Miksi jako tehdään aina sukupuolten välille?
Lähes joka asiaan yritetään tunkea miehet vs naiset vastakkainasettelua. Aina kysellään mistä naiset tykkää ja mistä miehet tykkää. Tuo jako on aika huono, koska samaa sukupuolta olevat voivat olla keskenään niin erilaisia että hyvä jos voidaan puhua edes samasta lajista.
Jos unohdetaan se fakta että jalkojeni välissä on miehen sukupuolielimet, itselläni on enemmän yhteistä monen naisen kanssa kuin monen miehen. Normaalina heteromiehenä olen sitä mieltä, että suuri osa miehistä on surkeita paskoja. Suuri osa naisista taas on huipputyyppejä, jotka ymmärtävät minua hyvin. Enkä ole lainkaan edes ylpeä miehisyydestäni. Mitä ylpeilemistä siinä on? En tosin olisi ylpeä mahdollisesta naiseudestakaan. Samaistun mieluummin yksilöihin kuin sukupuoleen. En ole tästä lähin enää mies. Olen vain ihminen.
Kommentit (16)
Kyllä naisella ja miehellä on vissi ero. Siitä nyt ei vain pääse minnekkään. No sitten on näitä naismaisia miehiä ja miesmäisiä naisia. Mutta ne on poikkeuksia. Nykyäänhän lasketaan miehet,naiset, homot ja lespot.
Voisi mieli muuttua jos olisit itsekin nainen. Naiset nimittäin saattavat toisinaan olla vähän erinlaisia toista naista kohtaan, kuin mitä miestä kohtaan.
Samaa olen pohtinut. Kysymys on kristillisestä kulttuuriperimästä. Toki on tyypillistä, että ihmisiä jaoitellaan genitaaleittain muuallakin, mutta muissa kulttuureissa ja muina aikoina on ollut myös muita sukupuolikäsityksiä kuin mies tai nainen.
Nuorena minun oli hyvin hankala samaistua sukupuolirooliini naisena. Nykyään se tulee jo helpommin, mutta toisaalta en ota varmasti niin paljon paineita siinä "onnistumisessa" kuin joskus teininä. Itse viihdyn yleensä parhaiten sellaisten ihmisten kanssa, joilla ei ole suuri tarve nähdä maailmaa jakautuneena outoihin yleistyksiin, kuten "miehillä on putkiaivot" tai "naiset ovat tunteellisempia". Sehän on jo tieteellisesti todistettu, että miehet ovat tunteellisempia eli aivoissa on enemmän tunnereaktioita, mutta sukupuoliroolin takia joutuvat sitten käyttäytymään toisin.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 14:50"]
Kyllä naisella ja miehellä on vissi ero. Siitä nyt ei vain pääse minnekkään. No sitten on näitä naismaisia miehiä ja miesmäisiä naisia. Mutta ne on poikkeuksia. Nykyäänhän lasketaan miehet,naiset, homot ja lespot.
[/quote]
Kerrotko vielä mikä se vissi ero on? Sukupuolielimetkö määrittelevät ihmisen luonteen, kiinnostukset, arvot ja tekemiset?
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 14:44"]
Lähes joka asiaan yritetään tunkea miehet vs naiset vastakkainasettelua. Aina kysellään mistä naiset tykkää ja mistä miehet tykkää. Tuo jako on aika huono, koska samaa sukupuolta olevat voivat olla keskenään niin erilaisia että hyvä jos voidaan puhua edes samasta lajista.
Jos unohdetaan se fakta että jalkojeni välissä on miehen sukupuolielimet, itselläni on enemmän yhteistä monen naisen kanssa kuin monen miehen. Normaalina heteromiehenä olen sitä mieltä, että suuri osa miehistä on surkeita paskoja. Suuri osa naisista taas on huipputyyppejä, jotka ymmärtävät minua hyvin. Enkä ole lainkaan edes ylpeä miehisyydestäni. Mitä ylpeilemistä siinä on? En tosin olisi ylpeä mahdollisesta naiseudestakaan. Samaistun mieluummin yksilöihin kuin sukupuoleen. En ole tästä lähin enää mies. Olen vain ihminen.
[/quote]Tuossa suhtautumisessa ei ole mitään normaalia. Kuulostat opportunistiselta miesvihaajalta, joka yrittää korottaa omaa arvoaan painamalla muita alas.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 14:46"]
Älä viitti mielistellä. Ei irtoo piparia.
