Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään jolla PCOS?

Vierailija
16.12.2014 |

Aloitettiinko sinulle joku lääkitys? Minkälaisia oireita sinulla on? Minulla on todettu tuo, mutta jotenkin tuntuu etten saanut tarpeeksi tietoa siitä. Sain Terolut-reseptin että saan välillä kuukautiset tulemaan, tarkoitus ei ole saada lapsia enää. Nyt yksi oire on pahentunut, nimittäin hiustenlähtö. Mietin että pitäiskö tässä varailla lääkärille aikaa.. :/

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään'?

Vierailija
2/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todettu ainakin pco, mutta se onkin vähän keveempi versio tuosta. Mutta rakkuloita on ollut. Oireina tosi epäsäännöllinen kierto, joskus kesti jopa 3 vkoa menkat, silloin söin teroluteja minäkin. Kystiäkin on ollut. Ja iho oli todella huonossa kunnossa!

Nyt olen laihtunut toistakymmentä kiloa ja kuukautiskiero on tasaisempi, kuin koskaan. Painon pudotuksella pitäisi olla vaikutusta pco:hon, joten toivotaan, että muutos on ollut positiivinen. Itse olen parikymppinen ja lapset vielä tekemättä.

Tsemppiä, ja sori jos meni ihan aiheen vierestä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla, menkat olleet poissa taas puoli vuotta... Olen reilusti ylipainoinen, laihtuminen vaikeaa. Lääkitystä ei tällä hetkellä ole, on ollut terolut ja metformiini. Meillä on 4 lasta, ja vain nuorimman kohdalla raskaaksi tulo oli vaikeaa.

Vierailija
4/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on. Lääkitystä ei ole, e-pillereitä voisin käyttää mutta niistä tulee liikaa huonoja sivuvaikutuksia. Hiilihydraatteja välttelen, paino nousee tosi helposti ja laihduttaminen on työlästä. Oireina myös hirsutismi :(

Vierailija
5/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 09:12"]

Mulla, menkat olleet poissa taas puoli vuotta... Olen reilusti ylipainoinen, laihtuminen vaikeaa. Lääkitystä ei tällä hetkellä ole, on ollut terolut ja metformiini. Meillä on 4 lasta, ja vain nuorimman kohdalla raskaaksi tulo oli vaikeaa.

[/quote]

mitä oireita sulla on muutakuin menkkojen poisjäänti? Itsellä myös kuukautiset pitkiä aikoja pois, välillä ne tulee terolutilla, välillä itsestään. Karvoja kasvaa paikkoihin missä ei toivoisi niitä olevan, ja todellakin hiuksia lähtee aivan sairaasti. :(

ap

Vierailija
6/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on, mutta en tiedä mitä voisin tehdä. Olen normaalipainoinen joten laihdutuksella ei pitäisi olla suurta merkitystä. E-pillerit siihen sanotaan olevan ainoa konsti jollei lapsia halua, mutta itse en haluasi pillereitä syödä. Vaikka kyllä ne sitten aina aloitan kun kivut oikein pahat. Ikää on nyt 35 ja 15 vuoden ajan olen tästä kärsinyt. 2 lasta kuitenkin saimme, loppujen lopuksi luomusti.

Vierailija
7/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tähän karvoituksen ja hiustenlähtöön saatavilla mitään apua?

ap

Vierailija
8/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain vain terolutit, mitä voin tarvittaessa käyttää. Tällä hetkellä menkat on kyllä melko säännölliset. Aknea oli, siihen auttoi Roaccutan. Karvojakin on, mutta ei niihin taida apua olla saatavilla:(

Vierailija
9/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikakarvaisuuteen auttaa e-pillerit, jotka muutenkin ovat paras hoito PCO potilaille. Esim. Diane nova. Minulla todettiin pco sen jälkeen kun pillerit lopetin, olivat peittäneet oireet. Nyt epäsäännöllinen kierto (tarv.Terolut), karvat kasvaa, kasvoissa näppyjä...
Ei ole ylipainoa, ainoana hoitomuotona tarjottiin e-pillereitä joita en enää halua syödä. Jos myöhemmin lapsettomuutta, niihin saatavilla hormonihoitoja.

Vierailija
10/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Olen nyt kohta 32-vuotias kahden lapsen äiti. Nuorempana kierto oli epäsäännöllinen, menkat saattoivat olla 2 kk tulematta ja välillä lähes huomaamattomat, välillä taas runsaat. Kuukautiskivut oli lähes lamauttavat. Seurustelin 5vuotta, enkä tullut raskaaksi, vaikka olin parhassa iässä. Lopulta tulin raskaaksi suhteen päättymisen jälkeen, kun aloin saada orgasmeja yhdynnyssä. Toinen lapsi tuli 5kk yrittämisellä. Nyt lasten saamisen jälkeen, ei ole kuukautiskipuja ja kuukautiset on säännölliset.

Minulla ei ole koskaan ole ollut lääkitystä, vaikka lääkäri kerran sellaisen nuorena minulle määräsi. Olen aina ollut normaalipainoinen, iho hyvä, ei ylimääräistä karvoitusta.

Vierailija
11/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit on ensisijainen hoito, eivät sovi minullekaan. Menkat tulee 1-4 kertaa vuodessa, ylähuulessa kasvaa karvoja ja välillä tulee muutama finni naamaan. Yksi ivf-lapsi on, kroonisesti olen ovuloimaton. :( Normaalipaino, ikää pitkälti alle 30v. 

On olemassa anti-androgeeneja, jotka blokkaavat mieshormonia kehosta, mutta näitä ei Suomen lääkärit mielellään määrää PCO:hon. :( Asian kanssa ollaan todella kitsaita. Tosi ikävää, koska nämä oireet on kuitenkin todella häiritseviä. Hiustenlähtö kuulostaa tosi ikävältä vaivalta. :(

Vierailija
12/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ohis, sori mutta miten saitte diagnoosin? Marssitte vain terkkariin ja luettelitte oireet lääkärille?

Mulla kaikkia noita oireita: hirsusmi (viiksi&partakarvat, rintakehällä karvoja ja häpykarvoitus jatkuu melkein napaan, APUA :D ), hiustenlähtöä, aknea (nyt kolmekymppisenä pahentunut)... Voinko vaan marssia terkkariin että tutkikaa onko mulla PCOS/tms?

Mulla suht lyhyt kiero sekä pitkä (reilu viikko+ useampi tiputtelupäivä) ja runsas vuoto. Auttaisiko nuo e-pillerit tähän? Ärsyttää vuotaa melkein puolet kuukaudesta......

2 raskautta luomuna.

Vierailija
13/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kuukautiset n. 1v ja 3kk tulematta e-pillereiden lopettamisen jälkeen ja alettiin tutkia. Diagnoosi tehdään munasarjojen ultraäänellä, jossa löydöksenä 'helminauha' munasarjojen ympärillä. Lisäksi verikokeet, jotka otetaan kierron 2-5 päivänä.

Vierailija
14/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:42"]

Mulla oli kuukautiset n. 1v ja 3kk tulematta e-pillereiden lopettamisen jälkeen ja alettiin tutkia. Diagnoosi tehdään munasarjojen ultraäänellä, jossa löydöksenä 'helminauha' munasarjojen ympärillä. Lisäksi verikokeet, jotka otetaan kierron 2-5 päivänä.

[/quote]

Sama itsellä. Mulla alkoi menkat 14-vuotiaana, tuli kerran ja jäi heti pois. Teroluteilla ja e-pillereillä käynnisteltiin. Tokat luomumenkat tuli vasta 20-vuotiaana. Jotkut sanovat, että oireet hellittävät iän myötä.

-12

Vierailija
15/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin sattumalta, yksityisellä gynellä. Olen ymmärtänyt, että sitä ei erityisesti tutkita, koska ei sitä voi hoitaakaan. Paitsi toki raskautta yrittäessä diagnosoidaan, itse olen aina tullut raskaaksi ongelmitta.

Vierailija
16/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 09:21"]

Onko tähän karvoituksen ja hiustenlähtöön saatavilla mitään apua?

ap

[/quote]

Onko sinulla ylipainoa? Jos on, niin laihduta. Se on oikeastaan ainoa keino mitä itse voit tehdä. Jos taas ei ole, niin sitten en osaa oikein sanoa mikä auttaisi. Itse syön suurta annosta d-vitamiinia, 10x suosituksen yli. Kiertoni on tasoittunut ja olen jopa raskautunutkin luomusti 3 kertaa, vaikka lapsettomuutta ennustettiin. En siis tiedä onko d-vitamiinin ansiota, syön sitä koska se pitää masennusta pois. Muitakin hyviä asioita se tuo, en sairastu flunssiin helpolla jne. Kannattaa kokeilla. Itse tilaan ulkomailta iherbistä, on halpaa verrattuna suomen hintoihin.

Vierailija
17/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ittelä todettiin PCOS ultrassa n yli vuosi sitten. Kuukautiset tulivat 2 kk välein ja välillä kun tuli niin vuoti kaksikin viikkoa. Karvoitusta, aknea ja lapsettomuutta. Hiusten lähtöä oli mutta ajattelin kyllä että johtuvat stressistä. Pillereitä söin parikymppisenä mutta ei passanut joten Teroluteja ottanut.

Liikunnalla sain kuukautiskierron kohdalle ja aknekin helpotti (d-vitamiinin lisäys tuohon varmaan myös auttoi). Paino pikkuisen alentunut BMI 27 > 25 mutta heti huomaa kun kuukauden aikana liikunta (ihan kävelyä+ kuntosalia) jäänyt vähemmälle niin kierto alkaa pidentyä. 31-35 päivää ollut nyt vuoden ajan (ennen pahimmillaan 65-70 päivää). Ovulointia on nyt (tikkutanut olen) joten liikuntaa suosittelen. Syönyt olen niinkuin ennenkin, hiilihydraattia en vähentänyt liian herkkuhimoinen, mutta täysjyvään koittanut siirtyä (jauhot, leivät yms)

Lapset taitaa jäädä saamatta silti olen jo lähemmäs 40. Olisi vain aikaisemmin tuon todennut niin olisi saanut kierron kohdalle. Ajattelin vain että stressi vaikuttaa....

Vierailija
18/18 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä PCOS-tutkimukset kesken ja (hormoni)hoitoa odottaessa yksityinen ihotautilääkäri sanoi suoraan, että käytä hiustenlähtöön Rogainea. Siitä on olemassa "naisten versio", mutta hän suositteli miesten vahvempaa liuosta ja siirtymään kevyempään vain siinä tapauksessa, että kasvoihin ilmestyy liikakarvoitusta (enemmän kun jo on). Jotkut ovat saaneet apua PCO-oireisiin miedosta diabeteslääkkeestä (vaikuttaa hiilihydraattien imeytymiseen) ja on myös olemassa verenpainelääke, joka auttaa hiustenlähtöön. Tsemppiä, tää on kyllä v-mäinen vaiva! T:nainen 32v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi