Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa! MAB4 ja derivaatta !

Vierailija
21.12.2014 |

Sisäistän siis että derivaatta on tangentin kulmakerroin ja että tangentin voi laittaa yhteen funktion pisteeseen vain yhteen kohtaan mutta sit aloin miettiä...

Tämä itseisarvon sisältävä funktio. 

f(x) = |x| 

Ton kuvaajaanhan tulee kulma. Eikös siihen kulmaan voi asettaa äärettömän monta tangenttia jotka kaikki täyttävät tangentin ehdon eli koskevat tota kuvaajaa yhdessä pisteessä, tässä tapauksessa origossa. 

Mikä siis on derivaatta? :O

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri "ongelma" joillain lyhyen matikan valitsevilla: taitoa ja mielenkiintoa ainetta kohtaan löytyy, mutta lyhyen matikan tunneilla ei tarjota syvällisempää tarkastelua matikan maailmaan (eikä tietysti tarvitsekaan). Mutta jos syvällisemmät ongelmat ja miksi-kysymykset-vastaukset kiinnostavat, niin kannattaa ihmeessä harkita pitkään vaihtoa!

Vierailija
2/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:49"]

Tämä on juuri "ongelma" joillain lyhyen matikan valitsevilla: taitoa ja mielenkiintoa ainetta kohtaan löytyy, mutta lyhyen matikan tunneilla ei tarjota syvällisempää tarkastelua matikan maailmaan (eikä tietysti tarvitsekaan). Mutta jos syvällisemmät ongelmat ja miksi-kysymykset-vastaukset kiinnostavat, niin kannattaa ihmeessä harkita pitkään vaihtoa!

[/quote]

AP itse asiassa teki tänne toisen keskutelun tänään jossa kyseli pitkään vaihdosta. En ole tosin varma mihin tulokseen hän tuli. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:49"]

[/quote]

AP itse asiassa teki tänne toisen keskutelun tänään jossa kyseli pitkään vaihdosta. En ole tosin varma mihin tulokseen hän tuli. 

[/quote]

Keskustelen asiasta huomenna oponi kanssa ! :) toivon parasta :) 

Vierailija
4/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt muista tarkkaan, mutta oletko katsonut maolista itseisarvon derivaattaa? Muistaakseni sille on oma kaavansa siellä. Siinä, missä muitakin derivaattakaavoja.

Vierailija
5/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Derivaatta on aina kiehtonut minua, mutta alkaa unohtua. Olen 10 v sitten valnistunut DI

Vierailija
6/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maol auttaa

Vierailija
7/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Derivaatta tarkoittaa itseasiassa funktion kasvunopeutta, tangentti on vain apuväline sen määrittämiseen.

Vierailija
8/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:26"]

Maol auttaa

[/quote]

En omista sellaista :( 

Ei toi edes kuulu lyhyeen matikkaan mutta tuli vaan mieleen ja nyt vaivaa kun en tiedä :( 

Vierailija
9/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistetaan ensin funktion itseisarvot ja ilmoitetaan funktio paloittain määriteltynä.

Vierailija
10/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla funktioilla ei ole joka paikassa derivaattaa. Muistathan, että derivaatta oli määritelty erotusosamäärän raja-arvona ja sitä raja-arvoa ei aina ole olemassa joka pisteessä.

Muutes, sen osoittaminen, että jollain funktiolla ei ole raja-arvoa jossain pisteessä ei ole hirveän helppoa.

Testaan sinua: miten määritellään funktion jatkuvuus?

Vierailija
11/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:28"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:26"]

Maol auttaa

[/quote]

En omista sellaista :( 

Ei toi edes kuulu lyhyeen matikkaan mutta tuli vaan mieleen ja nyt vaivaa kun en tiedä :( 
[/quote]

Vaikka olisit lyhyessä matikassa, hanki ihmeessä se MAOL... Ei tarvitse sitten edes niitä helpoimpia kaavoja muistella ulkoa.
Terveisin 5.

Vierailija
12/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 pisteen oivallus ketjun aloittajalta! Kyseessä derivaatan epäjatkuvuuskohta. Näet sen jos piirrät funktion f'(x).

Vierailija
13/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:28"]

Kaikilla funktioilla ei ole joka paikassa derivaattaa. Muistathan, että derivaatta oli määritelty erotusosamäärän raja-arvona ja sitä raja-arvoa ei aina ole olemassa joka pisteessä.

Muutes, sen osoittaminen, että jollain funktiolla ei ole raja-arvoa jossain pisteessä ei ole hirveän helppoa.

[/quote]

Eikö se liity raja-arvoon ja siihen että se on sama kun se f(x) ?

en tiedä, olen lyhyessä matikassa :(

Vierailija
14/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:31"]

10 pisteen oivallus ketjun aloittajalta! Kyseessä derivaatan epäjatkuvuuskohta. Näet sen jos piirrät funktion f'(x).

[/quote]

Tämä siis tarkoittaa ettei sitä derivaattaa ole olemassakaan? :O

Toisaalta joo, käyhän se järkeen koska sen alkuosan derivaatta on -1 ja loppuosan taas 1 eli siihen väliin ei kai mitenkään järkevästi saa sitä muutosnopeutta :/

Kiitos :) 

Vierailija
15/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:31"]

[/quote]

Toisin sanoen kyseisellä funktiolla ei ole derivaattaa kohdassa f(0). Sen derivaattafunktio on paloittain määritelty: f'(x)=1, kun x>0 ja f'(x)=-1, kun x<0

Vierailija
16/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:35"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä. Jos sekä oikean-, että vasemmanpuoleiset raja-arvot ovat olemassa ja samat sekä samat funktion arvon pisteessä x kanssa, niin silloin funktio on jatkuva pisteessä x. 

Miksi olet lyhyessä matematiikassa?

Vierailija
17/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:46"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä. Jos sekä oikean-, että vasemmanpuoleiset raja-arvot ovat olemassa ja samat sekä samat funktion arvon pisteessä x kanssa, niin silloin funktio on jatkuva pisteessä x. 

[/quote]

Koska minulla oli vaikeaa aikaa ysillä ja päästötodistus meni todella heikosti, niin kaikki suosittelivat minulle lyhyttä. Nyttemmin olen päässyt yli ongelmistani ja matikka on alkanut kiinnostaa, siksi kyselen täällä palstalla tyhmiä :D 

Kiitos avusta kaikki, ymmärrän tämän nyt :) ja taidanpa ymmärtää tuon funktion jatkuvuudenkin ainakin jollain tasolla :) 

Vierailija
18/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV palstalla lukiomatematiikkaa!?! Olenko nyt nähnyt kaiken? :-)

Vierailija
19/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös funktion jatkuvuus ole jo korkeakoulumatikkaa? Tai sitten en vain muista, mitä kaikkea lukiossa oli (minulla oli pitkä matikka).

Vierailija
20/31 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:51"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Koska minulla oli vaikeaa aikaa ysillä ja päästötodistus meni todella heikosti, niin kaikki suosittelivat minulle lyhyttä. Nyttemmin olen päässyt yli ongelmistani ja matikka on alkanut kiinnostaa, siksi kyselen täällä palstalla tyhmiä :D 

Kiitos avusta kaikki, ymmärrän tämän nyt :) ja taidanpa ymmärtää tuon funktion jatkuvuudenkin ainakin jollain tasolla :) 

[/quote]

Olisiko liian myöhäistä vaihtaa pitkälle?