Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huolissani naapurin lapsesta

Vierailija
16.12.2014 |

Tämä, kouluikäinen, tyttö ei tiedä mikä on ananas tai kiivi tai purjosipuli. Hän ei saa kotonaan tomaatteja. Nämä asiat selvinneet kun on ollut meillä syömässä ja on ihmetellyt kyseisiä hedelmiä/ vihanneksia. Tomaatteja syö meillä hyvällä halulla, mutta spagetin söi pelkällä ketsupilla niin kuin kuulemma kotonakin. Kastiketta ei ottanut, kun ei ole tottunut. Aamulla ennen kouluun lähtöä juo pelkkää limua ja välipalksi ottaa palan suklaata. Koulussa syö ruuan puolen päivän aikaan ja kotona on ruoka siinä klo 19 paikkeilla (siinä välissä tuo suklaapala, ei muuta).

Voi tietysti olla, että kaikki kuulemani ei ole totta tai olen ymmärtänyt väärin mutta kuulostaa hurjalta ja tuntuu kurjalta. Voinko tehdä muuta kuin tarjota ruokaa, silloin kun hän on meillä leikkimässä?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi osaa jo valehdella kouluterveydenhoitajalle mitä syö aamulla ja moneltako menee nukkumaan! Tollaset urkkivat haahkat on kauheita ja kyllä meillä lapsi syö vaikka ronkeli onkin. Antaa sellaiset vastaukset ettei tarvitse th nipottaa. 

Kaikkeen ämmät on aina puuttumassa, ihan joka asiaan!

Vierailija
2/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni antoi aina lapselleen aamulla hampurilaisen ja limsaa sekä karkkia.
Sama illalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä sitten päättelisitte, kun mun lapsi ei halua kylässä mitään ruokaa. Ehkä parempi niin ettei kaverin äiti ole  päättelemässä meidän ruokavaliota. Nyt oikeesti tajuan että helvetin paljon parempi ettei lapseni syö kuin kotonansa. 43

Vierailija
4/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on kyllä ihan perseestä, että lapsi juo aamupalaksi limsaa. Välipalatkin vain suklaata. Ei sitä voi selittää perheen "erilaisilla makumieltymyksillä", sillä tuo nyt on vaan yksinkertaisesti todella paskaa ravintoa. Ei kaikkien perheiden tarvitse syödä samanlaisia asioita, mutta kyllä lapsen nyt olisi saatava muitakin ravintoaineita kuin sokeria. Eikä sekään ole ok, että ainoat paikat, joissa saa normaalia ruokaa on naapuri ja koulu.

Vierailija
5/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tyttö vaikuttaa aneemiselta, niin kannattaa miettiä yhteydenottoa jonnekin, mutta jos ihan reipas ja terveen oloinen lapsi, ei aihetta huoleen.

Vierailija
6/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitapa asiasta koulun terveydenhoitajalle. Yhtenä tärppinä tarkastuksessa on perheen ravitsemustottumusten selvittely.

Jos tyttö sinulle kertoo avoimesti asian, niin ehkä terveydenhoitajallekin. Ihanaa, että sinä välität!!

Th

Vierailija
7/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat ap mukavalta ihmiseltä, tosi moni täälläkin kirjoittaisi että naapurin kakara ei vähempää voisi kiinnostaa. Lapselle se, että edes yksi jopa vieraskin aikuinen on kiinnostunut hänen hyvinvoinnistaan, voi olla todella tärkeä juttu varsinkin jos kotona siitä ei niin paljoa piitata.

Vierailija
8/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän toi vähän yksipuoliselta kuulostaa ja pihiydeltä tai köyhyydeltä kun kyse ei ole nirsoilusta. Jos lapsi vaikuttaa liian laihalta ottaisin ehkä yhteyttä koulun terkkariin tai kuraattoriin. Huonolaatuinen ravinto on myös lapsen hyvinvoinnin laiminlyöntiä. Jos taas on iloinen ja pirteä en välttämättä puuttuisi, lapsi voi myös kertoa satuja saadakseen huomiota jota kiireinen vanhempi ei anna.

Vierailija
9/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaan seurailisin tilannetta jos lapsi ei ole selvästi alipainoinen. Tuli noista vihanneksta mieleen että aika moni joka on esim tomaatille allerginen ei siedä myöskään kiiviä. Voisiko äiti olla allerginen? Minun lapset taas ei saa sitruksia kotona koska en pysty niitä heille edes kuorimaan allergian takia...

Vierailija
10/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täytyy tietää ananas tai kiivi tai purjosipuli? Meillä lapset ei tunne ulkomaisia hedelmiä, koska niitä ei meillä syödä - epäterveellisiä torjunta-ja säilöntäainemöykkyjä! Purjosipulille taas moni on allerginen, minäkin, joten sitä ei meillä syödä. Sen sijaan lapseni erottavat hirven-, porsaan-, naudan-, jäniksen- ja kananlihat toisistaan maun perusteella. Kykenevätkö sinun lapsesi siihen?

Vierailija
11/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin luin alkua ja olin että Huoh taas, mutta tuo pelkkä limu aamupalana jne herätti kyllä huomion, ei ihan ok...

Vierailija
12/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kastikejuttu nyt ei oo kovin ihmeellinen. Tunnen monta lasta jotka ei vaan pidä kastikkeesta vaan haluavat erikseen lihat, kasvikset ja pastan esimerkkinä.

