Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten reagoida toisten (hyväntahtoiseen) kateuteen?

Vierailija
16.12.2014 |

Minulla on kaveri, jota näen nykyisin harvemmin kuin ennen. Hänellä on tapana kommentoida kuulumisiani päivittelemällä: "Voi että mä olen kateellinen, kun sulla ei ole lapsia, ja saat vapaasti mennä" tai "Vitsit mä olen kateellinen. Meillä kaikki rahat menee tällä hetkellä lyhennyksiin ja lasten harrastuksiin".

Tämä on ainakin oman tulkintani mukaan ihan hyvällä sanottua ja viattomimmillaan vain tietynlainen puhetapa, mutta jotenkin siitä tulee kiusaantunut olo. Yleensä soperran vain "Kiitos" tai "Onhan se kivaa", mutta tästä tulee syyllisyyttä: enhän tietenkään iloitse siitä, että toisella ei ole sellaista, mitä minulla on.

Mitä tällaiseen kuuluu sanoa? "Älä ole kateellinen", mikä on toisen tunteiden kieltämistä? Tai ehkä "Oikeasti elämäni on paskaa", mikä on valehtelua.

Ja ei, tämä ei ole humblebrag. :)

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:58"]Kylläpä menee monimutkaiseksi, jos avoin kateellisuus onkin piilotettua kehumista.[/quote]

Mut eikö katellisuus ja ihailu luonnollisestikin kulje käsikädessä? Jos kaveri on kateellinen vaikka sun sisustuksesta, niin sisältyyhän siihen tavallaan viesti, että sisustus on hänen mielestään hieno ja kaunis, eihän se muute sellaista kadehtisi! :)

[/quote]

Hmm, totta. Enpä tullut ajatelleeksi sitä noin. -ap

Vierailija
22/25 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:58"]Kylläpä menee monimutkaiseksi, jos avoin kateellisuus onkin piilotettua kehumista.[/quote]

Mut eikö katellisuus ja ihailu luonnollisestikin kulje käsikädessä? Jos kaveri on kateellinen vaikka sun sisustuksesta, niin sisältyyhän siihen tavallaan viesti, että sisustus on hänen mielestään hieno ja kaunis, eihän se muute sellaista kadehtisi! :)

[/quote]

joo, no, miksei voi sitten ihailla sitä?

Ei ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin kyllä sanoa tuon, että elämä on valintoja, mutta en olekaan omaan tilanteeseeni niin tyytyväinen kuin aloittaja. Jos joku mulle jankkaisi tuollaista kateellisuutta ja olisin antanut jo ymmärtää siis, että kadehdittavaa ei oikeasti ole. 

Eikä mua haittaisi vaikka moinen tyyppi sen jälkeen ottaisi vaikka etäisyyttä. Jos itsellä kaikki hyvin, niin miten olis kehua kaveria? 

Vierailija
24/25 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näistä asioista kannattaisi keskustella sen kaverin kanssa jos oikeesti mietityttää? 

Vierailija
25/25 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse huomannut, että naiset kehuu toisiaan aika usein ja sellaisissa asioissa jotka ovat kehumisen arvoisia mutta joista eivät oikeasti ole kateellisia. Se on vaan pinnallista ihailua ja small talkia. Sen sijaan yleensä oikeasti tosi kateellinen, esim. tahattomasti lapseton, ylistä toisen lapsia vaan toisinpäin puhuu niistä hiukan katkeraan sävyyn "happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista" tai ignooraa niiden olemassaolon kokonaan.
Eli ap, anna olla ja keksi itsekin kaverin elämästä jotain kehuttavaa tai jos et keksi niin eiköhän se kaveris kyllästy jossain vaiheessa yksin kehumiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme