Ammattitutkinnolla yliopistoon?
Moi kaikille!
Saan pian valmiiksi ammattitutkintoni ja nyt olen ollut todella kiinnostunut hakeutumaan yliopistoon jossain vaiheessa. Tämä on ilmeisesti lain mukaan mahdollista, mutta onko se käytännössä sitä? Olen hakeutumassa ehkä Turkuun, Vaasaan tms. että en siis esimerkiksi Helsinkiin. Olen opiskellut aikaisemmin nuorena yläasteen jälkeen lukiossa vuoden verran. Olen suht. fiksu, joten yliopisto senkin takia kiinnostaa. Harmittaa vaan, kun lukio nuorena jäi.
Kommentit (10)
Merkonomin papereilla Ouluun alalle, jossa sisäänpääsy% oli 7. Tein töitä ja pärjäsin.
Nykyään on yliopistossa omat kiintiöt ylioppilaille ja ei-ylioppilaille. Ylioppilailla vaikuttaa todistus+pääsykoe, ei-ylioppilailla pelkkä pääsykoe. Mutta ne ylioppilaat jotka ei tule valituksi omassa kiintiössään pääsevät automatik tuohon koepistekiintiöön. Eli sitä kautta on vaikeampi päästä. Eli jos hakijoita on 200 ja 20 otetaan ja hakijoista puolet on ylioppilaita, niin sadasta ylioppilaasta otetaan 10 parasta ja loput 90 menee niitten loppujen sadan kanssa kamppailemaan niistä 10 lopusta paikasta.
Siksi lukion käymisestä on hyötyä yliopistoon haettaessa ja niin pitää ollakin.
Ammattitutkinto vai ammatillinen perustutkinto? Jälkimmäisellä voi hakea, ensin mainitulla ei.
Täsmennätkö ensin, onko kyseessä todellakin ammattitutkinto? Ammattitutkinto suoritetaan useimmiten perustutkinnon jälkeen. Ja jos on kyseessä perustutkinto, mistä oppilaitoksesta.
Kerro tutkintosi virallinen nimi.
Itse ainakin aion hakea merkonomin papereilla.
Pidät itseäsi suhteellisen fiksuna, vaikka luulet, että Turun yliopistoon on helppo päästä.
Älä hae suuriin yliopistoihin:
Helsinki, Tampere,Turku, Oulu..
Ammattitutkinnolla pääsee yliopistoon, pärjääminen on täysin itsestään kiinni. Tuttavani tekee väitöskirjaa, vaikka ei koskaan käynyt lukiota. Henna Virkkunenkaan ei ole ylioppilas, vaikka onkin lisensiaatti.
Oon käynyt lukion ja kirjoittanut ylioppilaaksi kehnohkoilla arvosanoilla. Kirjotukset ja niiden menestys/suorittaminen ylipäätään(?) vaikuttaa vaan jos haluaa hakea sisään yhteispisteillä, näin oon käsittänyt. Itse aloitin kauppatieteet helsingin aalto-yliopistossa koepisteiden perusteella, eli sisäänpääsyyn ei olisi vaikuttanut vaikka ylppäreitä en olisikaan kirjoittanut.
Millä tahansa toisen astetutkinnolla voi hakea. Pääseminen riippuu sitten monesta asiasta. Yleensä pitää kuinkin pääsykokeessa slevitä väntää. yhtä hyvin tai paremmin kuin parhaat lukion kåyneet, siis pisteitä pitää olla kärkikymmenikös tms. Koska lukio oikeast valmentaa juuri pääsykokeiden (ja yo-kokeiden) kaltaiseen kirjalliseen oppimisenosoittamiseen, tämä on vaikeaa ja vaatii hulelista ja usein pitkäaikaista valmentautumista. Kyllä se mahdollista on mutta on turha kuvitella, että se sujuisi tuosta vaan. Monet joutuvat ottamaan jo pääsykokeisiin lukua varten opintovapaata töistä.
Nyt kun erityisvalintoja kehitetään, avoimen väylästä voi muutamassa vuodessa tulla ihan varteenotettava tapa päästä tutkinto-opiskelijai.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:27"]
Ammattitutkinnolla pääsee yliopistoon, pärjääminen on täysin itsestään kiinni. Tuttavani tekee väitöskirjaa, vaikka ei koskaan käynyt lukiota. Henna Virkkunenkaan ei ole ylioppilas, vaikka onkin lisensiaatti.
[/quote]
Ammattitutkinnolla ei pääse yliopistoon. Ammatillisella perustutkinnolla voi hakea.
Pääsin aikoinaan yliopistoon merkonomin (kauppaopistosta) papruilla. Valmistauduin vain lukemalla pääsykoekirjat, mutta olen kirjoittamisessa "luonnonlahjakkuus". Mielestäni opiskelu oli suht helppoa, valmistuin vähän keskimääräistä nopeammin ja pääsin töihin jo ennen valmistumistani.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:27"]
[/quote]
Ammattitutkinnolla ei pääse yliopistoon. Ammatillisella perustutkinnolla voi hakea.
[/quote]
Pelkästään alempaan korkeakoulututkintoon tai sekä alempaan että ylempään korkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut:
3) ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998) tarkoitetun ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai niitä vastaavan aikaisemman tutkinnon;
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090558#Pidp4228016