Olen rekrytoija ja voin antaa hetken vinkkejä
esim.työttömille tai uuten työpaikkaan haluaville.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:17"]
Onko hyvästä ulkonäöstä enemmän haittaa vai hyötyä?
[/quote]
Haittaa! Itse en ole ap, mutta aina jos rekrytoija on nainen en saa paikkaa. Mutta jos mies, niin saan paikan. Ikää on 28v ja 6 työpaikkaa takana, kaikissa ollut mies pomo.
Ja ei, minulla ei ole isoja tissejä enkä ole blondi. Ihan perustöitä olen tehnyt kaupassa yms. Mutta naiset ei halua palkata minua. Haluaisin vaatekauppaan töihin, mutta tuskin pääsen koskaan. Kohta taidan olla liian vanhakin. :(
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:17"]
Mä yhdistäisin ne lyhyet keikat / sijaisuudet. Mutta 20 -vuotiaan cv ei voi olla kauhean pitkä. Omani on 3-sivuinen, mutta ikääkin on jo 47 v. Olen konsultti-hommia tehdessäni joutunut kirjoittamaan joka keikkaa varten uuden cv:n, joten sen yekeminen on kyllä hanskassa. Minusta myös rekrytointeja tehdessäni aukot cv:ssä ovat myös huono homma. Noista järjestöhommista mainitsisin vain tehtävän kannalta oleelliset. Esim mun cv:ssä ei ole koskaan ollut ensiapukorttia vaikka mulla sellainen on. Niin ja sillä 3-sivuisella cv:llä on tarjottu nyt kahta työpaikkaa, joissa molemmissa palkka yli 5 tonnia.
[/quote]
Ajattelin juuri itse samaa. Aukot cv:ssä ei ole hyvä juttu (ihmettelin kun ap niitä suosittelee..?). Jos on ollut kotona lapsiaan hoitamassa niin se on hyvä tuoda ilmi. Tietysti se riippuu mitä hommaa hakee. Jos jotain asiantuntijatehtävää, niin sillloin ehkä voi tuoda esiin vain kyseisen tehtävän kannalta oleelliset. Mutta jos hakee jotain suorittavan tason hommia, esim. juuri sen autokorjaajan paikkaa, niin kyllä aukot on huono asia jos ei ole mitään selitystä (hoitovapaa, opiskelu, ulkomailla oleskelu tms.).
Eli tärkeintä on räätälöidä se hakemus ja cv aina haettavan paikan mukaan. Ja samalla tuoda esiin oma persoonansa jotenkin aidosti, "tällainen minä olen".
miten merkata jos ei oo tehny viiimesee puolee vuotee mitään?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:07"]Olisin myös kiinnostunut tuosta äitiysloman merkitsemisestä.
millä tavalla CV lyhennetään vain sivun mittaiseksi. Pelkkä yhteystietojen laitto vie useamman rivin. Samoin kielitaidon merkitseminen. Itsellä työkokemusta useasta paikasta lyhyitä keikkoja ja sijaisuuksia. (Olen 20-v. Opiskelija).
Juuri niiden sopivien työpaikkojen ja järjestökokemuksiaen valinta on niin vaikeaa :/ olen esim ollut ainejärjestön puheenjohtajana, taloudenhoitajana, ylioppilaskunnan hallituksessa jne. On tuutorointikokemusta, ensiapukortti, hygieniapassi, vertaisohjaajakoulutus jne...
[/quote]
Hienoa että sinulla on osaamista mutta esim.hygieniapassia ei tarvitse mainita ellet sitä tule tarvitsemaan haettavassa työpaikassa.
Tee siis Cv aina ajatellen sitä paikkaa mihin haet.
Jos sinulla on useita lyhyitä määräaikaisia työsuhteita niin kerro niistäkin tärkeimmät ansioluettelossa.
Olen innokas ja energinen ihminen, mutta miksi musta tuntuu että haastattelussa se on vaan haitaksi? Pitääkö olla hilliutty?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:32"]miten merkata jos ei oo tehny viiimesee puolee vuotee mitään?
[/quote]
Keksi jotain, oikeasti jopa pieni valhe kuten olen ollut maktkustelemassa on paljon parempi kun selittämätön pitkä aukko, puoli vuotta ei ole kuitenkaan niin pitkä aika vielä että sitä olisi pakko selittää, työpaikan saanti kun tänä päivänä voi kestää.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:49"]
Miten ilmaistaan hakemuksessa EI KLISEISESTI että haluaa oppia työn ja into on kova, vaikkei siitä ole vielä varsinaisesti kokemusta? Jos siis olisi muodollisesti pätevä.
[/quote]
Miksi et vastaa tähän?
[/quote]
Kerrot mikä alassa kiinnostaa, kerrot miksi olet opiskellut alalle ja sen että toivot pääseväsi tehtäviin saadakaksesi kokemusta.