[/quote]
Selvennetään vielä sen verran että en arvosta kaikkia naisiakaan. Suuri osa naisista - ihan niin kuin miehistäkin - on täysin eri planeetalta kanssani. Kyse on yksilöistä ei sukupuolesta.
ap
Toki joissain asioissa on huomattavissa eroja sukupuolten välillä, mutta niissäkin puhutaan lähinnä yleistyksistä: keskimäärin miehen ovat kiinnostuneempia asiasta Y ja naiset asiasta X, mutta se ei tarkoita etteikö keskimääräistä miestä kiinnostaisi X tai ettei olisi miehiä joita Y ei kiinnosta ollenkaan. Tämän lisäksi pitää muistaa kulttuurin vaikutus, eli kuinka paljon se että jo lapsille tuputetaan "poikien" ja "tyttöjen" juttuja, värejä, tapoja jne. eli käytännössä sanotaan "koska sinulla on nämä genitaalit sinun kuuluisi olla tällainen".
Itse olen nainen, ja inhoan noita "miehet Marsista, naiset Venuksesta" juttuja. Kuten ap sanoi, on yksilöiden välillä tosiaan huimia eroja joten turha niputtaa kaikkia vaan kahteen ryhmään. Useimmilla meistä on kuitenkin sen perinteisen kahtiajakoisen ajattelutavan mukaan sekä naisellisia että miehisiä piirteitä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 14:54"]
[/quote]Tuossa suhtautumisessa ei ole mitään normaalia. Kuulostat opportunistiselta miesvihaajalta, joka yrittää korottaa omaa arvoaan painamalla muita alas.
[/quote]
En vihaa miehiä. Jotkut miehet ovat aivan loistavia yksilöitä. En vihaa kumpaakaan sukupuolta. Vihaan monia yksilöitä ja pidän monista yksilöistä. En tiedä onko minulla sitten joku sukupuolikriisi. Ihan täysi hetero kuitenkin olen ja olen ihan tyytyväinen miesvartalossa. En vain näe sukupuolissa mitään hienoa.
ap
Tämä piirre on todennäköisesti syntynyt kahden eri ajan vaikutuksesta, ajan jolloin naiset olivat vaimoja ja miehet perheenpäitä, sekä ajan jolloin feminismi oli vahvimmillaan. Lapsuus ollaan kasvettu sellaisessa ympäristössä ja ajassa, jossa naiseus ja miehisyys vielä määritettiin ulkomuoto- sekä käytösseikkojen mukaan, mutta aikuisuuden kynnyksellä ollaan omaksuttu uusi rooli naiseudessa ja mieheydessä, jossa naisella oli vahvan itsenäisen naisen rooli ja miehellä pehmomiehen rooli. Nyt ollaan osittain vielä kiinni perinteisissä stereotypioissa, mutta vahvasti kuitenkin jo modernisoituneissa. Nainen ei osaa olla nainen, eikä mies mies, eikä myöskään vaan ihmimen, joka sattuu olemaan sukupuoleltaa, joko mies tai nainen ja sitten poukkoillaan jossain näiden roolien välissä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 14:58"]
Toki joissain asioissa on huomattavissa eroja sukupuolten välillä, mutta niissäkin puhutaan lähinnä yleistyksistä: keskimäärin miehen ovat kiinnostuneempia asiasta Y ja naiset asiasta X, mutta se ei tarkoita etteikö keskimääräistä miestä kiinnostaisi X tai ettei olisi miehiä joita Y ei kiinnosta ollenkaan. Tämän lisäksi pitää muistaa kulttuurin vaikutus, eli kuinka paljon se että jo lapsille tuputetaan "poikien" ja "tyttöjen" juttuja, värejä, tapoja jne. eli käytännössä sanotaan "koska sinulla on nämä genitaalit sinun kuuluisi olla tällainen".
Itse olen nainen, ja inhoan noita "miehet Marsista, naiset Venuksesta" juttuja. Kuten ap sanoi, on yksilöiden välillä tosiaan huimia eroja joten turha niputtaa kaikkia vaan kahteen ryhmään. Useimmilla meistä on kuitenkin sen perinteisen kahtiajakoisen ajattelutavan mukaan sekä naisellisia että miehisiä piirteitä.
[/quote]
Tottakai miehissä ja naisissa on tiettyjä eroavaisuuksia monissa asioissa. Jos nyt vain itseäni mietin, niin voi olla että aivoni toimivat jossain määrin naismaisesti. Minulla ei ole ikinä ollut mitään vaikeuksia ymmärtää naisia. Naiset tykkäävät vatvoa monia asioita ja miehet taas eivä ymmärrä tätä piirretta. Näin yleistettynä. Itse ilmeisesti kuulun näihin "vatvojiin", joten ehkä minussa on jokin feminiininen piirre mikä erottaa minun monista miehistä. Usein ne puheet "miehet sitä, miehet tätä" eivät kuvaa minua millään tavalla.
ap
Minusta sukupuoli kyllä määrittää paljon. Naisen ja miehen elämä on erilaista paljonlti sukupuolen takia. Jos vaikka vertaan itseäni ja miestäni. Kyllä me koetaan tämä elämä eri tavalla kuin jos oltaisiin samaa sukupuolta. Eläköön se pieni ero!
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 15:01"]
Tämä piirre on todennäköisesti syntynyt kahden eri ajan vaikutuksesta, ajan jolloin naiset olivat vaimoja ja miehet perheenpäitä, sekä ajan jolloin feminismi oli vahvimmillaan. Lapsuus ollaan kasvettu sellaisessa ympäristössä ja ajassa, jossa naiseus ja miehisyys vielä määritettiin ulkomuoto- sekä käytösseikkojen mukaan, mutta aikuisuuden kynnyksellä ollaan omaksuttu uusi rooli naiseudessa ja mieheydessä, jossa naisella oli vahvan itsenäisen naisen rooli ja miehellä pehmomiehen rooli. Nyt ollaan osittain vielä kiinni perinteisissä stereotypioissa, mutta vahvasti kuitenkin jo modernisoituneissa. Nainen ei osaa olla nainen, eikä mies mies, eikä myöskään vaan ihmimen, joka sattuu olemaan sukupuoleltaa, joko mies tai nainen ja sitten poukkoillaan jossain näiden roolien välissä.
[/quote]
Pitäisi pikkuhiljaa yleiselläkin tasolla ymmärtää yksilöiden erot. Monet naiset ovat hyvinkin miesmäisiä ja monet miehet naismaisia. Järkikin jos sanoo ettei kaikki saman sukupuolen edustajat voi omaksua tiettyä ahdasta roolia. Minä miehenä koen ettei minun ole soveliasta puhua tunteistani, vaikka sille olisi suurta tarvetta aina välillä. Naisille tämä on paljon helpompaa.
ap
Tuon sinun vastauksesi perusteella teet itse aika ison jaon nais- ja miessukupuolen välille. "Naismaiset aivot"? "Naiset tykkäävät vatvoa asioita"? .....?? Sosiaalinen luokka, koulutus, perhetausta, asuinympäristö ja vastaavat ovat osin enemmän erottelevia piirteitä kuin sukupuoli. Se että sinä samaistut sellaiseen naistyyppiin, johon yleistät kaikki naiset, on ihan eri asia kuin se sukupuolettomuus jolla avasit keskustelun.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 14:58"]
[/quote]
Tottakai miehissä ja naisissa on tiettyjä eroavaisuuksia monissa asioissa. Jos nyt vain itseäni mietin, niin voi olla että aivoni toimivat jossain määrin naismaisesti. Minulla ei ole ikinä ollut mitään vaikeuksia ymmärtää naisia. Naiset tykkäävät vatvoa monia asioita ja miehet taas eivä ymmärrä tätä piirretta. Näin yleistettynä. Itse ilmeisesti kuulun näihin "vatvojiin", joten ehkä minussa on jokin feminiininen piirre mikä erottaa minun monista miehistä. Usein ne puheet "miehet sitä, miehet tätä" eivät kuvaa minua millään tavalla.
ap
[/quote]
[/quote]
Jotenkin aistin että et ole mies. Todennäköisesti olet queerfeministi, toisin sanoen tyttö joka häivyttää sukupuoltaan poikien vaatteilla ja rumalla kampauksella. Kai tiedät että oikeat transihmiset varsinkin m2f tapaukset vieroksuvat teitä pelleilijöitä. Haluatte että sukupuoli olisi ilmoitusluonteinen asia koska psykiatrit eivät päästäisi teitä pelleilijöitä korjausprosessiin ja hyvä niin sillä hoitojen vaikutukset saisivat teidät vain entistä enemmän sekaisin.
Asiaan. Koen että maskuliinisuus ja feminiinisyys ovat tämän maailmamme ominaisuuksia ja mies ja naissukupuolet vain ilmentävät niitä. Eli kiinalaiset ovat oikeilla jäljillä sen ying&yang hommansa kanssa.
Älä viitti mielistellä. Ei irtoo piparia.