostellaan eikä vanhemmat.
Sellasta se on. Mä myöhästyin joka päivä koulusta, kun äiti ei vaan saanut lähdetty ajoissa. Pyyhki vielä pöydän, alkoi imuroida tms. vaikka olisi pitänyt olla jo autolla. Käski aina sanoa, että hänen syynsä. Kerran sain opelta kunnon haukut, että kehtaan vielä äitiäni syyttää myöhästymisestä. Niin, me lapset istua törötettiin autossa vartti etukäteen, että se vauhdittaisi äitiä. Ja ei, ei todellakaan menty auttamaan äitiä, koska siitähän se siivous yms. olisi saanut lisää tarmoa. Olisihan sitä voinut kävellä kouluun tunnin, mutta äiti itse halusi meidän kouluun viedä. Läksyt voi ekaluokkalainen opetella itse hoitaamaan, mutta kohtuutonta on syyttää kouluun ehtimisestä vanhemman hidastellessa.
Kyllä on täällä käytösnumero todistuksessa jo ekalla. Muu arvostelut ovat rasti ruutuun. Isä asuu naapurikaupungissa, joten pakko tuoda autolla, ei voi kävellä itse.
ap
Onko jollain käytösnumerolla niin merkitystä? Kiltteydellä ei ainakaan nykymaailmassa pääse yhtään mihinkään..
En minäkään tiedä yhtään koulua, jossa annetaan 1. luokalla numerot. Mutta eihän siitä rasti ruutuun-todituksesta ole vaikea päätellä, mitä numeroa mikäkin rasti vastaa.
Jos provon tarkoitus oli nuhdella opettajia vanhempien arvostelusta, niin ei nyt kolahtanut. Ihan samalla tavalla laitoin kotitehtävien tekemisestä rastin "erinomaisesti"-ruutuun niille, jotka tekevät ne koulun iltapäiväkerhossa kuin niille, jotka tekevät ne kotona ison lapsilauman keskellä - jos tekevät.
5
Kannattaa varmasti miettiä uutta järjestelyä, josko ois isällään lomat ja viikonloput. Läksyt pitää lapsen itse muistaa pääasiassa.
Pyydä kuraattori avuksesi keskustelemaan yhdessä isän ja opettajan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 08:00"]
Poikani (1. lk) sai käytösnumeroksi 7. Siis surkea (tiedän kyllä että 8 on nykyään "normaali"). Ope painotti todistuksia jakaessaan, että käytösnumeron arvioinnissa otetaan huomioon myös unohdukset ja myöhästymiset. Näytti arviointiperusteet, joissa tämä luki.
Pojallamme todellakin on paljon unohduksia ja myöhästymisiä, mutta nämä eivät ole hänen syytään. Isän luona ollessaan isä ei huolehdi läksyjen tarkistamisesta ja vie pojan usein myöhässä kouluun. Minun päivinäni homma toimii.
Onko oikein että poikaa rankaistaan siitä että isänsä ei hoida hommiaan? Ärsyttää kun asiasta on exän kanssa puhuttu monesti jo aiemminkin.
[/quote]
Isän tehtävä ei ole tarkistaa läksyjä. Kyllä se on lapsen oma tehtävä hoitaa omat läksynsä. Missäköhän se lapsen koulu sijaitsee kun lapsi pitää oikein viedä sinne kouluun?
Minäkin kyseenalaistan vähän teidän järjestelyn järkevyyttä. Kannattaako viikko-viikko -jako jos isä asuu toisella paikkakunnalla?
Täällä ei saa jouluna edes todistusta kuin vasta 6 luokalla. Muilla on arviointi keskustelu opettajan kanssa. Ekat numerot tulevat todistukseen nelosen keväällä. Ja sitä ennen on sanallinen arviointi. Olen luullut tämän olevan ihan yleinen systeemi?
Tuo asia minuakin opena harmittaa. Kun se huolellisuus pitää arvioida, mutte tiedän hyvin, että toisella on kirjat repussa ja läksyt tehtynä, liikkavarusteet mukana ja kynä penaalissa koska ne aina illalla yhdessä vanhemman kanssa käydään läpi. Toinen taas ei noita kotinsa sekamelskasta löytäisi vaikka ihan yrittäisikin. Eikä osaa kyllä yrittääkään kun ei ole sellaiseen ikinä mallia saanut. Homma ei suju 'luo nnostaan' siis sitten koulussakaan niinkuin joltain toiselta.
Samahan se on varsinkin pienillä myös opinnoissa. Kenen kanssa ne lukuläksyt luetaan ja kenen ei.
Joka kunnassa on omat systeemit tokareissa. Täällä etelässä esim Hyvinkää jakaa joulutokarit, Tuusulassa osa kouluista jakaa osa ei. Numerot alkaa molemmilla vasta 3-4 luokilla
Ei ekaluokkalaiselle anneta numeroita.