Älä anna halemuksessa sitä kuvaa että osaat jo kaiken vaan nimenomaan sen että olet motivoitunut oppimaan enemmän.
Ja unohda hakemuksesta lauseet kuten erittäin innostunut, todellla motivoitunut jne..
Hei rekrytoija. Sun tekstiä olisi paljon helpompi lukea, jos käyttäisit välimerkkejä (oikein).
Mä olen muuten huomannut, että ulkonäkö ja ikä vaikuttaa! Jos vastassa on mies, niin valitsee sen nätin ja nuoren, jolla on vähemmän kokemusta. Kun taas valitsijana on keski-ikäinen nainen, niin minä 37-vuotias 10kg:n ylipainolla ja elämänkokemuksella + pidemmällä työhistorialla nappaan työn.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:20"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:10"]Hakemus 1 sivu. CV kaksi sivua, jos enemmän työkokemusta. 1-sivuinen CV on jollakin alle 5 v työkokemuksella.
[/quote]
Näin on ehkä ollut ennen, nykyään rekrytoijat haluavat nimenomaan tietää onko sinulla työkokemusta paikoista joista olisi hyötyä hakemaasi tehtävää varten.
Olen törmännyt esim.Elli Alanvaihtajaan ja ikiopiskelijaan joka kertoo että on ollut 20eri työsuhteessa 5 eri alalla, en todellakaan jaksa edes lukea silloin koko ansioluetteloa valitettavasta.
Selkeä ja nopea lukea josta selviää olennaiset!
[/quote]
Jos tosiaan on yhteystiedot, kielitaito, koulutus ja kurssit plus 25 v työkokemusta, niin niitä ei yhdelle sivulle saa, joten älä höpötä.sitten vielä vastuut ja saavutukset oleellisiin työpaikkoihin. Senhän takia siinä CVn alussa on se summary, että näkee, onko sopivia taitoja, ja kannattaako CV lukea tarkemmin.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:17"]
Onko hyvästä ulkonäöstä enemmän haittaa vai hyötyä?
[/quote]
Haittaa! Itse en ole ap, mutta aina jos rekrytoija on nainen en saa paikkaa. Mutta jos mies, niin saan paikan. Ikää on 28v ja 6 työpaikkaa takana, kaikissa ollut mies pomo.
Ja ei, minulla ei ole isoja tissejä enkä ole blondi. Ihan perustöitä olen tehnyt kaupassa yms. Mutta naiset ei halua palkata minua. Haluaisin vaatekauppaan töihin, mutta tuskin pääsen koskaan. Kohta taidan olla liian vanhakin. :(
[/quote]
Ulkonäöllä voi olla merkitystä kun haetaan esim. edustustehtäviin.
Kiinnitetään huomiota onko hankija huolitellun oloinen/näköinen jne.
Mutta muuten ulkonäkö ei saa ratkaista mielestäni.
Tärkeää on muistaa vain se siisti olemus ja ryhti.
Ei siis nukkaista paitaa ja viime viikkoisia kynsilakkoja joista on jäljellä vain laikkuja kynsissä.
Naisilla kevyt meikki mieluiten, ei liikaa mutta ei myöskään täysin ilman meikkiä.
Ei täällä ketään ammattitaitoista rekrytoijaa ole vastaamassa, vastaa vain n. joka kolmanteen kysymykseen, niihin itsestäänselviin.
Olen tuo 20-v. Opiskelen siis yliopistossa aivan täyspäiväisesti, joten en ole vakituisesti missään työsuhteessa. Teen keikkahommia silloin tällöin ja haen aina kesätöitä (humanistihan niitä saa...not) yritän aina esim kesätyöhakemusta tekiessäni valita kokemuksestani ne paikkaan sopivat, esim myyntityöhön kaikki promootio- ja messukokemukseni.
minulla on takana aika paljon työsuhteita (promootio-firmoja, messuesittelyitä, päiväkoteja, kouluja), ja niistä pisin on 8kk:n pesti yliopistossa. Promootiokeikat ja koulun sijaisuudet ovat kestäneet yhden tai max kaksi päivää.
(anteeksi kirjotusvirheet, puhelin = <3 )
PS. On aika tuskaista hakea kesätöitä yliopistokaupungista. Kilpailu on aivan järkyttävää ja kaupunki on muutenkin tunnettu siitä, että töitä ei ole juurikaan tarjolla. Toiseen kaupunkiin töihin meneminen on hankalaa, sillä olen kotoisin tästä opiskelukaupungistani, jten joutuisin hommaaman toisen asunnon kesän ajaksi. Opiskeluasuntoanien voikesäksi alivuokratam sillä mieheni on töissä täällä ja hän asuu tietenkin meidän kodissamme.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:44"]Mä olen muuten huomannut, että ulkonäkö ja ikä vaikuttaa! Jos vastassa on mies, niin valitsee sen nätin ja nuoren, jolla on vähemmän kokemusta. Kun taas valitsijana on keski-ikäinen nainen, niin minä 37-vuotias 10kg:n ylipainolla ja elämänkokemuksella + pidemmällä työhistorialla nappaan työn.
[/quote]
En usko että ulkonäkö ratkaisee, välillä valitaan toki nuorempia kokemuksen sijaan koska joku yritys ei halua maksaa tästä kokemuksesta mikä voi olla huono juttu mutta samalla yritys antaa mahdollisuuksia päästää nuoret työelämään.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:56"]
Olen tuo 20-v. Opiskelen siis yliopistossa aivan täyspäiväisesti, joten en ole vakituisesti missään työsuhteessa. Teen keikkahommia silloin tällöin ja haen aina kesätöitä (humanistihan niitä saa...not) yritän aina esim kesätyöhakemusta tekiessäni valita kokemuksestani ne paikkaan sopivat, esim myyntityöhön kaikki promootio- ja messukokemukseni.
minulla on takana aika paljon työsuhteita (promootio-firmoja, messuesittelyitä, päiväkoteja, kouluja), ja niistä pisin on 8kk:n pesti yliopistossa. Promootiokeikat ja koulun sijaisuudet ovat kestäneet yhden tai max kaksi päivää.
(anteeksi kirjotusvirheet, puhelin = <3 )
PS. On aika tuskaista hakea kesätöitä yliopistokaupungista. Kilpailu on aivan järkyttävää ja kaupunki on muutenkin tunnettu siitä, että töitä ei ole juurikaan tarjolla. Toiseen kaupunkiin töihin meneminen on hankalaa, sillä olen kotoisin tästä opiskelukaupungistani, jten joutuisin hommaaman toisen asunnon kesän ajaksi. Opiskeluasuntoanien voikesäksi alivuokratam sillä mieheni on töissä täällä ja hän asuu tietenkin meidän kodissamme.
[/quote]
Oulu?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:32"]miten merkata jos ei oo tehny viiimesee puolee vuotee mitään? [/quote] Keksi jotain, oikeasti jopa pieni valhe kuten olen ollut maktkustelemassa on paljon parempi kun selittämätön pitkä aukko, puoli vuotta ei ole kuitenkaan niin pitkä aika vielä että sitä olisi pakko selittää, työpaikan saanti kun tänä päivänä voi kestää.
[/quote]
Entäs kun se aukko johtuu kesken jääneistä opinnoista? Olen aina olettanut että opinnot joista ei koskaan valmistunut on parempi olla mainitsematta mutta onko se sitten kuitenkin pienempi paha kuin 3 vuoden aukko? Samoin tuo lasten kanssa kotona oleminen; eikö töitä hakiessa ole parempi olla mainitsematta lapsia jos mahdollista tai työnantaja olettaa sinun jäävän koko aika hoitamaan sairasta lasta?
Miten cv:hen merkitsee parin vuoden työttömyyden? En nyt enää ole työtön mutta olin kuitenkin parisen vuotta tuossa välissä.
Kinnostaisi varmaan montaa muutakin jotka ovat olleet pitkäaikaistyöttömiä, ja ehkä tehneet sitten jotain sen jälkeen. Miten ne ns. välivuodet työ- ja opiskeluelämästä merkataan cv:hen?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:12"]Hei rekrytoija! Mitä mieheni tekee väärin? Hän haluaa vaihtaa toiseen työthön alallaan (IT-ala). Pääsee haastateluihin ja on sanottu monesti, että hyvä hakemus. Pääsee usein kakkoskierroksellekin. Mutta ei tule valituksi. On päässyt parin vuoden aikana 30-40 haastatteluun, hakijoita aina jotain 100-400hlö/paikka. Eli pääsee lähes maaliviivalle muttei tärppää kuitenkaan. Miten voi erottua viime metreillä? [/quote] Mä en ole rekrytoija, mutta it-alalla ja myös rekrynnyt ihmisiä. Miehesi on hyvä kandidaatti, jos noin hyvin pääsee haastatteluihin. Usein siinä haastattelutilanteessa pitää itse lukea se, mitä pitävät tärkeänä.Eli pitää olla todi tarkkana ja kysyä itse esim. mitä odotatte minulta? Multa kysyttiin viime perjantaina mitä voin tarjota heille. Haastettulun ja työtehtävöstä kerrotun perusteella tiesin mikä minussa on erityistä ja sitä mitä hskevat. Se tepsi.
[/quote]Minä melkeinpä väittäisin, ettei kysyjän mies osaa lukea tilanteita haastatteluissa ja/tai ei oikeasti ole niin dynaaminen tajunnanräjäyttäjä, mitä hakemus tuo ilmi.