Paljonko opintolainaa otitte?
Te jotka otitte opintolainaa opiskelujenne aikana, paljonko otitte kaiken kaikkiaan ja miten on takaisinmaksu sujunut?
Kommentit (20)
Noin 12 000e tulee varmaan olemaan, en ole vielä valmistunut....
18300e, maksaminen alkaa ensi kuussa ja maksuaikaa 2029 asti :) Valmistuin kesäkuussa 2012 diplomi-insinööriksi
Enimmillään lainaa oli noin 13000e. En nostanut tuota summaa vaan osalle lainasta karttui korkoa koron päälle. Ensimmäisen lainaerän nostin jo 90-luvun loppupuolella lukiossa, viimeisimmän muistaakseni 2006. Sain maksettua opintolainani viime vuonna. Koitin kiriä tuon lainan maksussa kun korko oli huomattavasti asuntolainaa korkeampi.
Vajaa 3000€. Oon näemmä päässyt helpolla muihin verrattuna :)
noin 12 000. Nyt on velkaa 9700, vähennän satasen kuussa
Noin 60 000 markkaa. Maksoin kaiken pois 12 vuoden aikana minimiäitiyspäivärahoilla ja kotihoidontuella.
3000 ja siitä oli ylit puolet jäljellä (eli säästössä) opiskelujen loputtua. Takaisin maksu oli siis helppoa.
11000e tulee luultavasti olemaan...
1500€ ja takaisin maksoin kerralla pari kuukautta työpaikan saannin jälkeen.
Tais olla n. 25 000mk. Siis vuonna 99-02. Maksanut olen toki jo pois aikaa sitten.
11 000 on jo otettu ja vielä olis opiskeluvuosia edessä. Jos saan vakituisen työpaikan opiskelujen jälkeen, takaisinmaksun en usko olevan ongelma, mutta jos en niin sitten ei mitään hajua miten maksan takaisin... Pk seusulla on kyllä aika vaikeaa opiskelijana asua ottamatta lainaa. Olen myös osa-aikatyössä ja ollut kesätöissä aina kun olen saanut.
Mulla myös lähes 11000e jo otettuna, opintoja vielä jäljellä pari vuotta... hieman kyllä ahdistaa. Tällä hetkellä vältän ottamasta lainaa muussa kuin ihan hätätapauksessa jos töitä ei ole. Nuorempana tuli tyhmyyksissä otettua lainaa aika kevyin perustein ja nyt kun sille olisi oikeasti tarve niin ei uskalla enää nostaa. Kyllähän tuon varmaan nopeasti maksaa takaisin jos työpaikan saa, mutta kun ei voi olla mitenkään varma niin se stressaa.
Pieniä lainojahan nämä on verrattuna siihen, että valmistuttuaan porukka usein menee ja ottaa hillittömän asuntolainan.... tietysti on mukavampaa, jos siihen päälle ei vielä ole opintolainaakin, mutta tasan ei käy onnenlahjat ja joissain tilanteissa se laina vaan on pakko nostaa.
Opiskelin 90-luvun laman jälkeen, enkä ottanut yhtään opintolainaa. Jälkikäteen ajatellen kituutin opiskeluajan ihan turhaan. Mun nykyinen kuukauden palkka vastaa reilua kahden vuoden opintolainaa.
63000 markkaa. Opiskelin 1980-luvulla, jolloin opintotuki oli selvästi alhaisempi kuin nykyisin, ja lähes kaikki opiskelijat ottivat lainaa. Valmistumiseni jälkeen tuli 90-luvun lama, ja lainan korko nousi nopeasti yli 10 prosenttiin. Siitä huolimatta takaisinmaksu ei ollut missään vaiheessa ongelma. Maksoin koko loppulainan pois ihan palkkatuloillani joskus 4 tai 5 vuotta valmistumiseni jälkeen. Ilman muuta kannatti ennemmin ottaa lainaa kuin viivästyttää valmistumista lukukausien aikaisella työnteolla (kesät olin tietenkin töissä).
Opiskelin 1995-1999 ja lainaa otin kaiken mikä irti lähti, olisko ollut 10 000mk per vuosi. Maksoin 6 vuodessa takaisin ja samaan aikaan makosin ekaa autolainaakin pari vuotta (että edes pääsi sinne perähikiälle töihin).
1000000 meur