Vierailija
13/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Tuota allergiaa en tullutkaan ajatelleeksi. Ihan on pirteä ja iloinen lapsi, sitä vaan olen ihmetellyt, ettei häntä koskaan pyydetä kotiin syömään vaikka tulisi meille koulusta suoraan. Ehkä jään vain seurailemaan. T. Ap

Vierailija
14/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:47"]

Soitapa asiasta koulun terveydenhoitajalle. Yhtenä tärppinä tarkastuksessa on perheen ravitsemustottumusten selvittely.

Jos tyttö sinulle kertoo avoimesti asian, niin ehkä terveydenhoitajallekin. Ihanaa, että sinä välität!!

Th

[/quote]

Juuri siksi olen opettanut lapsilleni, että koulun terveydenhoitajalle ei mennä, ellei asiasta ole erikseen äidin kanssa sovittu! Sama juttu minkä tahansa "mukavan aikuisen" kanssa. Jos terkkari kutsuu luokseen ja haluaa vähän jutella, olen neuvonut lapsia toistamaan uudestaan ja uudestaan, että "en oikein tiedä" ja "pitää päästä tunnille". Muuten voi jonkun mukavan naapurin toimesta päätyä huostaanotetuksi, koska meillä ei syödä ananasta.

Vierailija
15/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:59"]Kiitos vastauksista. Tuota allergiaa en tullutkaan ajatelleeksi. Ihan on pirteä ja iloinen lapsi, sitä vaan olen ihmetellyt, ettei häntä koskaan pyydetä kotiin syömään vaikka tulisi meille koulusta suoraan. Ehkä jään vain seurailemaan. T. Ap
[/quote]

Vanhemmat kuulleet että syö teillä, siksi eivät ehkä kutsu.

Vierailija
16/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein teillä on talkkunaa, ruispuuroa, maksa-munuaispataa, lanttukukkoa tai keitettyä kieltä? Vai pitäisikö naapurin huolestuneena soittaa terveydenhoitajalle, että lapsesi ruokavalio on kovin yksipuolinen? Vain pastaa, tomaattia ja ulkomaalaisia hedelmiä.

Vierailija
17/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään lapset ehkä juuri noita tietäisi. Olen allerginen ananakselle ja kiiville, joten meillä ei niitä ole juurikaan koskaan.
Ihan tosi harvoin olen ostanut myös purjoa koska useimpiin ruokiin käytän ihan tavallista sipulia, jossain kaupan pakastealtaan keittojuureksista se on kyllä lapsille tuttu, mutta tuskin kokonaisena. Ja tämä ei liene vielä syy kovin suureen huoleen. Meillä syödään kasviksia ja hedelmiä todella paljon, veikkaisin että keskivertoa enemmän. Mutta ei tosiaan joka lajia, se ei liene niin maatakaatavaa.

Ja varmaan minunkin poikani (ekaluokkalainen) sanoisi syövänsä joka päivä välipalaksi esim kaakaota ja keksejä, ehkä siinä toivossa että kyläpaikassa saisi niitä...
Samoin hyvin voisin kuvitella että ottaisi pelkkää spagettia ja ketsuppia, vierastaa usein vieraiden paikkojen ruokia koska suu tulee vähän kipeäksi jos ruuassa on mustapippuria, välttelee siis syömistä jos epäilee näin olevan (kotona tietää ettei ole. Koulussa asiasta on puhuttu mutta ei apua koska hänellä ei ole todettu varsinaista allergiaa, joutuu siis sielläkin syömään sitä tai siis olemaan syömättä kaikkia ruokia...)

Vierailija
18/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:52"]

Miksi täytyy tietää ananas tai kiivi tai purjosipuli? Meillä lapset ei tunne ulkomaisia hedelmiä, koska niitä ei meillä syödä - epäterveellisiä torjunta-ja säilöntäainemöykkyjä! Purjosipulille taas moni on allerginen, minäkin, joten sitä ei meillä syödä. Sen sijaan lapseni erottavat hirven-, porsaan-, naudan-, jäniksen- ja kananlihat toisistaan maun perusteella. Kykenevätkö sinun lapsesi siihen?

[/quote]

No, itse asiassa kyllä kykenevät. Lempiruokiaan ovat riistakäristys, pinaattiletut, jauhelihakastike (johon laitan tuoreita yrttejä). Kun nyt joku haluaa päteä. T. Ap ps. Välipalana on melko usein kotimaisista marjoista tehtyä smoothita ja aamupalana tuorepuuro. Jänistä meillä ei ole syöty, mutta karitsaa on ja hevosta.

Vierailija
19/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pelottava äiti jonka jankutus jää lastesi mieleen. Aikuisina eivät uskalla tehdä mitään kun pitää olla äidin lupa. Kyllähän th tajuaa että olet ohjeistanut ja pelotellut lapsesi ja mahdollista on että pelkosi huostaanotosta on totta käytöksesi vuoksi...

Vierailija
20/44 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:52"]Miksi täytyy tietää ananas tai kiivi tai purjosipuli? Meillä lapset ei tunne ulkomaisia hedelmiä, koska niitä ei meillä syödä - epäterveellisiä torjunta-ja säilöntäainemöykkyjä! Purjosipulille taas moni on allerginen, minäkin, joten sitä ei meillä syödä. Sen sijaan lapseni erottavat hirven-, porsaan-, naudan-, jäniksen- ja kananlihat toisistaan maun perusteella. Kykenevätkö sinun lapsesi siihen?
[/quote] kohta on sitten kihti kun noin yksipuolisesti popsitte lihaa kuin luolamiehet eikä vihanneksista tietoakaan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi