Millaista patjaa te alaselkäkipuiset käytätte?
Olen nukkunut yli kuukauden lattialla joogamattosijauspatja systeemillä ja alaselkäkipua ei enää (onneksi) ole ja keho tuntuu heti aamusta vetreältä, mitä se ei todellakaan ollut yli kuukausi sitten, mutta olen kyllästynyt könyämään aamuisin lattialta. Ajattelin ostaa vanhan runkopatjan tilalle sänkykehikon ja siihen sopivan patjan ja petarin, mutta millainen patja sopii alaselkäkipuiselle? Millaista patjaa te muut alaselkäkipuiset käytätte? Sen verran suolainen hankinta ettei ihan sokkona viitsi mennä patjakaupoille.
Kommentit (26)
Mulla on kookoskuitua ja villaa sisältävä futon, kova kuin mikä, mutta ei ole enää kertaakaan ollut aamulla selkä kipeä. Alkuun kipeytyi lonkat, mutta muutaman yön jälkeen tuntui vaan hyvältä. Paras ostos ikinä ja vielä suomalaista käsityötä. En ikinä ostaisi mitään ylikallista muovipatjaa tai nukkuisi rautalankojen päällä..
Nainen 156cm, 55kg ja lantiossa leveyttä, pehmeä keskeltä upottava patja on ristiselälleni pahin.
Mulla kova, jämäkkä vaahtomuovipatja lattialla (tilapäistä, uusi runko tulossa) , sen päällä olennaisinta hyvä ja paksu kehoa tukeva memory foam -sijauspatja. Patjarakenteen pitää tukea ristiselkää jottei se kyljellä maatessa jää lantion ja harteiden leveyden väliin "ilmaan taipumaan" ilman tukea. Vatsalla maatessa pehmeä monttupatja aivan hirvittävä, siinä kova patja vieläkin tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulisi kipeämmäksi jolloin pelkällä petarilla.
Leveä lantio kapea vyötärö, niin tarvii tukea keskelle
Minulla on sama "vika".
Mutta, siihen riittää ihan se että otat joko ison pyyhkeen, tai vastaavaan, ja sitten laitat sen "suorakulmaan" niin että sen pituus riittää kyljen alle. Sen tulee olla sen verran pitkä että se mahtuu lonkkaluun ja kylkiluun väliin. Leveys täytyy sitten olla sellainen että se ei liikuskele kovin paljoa paikoiltaan jos kääntyilet sängyssä.
Kuitenkin selkäkipuiselle on erittäin tärkeää se että peti on kova! Jos peti on pehmeä, jo valmiiksi väärä asentoinen selkä, jämähtää koko yöksi siihen asentoon ja kivut tulevat olemaan kovat. Se että sänky aluksi tuntuu liian kovalta, on hyvä, koska siihen kyllä tottuu parin yön jälkeen ja vartalo suoristuu. Kaikki nuo unikulman höpinät jostain muotoilluista sängyistä pitää selkäkipuisen unohtaa koska ne eivät auta selkäkipuun!
Sen lisäksi että sängyn tulee olla kova, joka rohkaisee vartaloa hakemaan yön aikana sopivan asennon muutamaan kertaan, on tyyny erittäin tärkeä. Se ei saa olla liian pehmeä mutta ei liian matalakaan.
Mulla on suora keho, ei ole laaksoa eikä kukkulaa. Unikulman sivut ei kauheasti vakuuttanut. Futon patja saattaisi olla mun kehotyypille hyvä eikä kunnon futon ole mitenkään kauhean kallis.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulisi kipeämmäksi jolloin pelkällä petarilla.
Leveä lantio kapea vyötärö, niin tarvii tukea keskelle
TÄMÄ. Kankut/reidet ärtyy mulla melkein pahiten kovalla alustalla nukkumisesta, mutta kerran tuli selän takia päivystysreissu (ns.noidannuoli, fasettilukot vähän ärtyi) kun nukuin kaverilla pelkän petarin päällä. Tsiisus, en saanut itse edes sukkia jalkaan viikkoon, never again! Nykyään mulla on kova patja jonka päällä 2 paksua petaria, tämä on täydellinen kombo. 😅
Futon! Kovin mahdollinen. Niin vanhanaikaista, että semmoisen saa varmasti ilmaiseksi, jos jostain löytyy vielä. Itse ostin omani ihan uutena kovasn hintaan.
Minulla on sama "vika".
Mutta, siihen riittää ihan se että otat joko ison pyyhkeen, tai vastaavaan, ja sitten laitat sen "suorakulmaan" niin että sen pituus riittää kyljen alle. Sen tulee olla sen verran pitkä että se mahtuu lonkkaluun ja kylkiluun väliin. Leveys täytyy sitten olla sellainen että se ei liikuskele kovin paljoa paikoiltaan jos kääntyilet sängyssä.
Kuitenkin selkäkipuiselle on erittäin tärkeää se että peti on kova! Jos peti on pehmeä, jo valmiiksi väärä asentoinen selkä, jämähtää koko yöksi siihen asentoon ja kivut tulevat olemaan kovat. Se että sänky aluksi tuntuu liian kovalta, on hyvä, koska siihen kyllä tottuu parin yön jälkeen ja vartalo suoristuu. Kaikki nuo unikulman höpinät jostain muotoilluista sängyistä pitää selkäkipuisen unohtaa koska ne eivät auta selkäkipuun!
Sen lisäksi että sängyn tulee olla kova, joka rohkaisee vartaloa hakemaan yön aikana sopivan asennon muutamaan kertaan, on tyyny erittäin tärkeä. Se ei saa olla liian pehmeä mutta ei liian matalakaan.