Luulin sitä urbaanilegendaksi, mutta...!
Tänään kuulin ihan livenä kun joku luuseri totesi että kyllä hänkin veronsa maksaa työttömyyskorvauksesta, olin kuolla nauruun.. tai no, ensin itkuun, ja sitten nauruun.. olin aina kuvitellut että tuo lausahdus on lähinnä töissä käyvien vitsi jolla mollataan pummeja, mutta ei! se onkin ihan oikea ajatus, jolla nämä työkkärin sankarit selittelee mistä bussikuskien palkka koostuu:DDD
Kommentit (54)
Varmaan pointti tässä rahojen "kierrättämisessä" on se, etteivät asiat ole aina niin mustavalkoisia. Joku voi vaikka samana vuonna saada 6kk työttömyyskorvausta ja 6kk isoa palkkaa. Molemmista hän maksaa veroja, joten kokonaisverotus lasketaan vuoden päätyttyä. Ei välttämättä olisi oikeudenmukaista, jos kukaan ei maksaisi veroja näistä korvauksista, kun niidenkin saaminen on niin suuresti vaihtelevaa.
Saan kunnalta palkan eli yhdenlainen pummiko siis minäkin. Toki työskentelen palkkani eteen.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 13:04"] Niistä pienistä tuista revitään tosiaan veroja, esim. opintotuki on 300€, mutta käteen jää verojen jälkeen 270... Että kyllä tässä samalla lailla maksetaan veroja, kuin työllisetkin... [/quote] Joo, mutta mistäs luulet sen opintotuen tulevan? AIVAN verorahoista! Et siis oikeasti maksa mitään veroja, siis sellaisia joista olisi lisää tuloa valtiolle, sillä se raha tulee valtiolta ja menee valtiolle. [/quote] Kai mä nyt sen tajuan! Jos opiskelijalle luvataan 300€: n tuki, mutta saakin käteen 270, ni kyllä sitä nyt ihan veroksi sanotaan!
[/quote]
Niin, mutta se 300e ei ole sinun itse ansaitsemaasi rahaa vaan se maksetaan sinulle esimerkiksi niistä maksamistasi veroista. Raha siis vaan kiertää valtion sisällä, mutta missään vaiheessa kyse ei ole sinun OMASTA rahastasi joka kartuttaisi verokassaa. Koska raha tulee valtiolta sinun tilillesi, ja siinä välissä siitä napataan tietty summa veroja, mutta ne verotkin on siis alunperin jo valtion. Yhtähyvin voisi samantien alentaa opintotuen vaikka 270euroon ja olla maksamatta sitä veroa kokonaan, eikä tuo tuntuisi valtion kassassa minään miinuksena.
Matalapalkkaisten työssäkävijöidenkään ei kannata lesoilla veronmaksullaan, sillä hyvin moni ei maksa palkastaan lainkaan veroa valtiolle. Hyvätuloisilta otetaan enemmän eli he ovat niitä, jotka oikeasti huolehtivat huonompiosaisten hyvinvoinnista "yhteiskunnan varoilla". Kiitos siitä heille!
Ja itsekin mielelläni maksan pienestä työttömyyskorvauksestani veroa. Enemmän kuin vastaavan pikkusumman saavat palkansaajat. Onneksi meillä on tällainen verojärjestelmä ettei kenenkään tarvitse kuolla nälkään vaikka huonoina aikoina kaikille halukkaille ei töitä riitäkään.
Kun olin töissä ja täysin terve ja sain hyvää palkkaa, verorahojani käytettiin muiden hyväksi. Nyt on toisin ja vuorostani syön toisten verorahoilla. Tai sitten jälkikäteen niillä aika isoilla verorahoilla, joita pitkän työurani aikana ehdin maksella. Niillä rahoilla ehkä kustannettiin myös moni äiti jäämään hoitovapaalle kotiin lasten kanssa, opettajan palkkaa tai naapureiden terveydenhoitokuluja yms. Aika moni nauttii työssäkäyvänäkin jotain suurempaa yhteiskunnalta saatua tukea kuin minun pieni työmarkkinatukeni.
Ap ei ilmeisesti vielä ole joutuneet kokemaan työttömyyttä, kun kehtaa nimitellä työttömiä luusereiksi tai työkkärin sankareiksi. Taitaa kuitenkin kaikki muut tukiaiset kelvata. Mitäs jos ap vaihdettais näitä rooleja vaikka vuodeksi, niin pääset sitten naureskelemaan niille työttömyystuesta makselemillesi veroille?
Ap on niiiin pihalla... kyllä se työttömyystuki silloin kelpaa jos omalle tilille kolahtaa... Se perustoimeentulo nyt kuuluu ihmisen perusoikeuksiin, pyrkisi eduskuntaan tai tekisi kansalaisaloitteen tästäkin asiasta, jos se niin risoo..
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 13:20"]
Varmaan pointti tässä rahojen "kierrättämisessä" on se, etteivät asiat ole aina niin mustavalkoisia. Joku voi vaikka samana vuonna saada 6kk työttömyyskorvausta ja 6kk isoa palkkaa. Molemmista hän maksaa veroja, joten kokonaisverotus lasketaan vuoden päätyttyä. Ei välttämättä olisi oikeudenmukaista, jos kukaan ei maksaisi veroja näistä korvauksista, kun niidenkin saaminen on niin suuresti vaihtelevaa.
[/quote]
Ymmärrän sen oikein hyvin, että työttömyyskorvaukset ovat eri kokosia eri ihmisille, mutta jos olet maksanut veroja isosta palkastasi puoli vuotta, en usko että toteat maksavasi veroja työttömyyskorvauksesta. Ajatus vaan on yksinkertaisesti niin sbsurdi.
ja selvennän nyt vielä, etten missään nimessä ole vastaan tukia, mielestäni ne on hino asia. Olen nostanut opintotukia ja opintolainaa, ja olen siitä kiitollinen, mutta en kuuna päivänä ajattelisi että maksoin yhteiskunnalle veroja tuona aikana, vaikka paperilla niin teinkin, käytännössä elin valtion pussista.
ap
Kuten kaikki hyvin muistamme, niin 80-luvun puolessa välissä muutettiin mm. työttömyyskorvaukset verolliseksi niin, että nettomäärä säilyi ennallaan. Muutos tehtiin sen takia, että pienistä tuloista ei mene muuta kuin kunnallisvero. Pienten tulojen "vero" on siis tulonsiirtoa valtiolta ja työnantajilta kunnille.
Köyhän tulot menevät varmaan lähinä kulutukseen, ja joka maitopurkistakin maksetaan veroa.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 13:24"]
Ap on niiiin pihalla... kyllä se työttömyystuki silloin kelpaa jos omalle tilille kolahtaa... Se perustoimeentulo nyt kuuluu ihmisen perusoikeuksiin, pyrkisi eduskuntaan tai tekisi kansalaisaloitteen tästäkin asiasta, jos se niin risoo..
[/quote]
En ole pihalla, et vain osannut lukea viestini sisältöä, lue se uudestaan ja mieti oliko vistissä kyse tukien maksamisesta yleensä, vai tukien verotuksesta, ja siitä miten siitä maksettavaa veroa korostetaan. Kuten aikaisemmassa viestissäni sanoin, olen ihan pro ajatukselle että tyttömille maksetaan tukia, tottakai. Pidän sitä itsestäänselvänä, mutta tuo verotus asian heittäminen on kiusallista ja noloa kaikille, ketkä lausahduksen joutuvat kuulemaan. Eli hyvä ihminen, lue teksti ensin kaikella sisälukutaidollasi, ennen kuin ryhdyt "nasevaksi".
Kai terveyskeskuslääkäri saa ajatella maksavansa veroja? No EI TIETENKÄÄN, NE RAHAT TULEE YHTEISKUNNALTA, KUIONKA SAATANAN ÄLYKÄÄPIÖ VOI TUOLLAINEN LÄÄKÄRI OLLA!?
Kai lukion lehtori saa ajatella maksavansa veroja... eiku...
Kai kunnallisen äiväkodin hoitaja saa ajatella maksavansa veroja...eiku....
Kai yrittäjä-hieroja saa ajatella maksavansa veroja.... eiku mutku sen palveluja käyttää työtön, lukion lehtori ja päiväkodin hoitaja sekä lääkäri - eli ei, koska nehän on elättejä kaikki... eiku...
Entä palkat, jotka valtio maksaa...?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 13:14"]
Työttömyyskorvauksesta läjtee 20% veroja. Et mikähän ap:n mielest täs nyt sit niin hauskaa olikaan?
[/quote]
Ei lähde kaikilta, sehän riippuu ihan kokonaisuudesta. Minulta menee työmarkkinatuesta veroja vain 1%.
Moni yrityskin hoitaa työntekijöidensä palkat yhteiskunnan varoista erilaisten tukien kautta.
Okei, tämä näyttääkin olevan av:lla ihan yleinen näkemys että tukien verotus on verojen maksamista ihan sillä perinteisellä tyylillä. olen hämmentynyt miten hölmöjä ihmiset täällä on. Suurin osa ei ymmärtänyt pointtiani, vaan jäi jankkaamaan että kyllähän niistä maksetaankin, niin.. tiedän että maksetaan, mutta olen hämmentynyt miten tuilla elävät voivat vedota johonkin noin absurdiin asiaan, ja täysin pyrograttiseen järjästelmään.. menenpä tästä nyt laskemaan paljonko todellisuudessa maksoin veroja opintotuestani.. .over and out.
nimim. tyrmistynyt ap, joka ei ymmärrä heikkolahjaisten tapaa ymmärtää verotusta..
ps. ei tarvitse vastata..
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 13:48"]
Okei, tämä näyttääkin olevan av:lla ihan yleinen näkemys että tukien verotus on verojen maksamista ihan sillä perinteisellä tyylillä. olen hämmentynyt miten hölmöjä ihmiset täällä on. Suurin osa ei ymmärtänyt pointtiani, vaan jäi jankkaamaan että kyllähän niistä maksetaankin, niin.. tiedän että maksetaan, mutta olen hämmentynyt miten tuilla elävät voivat vedota johonkin noin absurdiin asiaan, ja täysin pyrograttiseen järjästelmään.. menenpä tästä nyt laskemaan paljonko todellisuudessa maksoin veroja opintotuestani.. .over and out.
nimim. tyrmistynyt ap, joka ei ymmärrä heikkolahjaisten tapaa ymmärtää verotusta..
ps. ei tarvitse vastata..
[/quote]
Tuolla kirjoitustaidolla en ehkä haukkuisi ketään toista heikkolahjaiseksi...
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 13:14"]
Työttömyyskorvauksesta läjtee 20% veroja. Et mikähän ap:n mielest täs nyt sit niin hauskaa olikaan?
[/quote]
Ei lähde kaikilta, sehän riippuu ihan kokonaisuudesta. Minulta menee työmarkkinatuesta veroja vain 1%.
[/quote]
Ohhoh, huhhuh. Ketä sä oot nainu?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 13:04"] Niistä pienistä tuista revitään tosiaan veroja, esim. opintotuki on 300€, mutta käteen jää verojen jälkeen 270... Että kyllä tässä samalla lailla maksetaan veroja, kuin työllisetkin... [/quote] Joo, mutta mistäs luulet sen opintotuen tulevan? AIVAN verorahoista! Et siis oikeasti maksa mitään veroja, siis sellaisia joista olisi lisää tuloa valtiolle, sillä se raha tulee valtiolta ja menee valtiolle. [/quote] Kai mä nyt sen tajuan! Jos opiskelijalle luvataan 300€: n tuki, mutta saakin käteen 270, ni kyllä sitä nyt ihan veroksi sanotaan!
[/quote]
Pointti olikin siinä, että et ole tienannut sitä 300 euroa, vaan samat verot kiertää ympyrää vaan.