Annatteko yläkouluopelle joululahjan?
Eli viekö lapsenne vielä yläkoulussa luokanvalvojalle lahjan? Mikä mahtaa olla tapana? Lapseni aloitti tänä syksynä yläkoulun ja en tiedä käytännöistä.
Mikä kaupunki?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:46"]Ap, teet niin kuin lapsesi haluaa tehdä. Minulle kerran eräs poika toi lahjan jouluna ja tokaisi heti ensimmäisenä että äiti pakotti. Rehellisesti tuli niin paha mieli jopa pojankin puolesta. Ei minua pidä lahjoa väkipakolla. Jos lapsi kokee, että opettaja ei ole tehnyt hänen eteensä yhtään mitään, niin sitten sitä lahjaa ei hankita. Lapsestahan tässä on kyse.
Olen ollut 20 vuotta opettajana, ja joka vuosi on muutama oppilas tuonut joululahjan ja keväällä sitten jotain pientä. Muutaman kerran on tuonut joku ihan toisen luokan oppilas kukan, ja se on lämmittänyt kaikista eniten. En pidä pakkomuistamisista, ja kun oppilas tuo ihan itse valitsemansa lahjan/kukan vain siksi, kun on arvostanut minua opettajana, on se ollut se tärkein asia, jota muistelen vieläkin.
Mieluummin siis ei lahjaa kuin nyrpeä oppilas tuomassa jotain väkipakolla.
[/quote] Menee vähän vierestä, mutta mitens sit jos lapsella on päiväkodissa 3 aikuista ryhmässä ja yhdelle hoitajalle ei halua viedä mitään kun kuulemma komentelee liikaa, ja kahdelle muulle haluaa viedä?
Suurin osa ei tuo jouluna mitään, jotkut joulukortin kimpassa luokkakaverin kanssa. Ne lahjat mitä olen saanut jouluna, ovat itsetehtyjä yleensä. Esim. joku on tuonut itsetehdyn kynttilän, koristetun piparkakun tai muuta pientä, mutta vaivannäön takana ollutta eli näkee selvästi, että oppilas on muistamisesta itse kiinnostunut, ei vain kotiväki.
En laittaisi vaivautunutta poikaa joulutähden kanssa joulujuhlaan. Eri asia sitten, jos itsekin olet koululla ja haluat jonkun "aikuismaisen lahjan" niin kuin kukkapurkin antaa, mutta älä pakota teiniä.
Ohjeista lapsi kuitenkin siihen, että jos kävisikin niinpäin, että ope antaa jotakin, niin sopii sanoa kiitos eikä esim. heittää karkkipaperia luokan lattiaa täyteen. En siis odota oppilailta muistamisia mutta silloin kyllä harmitti, kun joulujuhlan jälkeen lakaisin ja keräilin lattialta tarjoamiani juttuja kun teinit ei olleet osanneetkaan arvostaa...
t:ope
Ostin yläkoulun opelle lahjaksi leffalippuja (Helsinki).
Jos lapsi haluaa antaa jotain, on ok. Jos vanhemmat, on ok. Ei tarvitse! Usein saan jotakin, aina ilahdun. Ope vantaalta.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:46"]Ap, teet niin kuin lapsesi haluaa tehdä. Minulle kerran eräs poika toi lahjan jouluna ja tokaisi heti ensimmäisenä että äiti pakotti. Rehellisesti tuli niin paha mieli jopa pojankin puolesta. Ei minua pidä lahjoa väkipakolla. Jos lapsi kokee, että opettaja ei ole tehnyt hänen eteensä yhtään mitään, niin sitten sitä lahjaa ei hankita. Lapsestahan tässä on kyse. Olen ollut 20 vuotta opettajana, ja joka vuosi on muutama oppilas tuonut joululahjan ja keväällä sitten jotain pientä. Muutaman kerran on tuonut joku ihan toisen luokan oppilas kukan, ja se on lämmittänyt kaikista eniten. En pidä pakkomuistamisista, ja kun oppilas tuo ihan itse valitsemansa lahjan/kukan vain siksi, kun on arvostanut minua opettajana, on se ollut se tärkein asia, jota muistelen vieläkin. Mieluummin siis ei lahjaa kuin nyrpeä oppilas tuomassa jotain väkipakolla. [/quote] Menee vähän vierestä, mutta mitens sit jos lapsella on päiväkodissa 3 aikuista ryhmässä ja yhdelle hoitajalle ei halua viedä mitään kun kuulemma komentelee liikaa, ja kahdelle muulle haluaa viedä?
[/quote]
Päiväkotilapsi ei mun mielestä ole rinnastettavissa teini-ikäiseen. Eli hän ei päätä lahjoista, aikuinenhan ne joka tapauksessa ostaa, paketoi, kuljettaa, ehkä jopa ojentaa.
Kiitos jälleen ja lisääkin saa laittaa.
Ap
Yläkoulusta siis kyse. (Ihmettelen, miten jossain kerätään yläkoulussa yhteislahja. Itse en tunne ollenkaan kenenkään vanhempia. Kerran vanhempainillassa olen nähnyt))
Ap
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:10"]
Yläkoulusta siis kyse. (Ihmettelen, miten jossain kerätään yläkoulussa yhteislahja. Itse en tunne ollenkaan kenenkään vanhempia. Kerran vanhempainillassa olen nähnyt)) Ap
[/quote]
joo 7. Luokkalaisella kerätään yhteislahja. Vanhempainillassa sovittiin yhteyshenkilö. Ja hän keräsi sähköpostiosoitteet. Että silleen täällä Helsingissä toimitaan. Ja samoin on muuten toimittu tarhassa ja ala-asteellakin. Enpä olisi hämmästynyt vaikka tuo toimisi lukiossakin....
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:50"]
Yhteislahja. Kaikki laittaa 10€
[/quote]
Aika summa. Olen opettajana eteläsuomalaisessa kaupunkissa, enkä todellakaan haluaisi raskauttaa tuollaisella perheitä. Monissa perheissä on jopa 5-9 lasta, vaikka eivät ole mitään lahkolaisia tai ylipäänsä mitään uskovia, ovat vain halunneet paljon lapsia. Olisi hirveää ajatella, että he tuntisivat itsensä pakotetuksi laittamaan opettajien lahjoihin liki satasen pari kertaa vuodessa. Lapsiperheillä menee ihan tarpeeksi rahaa paljon tärkeämpiinkin asioihin.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:50"]
Näköjään toinen ope ei ole saanut ja toinen saa. Lieneekö kaupunkikohtaista nuo tavat. Kertokaa lisää kokemuksianne ja miten itse toimitte. Ap
[/quote]
kuule ap tee niinkuin sinusta hyvältä tuntuu. Ei ole yhtä oikea tapaa. Sinä selvästi haluat muistaa, niin muista. Kaikki muistaminen lämmittää open mieltä. Ja ope ei loukkaannu, vaikka ei muistaisi. Töissä kun on..
Tyski lähellä oleva yläkoulun aineenope ja joskus saanut kynttilän tai kukan.
sillä millä paikkakunnalla tai kuka mitäkin, ei niin ole väliä. Tee oman tuntemuksesi mukaan. Se on paras. Ja ei kannata vertailla mitä muut. Aina joku tekee erilailla. Hassua, jos kaikki tekisivät samalla tavalla.Se aito hyvä tahto on se tärkeä. Ja sinulle tulee itsellesi siitä hyvä mieli.
Mä vien viskiä siitä hyvästä et jaksaa opettaa noita itsekkäitä, vittumaisia ja typeriä teinin rääpäleitä.