Olen rekrytoija ja voin antaa hetken vinkkejä
esim.työttömille tai uuten työpaikkaan haluaville.
Kommentit (62)
Niin ja mitä asioita katsotte hakemuksesta erityisesti?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:37"]Millaisen hakemuksen ja cv:n 5-kymppisen alanvaihtajan kannattaisi tehdä, että pääsisi edes haastatteluihin? Tai tulisi jopa valituksi?
[/quote]
Onko sinulla vielä työkokemusta alalta?
Jos ei niin painota hakemuksessa niitä luonteen piirteitä ja muita osaamisiasi joista voisi olla hyötyä alalla.
Ansioluettelon on oltava selkeä ja sisältää vain ne tärkeimmät tiedot, sivun mittainen on hyvä.
Jos työpaikkoja on kertynyt monta on parempi laittaa vain ne joilla voi olla jotain merkitystä paikkaa hakiessa jottei ansioluettelo ole liian pitkä.
Jos tehtävässä tarvitaan kielitaitoa voit tehdä vaikka kaksi ansioluetteloa esim.suomeksi ja englanniksi.
Jos lähetät hakemuksen ja Cv:n on hyvä muistaa että molemmat tulee liittää tiedostoina, hakemus joka on kirjoitettu sähköpostikenttään ei anna ammattimaista kuvaa hakijasta.
[/quote]
Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Cv:ni on 2-sivuinen ja kysyisin vielä tarkennusta tähän. Kesätyöpaikkoja en ole laittanut ansioluetteloon, mutta minulla on alan työkokemusta uran alkuvaiheilta. Mitä siis jättää pois? Toisaalta pidetään tärkeänä, että cv on katkeamaton, toisaalta pitäisi olla lyhyt ja ytimekäs. Jättääkö edellisen lama-ajan lyhyet määräaikaisuudet pois, vaikka tietoihin tulee aukko? Jättääkö nämä pois myös yritysten nettilomakkeista?
Olisin myös kiinnostunut tuosta äitiysloman merkitsemisestä.
millä tavalla CV lyhennetään vain sivun mittaiseksi. Pelkkä yhteystietojen laitto vie useamman rivin. Samoin kielitaidon merkitseminen. Itsellä työkokemusta useasta paikasta lyhyitä keikkoja ja sijaisuuksia. (Olen 20-v. Opiskelija).
Juuri niiden sopivien työpaikkojen ja järjestökokemuksiaen valinta on niin vaikeaa :/ olen esim ollut ainejärjestön puheenjohtajana, taloudenhoitajana, ylioppilaskunnan hallituksessa jne. On tuutorointikokemusta, ensiapukortti, hygieniapassi, vertaisohjaajakoulutus jne...
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:43"]Minkälaisia ominaisuuksia vaaditaan, jotta pääsee kaupanalalla työntekijästä päällikkötasolle? Mitä taitoja osaamisvaatimuksia painotetaan yleisesti?
[/quote]
Kauanko olet ollut alalla? Onko sinulla millainen koulutus?
Päälliköksi pääsemiseksi vaaditaan usein vuosien kokemusta tai korkeakoulututkintoa.
Jos työpaikalla on etenemismahdollisuuksia kannattaa esimiehelle vinkata että olisi kiinnostunut vaativimmista tehtävistä.
Mulla on työsuhde loppunut äitiysloman takia. Se on laitonta, mutta kerronko loppumissyyn haastattelussa? Jos sitä siis kysytään.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:55"]
Jos olet ollut äitiyslomalla sen.9kk ei ansioluetteloon tarvitse laittaa mitään mutta jos ansioluettelossa on esim. 5 vuoden väli työsuhteiden välissä vaikkapa hoitovapaan ja uuden äitiysloman jne.takia on ansioluetteloon parempi merkata että on ollut kotona lasten kanssa kun se että jättää mainitsematta koska pitkä väli ei näytä hyvältä rekrytoijan silmissä jos ei sitä ole selitetty.
[/quote]
Samaa mietin minä. Olen ollut kolme vuotta poissa vakituisesta työsuhteestani hoito- ja opintovapailla. Täytyykö tämä kertoa uutta työtä hakiessa vai voiko todeta jotain ympäripyöreää olleensa jonkin aikaa poissa em. syistä?
Hakemus 1 sivu. CV kaksi sivua, jos enemmän työkokemusta. 1-sivuinen CV on jollakin alle 5 v työkokemuksella.
Ei hymiöitä työhakemuksiin kiitos! Ellei kyse ensimmäisestä kesätyöpaikasta 16-vuotiaana. Hymiöt ei kuulu aikuisten työhakemuksiin!
Vielä voisin sen kysyä, että miksi rekrytoijat kuvittelevat juuri heidän vinkkiensä olevan yleispäteviä? Suurin osa työpaikoista on kuitenkin pienissä firmoissa. Mitä luulet haalaripukuisen autokorjaamon omistajan hakemuksessa eniten arvostavan? Tai mitä vinkkejä annat tyypille, joka hakee grillille töihin (muuta kuin että pitää olla hygieniapassi)?
Hei rekrytoija!
Mitä mieheni tekee väärin? Hän haluaa vaihtaa toiseen työthön alallaan (IT-ala). Pääsee haastateluihin ja on sanottu monesti, että hyvä hakemus. Pääsee usein kakkoskierroksellekin. Mutta ei tule valituksi. On päässyt parin vuoden aikana 30-40 haastatteluun, hakijoita aina jotain 100-400hlö/paikka. Eli pääsee lähes maaliviivalle muttei tärppää kuitenkaan. Miten voi erottua viime metreillä?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:59"]Olen ollut 5 vuotta perhevapailla ja 3 vuotta opintovapaalla. Työsuhde koko ajan olemassa kuitenki. Mitä laitan hakemukseen? Pelkään, että taitoni yliarvioidaan, kiska kokemusta on paperilla 8 vuota enemmän kuin oikeasti.
[/quote]
Kerrot sen niinkun on, eli että olet hoitanut lapsia sen ja sen ajan jonka jälkeen opiskellut koska tosiaankin se 8v on pitkä aika, kerrot toki että sinulla on ollut voimassa oleva työsuhde samaa aikaa.
Mitä teen väärin, sillä en saa työpaikkaa millään omalla alalla. Ei aikaisempaa kokemusta, mutta valmius opettelemaan uusia asioita ja tekemään palkatonta heikompaa työtä saadakseni jotenkin sen ensimmäisen kokemuksen. Ei taida motivaation hehkuttaminen auttaa.
Mä yhdistäisin ne lyhyet keikat / sijaisuudet. Mutta 20 -vuotiaan cv ei voi olla kauhean pitkä. Omani on 3-sivuinen, mutta ikääkin on jo 47 v. Olen konsultti-hommia tehdessäni joutunut kirjoittamaan joka keikkaa varten uuden cv:n, joten sen yekeminen on kyllä hanskassa.
Minusta myös rekrytointeja tehdessäni aukot cv:ssä ovat myös huono homma.
Noista järjestöhommista mainitsisin vain tehtävän kannalta oleelliset. Esim mun cv:ssä ei ole koskaan ollut ensiapukorttia vaikka mulla sellainen on.
Niin ja sillä 3-sivuisella cv:llä on tarjottu nyt kahta työpaikkaa, joissa molemmissa palkka yli 5 tonnia.
Onko hyvästä ulkonäöstä enemmän haittaa vai hyötyä?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:10"]Hakemus 1 sivu. CV kaksi sivua, jos enemmän työkokemusta. 1-sivuinen CV on jollakin alle 5 v työkokemuksella.
[/quote]
Näin on ehkä ollut ennen, nykyään rekrytoijat haluavat nimenomaan tietää onko sinulla työkokemusta paikoista joista olisi hyötyä hakemaasi tehtävää varten.
Olen törmännyt esim.Elli Alanvaihtajaan ja ikiopiskelijaan joka kertoo että on ollut 20eri työsuhteessa 5 eri alalla, en todellakaan jaksa edes lukea silloin koko ansioluetteloa valitettavasta.
Selkeä ja nopea lukea josta selviää olennaiset!
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:12"]Hei rekrytoija!
Mitä mieheni tekee väärin? Hän haluaa vaihtaa toiseen työthön alallaan (IT-ala). Pääsee haastateluihin ja on sanottu monesti, että hyvä hakemus. Pääsee usein kakkoskierroksellekin. Mutta ei tule valituksi. On päässyt parin vuoden aikana 30-40 haastatteluun, hakijoita aina jotain 100-400hlö/paikka. Eli pääsee lähes maaliviivalle muttei tärppää kuitenkaan. Miten voi erottua viime metreillä?
[/quote]
Mä en ole rekrytoija, mutta it-alalla ja myös rekrynnyt ihmisiä. Miehesi on hyvä kandidaatti, jos noin hyvin pääsee haastatteluihin. Usein siinä haastattelutilanteessa pitää itse lukea se, mitä pitävät tärkeänä.Eli pitää olla todi tarkkana ja kysyä itse esim. mitä odotatte minulta? Multa kysyttiin viime perjantaina mitä voin tarjota heille. Haastettulun ja työtehtävöstä kerrotun perusteella tiesin mikä minussa on erityistä ja sitä mitä hskevat. Se tepsi.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:49"]
Miten ilmaistaan hakemuksessa EI KLISEISESTI että haluaa oppia työn ja into on kova, vaikkei siitä ole vielä varsinaisesti kokemusta? Jos siis olisi muodollisesti pätevä.
[/quote]
Miksi et vastaa tähän?
Mikä on rekrytoijan pätevyys alalle ja tuntemus alasta?