Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruusufinnistä kokemuksia?

Vierailija
17.10.2021 |

Itsellä poskissa punoittava hieman söheröä, jossa pieniä valkopäitä. Tulee ja menee. Hieman myös rintakehällä. Kutisee ja polttaa. Myös kasvojen lehahtelua.
Lääkäriin ei nykyään pääse kuin hengenhädässä.

Onko kokemuksia? Miten hoidettiin? Vai menikö itsestään ohi?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkäriltä saat parhaat hoito-ohjeet. Itse käytän apteekista saatava päivävoidetta mikä tasoittaa väriä. Apteekista saa myös ruusufinni iholle tarkoitettua peitevoidetta. Kannattaa panostaa niihin. Alkoholia en uskalla enää juhlissa juoda, kun iho lehahtaa heti punaiseksi.

Vierailija
22/41 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tetrasykiinniä heti kun oireet tulee pieninä määrinä. Mikään muu ei auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oracea 40mg auttaa heti ja on toimiva antibiootti  - https://tonzes.com/rosaceafi.htm

Vierailija
24/41 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rampannut ihotautilääkäreillä n 7 vuoden jaksolla, syönyt antibiootit, käyttänyt erinäisiä voiteita joista yksikään ei ole tehonnut, ostanut yhden lääkkeen jonka tarkoitus oli tasoittaa ihonväri, maksoi 60€ ja tulos aivan karsea, heitin voiteen roskiin yhden käyttökerran jälkeen, kävin laserhoidossa jotta läiskät vaalenisivat, vajaa 500€ ja vähän tasaisempi ihonväri pysyi parin viikon ajan. Kysyin yhdeltä lääkäriltä, miten voi olla mahdollista että nykyajan lääketiede ei pysty kehittämään toimivaa lääkettä tällaiseen ihosairauteen, hän vastasi että se on Soolantra. Okei - montako kymmentä vuotta sitä pitää käyttää, jotta tauti häviää, kysynpä vain?

Ratkaisuni on se että annan ruusujen kukkia, kukkia vaan. 

''Kauneus on katoovaista, rumuus sen kun lisääntyy'' - totta joka sana tässä sananlaskussa! :)

Vierailija
25/41 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kokeilepas solumineraalia, natrium sulfuricum eli nro 10.Auttanut monia saman vaivan kanssa kamppailevia.

Vierailija
26/41 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut avun betakaroteenitableteista, eli ns. aurinkokapseleista. Tavallisen A-vitamiinin vetäminen yli suositusten voi olla vaarallista, mutta betakaroteenissa ei tällaista riskiä ole ja hyvin mielin olen ottanut 30-40mg päiväannoksia.

Vierailija
27/41 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on diagnosoitu ruusufinni ja olen syönyt siihen antibioottikuurin, joka auttoi todella hyvin ja nyt ihonhoidolla pysynyt kurissa. Nyt tosin etsin hyvää EDULLISTA kosteusvoidetta. Täällä https://wellea.fi/ruusufinni-ja-ihonhoito/ on minusta ihan kattava artikkeli, jossa ihonhoitosuosituksia ja tuolla suositeltiin CeraVen aurinkosuojallista kosteusvoidetta. Onko kokemuksia CeraVesta ruusufinni-iholle?

Vierailija
28/41 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaiva on käytännössä ikuinen, ollut jo 20 vuotta ja ihotautilääkärin hoidoistakin on vain hyvin lyhytaikaista apua. Eli käytännössä antibioottikuurit + punoituksen poisto laseroinnilla. Vaikutus kestää ehkä kuukauden, sitten punoitus palaa, ja toisaalta vatsa menee pitkäksi aikaa sekaisin niistä pitkistä lääkekuureista, joten en moneen vuoteen ole viitsinyt edes vaivautua. Peitän vaan meikillä.

Mulla se onni, että tosiaan punaista naamaa lukuun ottamatta ei oireile muuten, paitsi silmäoireilla joihin ei auta taas mikään muu kuin kosteuttavat tipat vähän. Mulle ei ole ihonhoidolla, auringolla, saunalla tms, mitään vaikutusta asiaan, aina on tasaisen punainen naama eikä se muutu mistään ulkoisista tekijöistä. Ei myöskään kipuile, kuumota, lehahtele, eikä tule näppyjä. Ruusufinniksi on silti ihan ihotautilääkärillä todettu, kahta lajia neljästä löytyy eli se verisuonilaajentumia=punoitusta aiheuttava ja silmän ruusufinni. 

Meikkinä käytän Joe Blascon paksua vahamaista meikkiä. Peittää vaikka muuttuisi vihreäksi :D Ei näytä ehkä super luonnolliselta aina, mutta parempi sekin että näyttää vähän liikaa meikatulta kuin että on sinipunainen naama jota kaikki tuijottaa. Silmät on se itseäni enemmän ärsyttävä juttu, kun on päivästä ja viikosta ja vuodesta toiseen kuin olisi roskia silmässä, välillä tulee näppyjä silmän reunuksiin, mätää sisältäviä paukamia ylä- tai alaluomen sisäpuolelle jne. Silmämeikkikään ei toimi, koska korostaa vain punoittavia vuotavia silmiä ja leviääkin päivän aikana.

Vierailija
29/41 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccuttan lääkitys paransi täysin. Vaatii kyllä ihotautilääkärillä käynnin. Itseasiassa parikin käyntiä.

Vierailija
30/41 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roaccuttan lääkitys paransi täysin. Vaatii kyllä ihotautilääkärillä käynnin. Itseasiassa parikin käyntiä.

No ethän sä nyt punoitusta, lehahtelua ja katkeilleita verisuonia Roaccutanilla paranna, sulla on ollut kai sitten se märkänäppyinen muoto tai ihan vaan akne.

Vierailija
31/41 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ethän sä nyt punoitusta, lehahtelua ja katkeilleita verisuonia Roaccutanilla paranna, sulla on ollut kai sitten se märkänäppyinen muoto tai ihan vaan akne.

Katkenneita verisuonia ei ole ollutkaan. Punoitus kyllä lähti, samoin kaikki näpyt. Näitä myös ap:lla kuvauksen mukaan on, eikä mitään pelkkää lehahtelua. Jos on kunnon oireet tarvitsee kunnon lääkkeet. Itse en jonkun pienen punoituksen takia olisi ylipäätään mitään hoitoa edes hakenut.

Vierailija
32/41 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun meinaa lehahtaa niin käytän apteekin ROSAZOL 1%-voidetta. Auttaa jo parissa päivässä. Saa ilman reseptiä.

Vierailija
33/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhempi mieshenkilö jolle tuli näppylöitä mm. nenään ja niskaan, vähän niinkuin finnejä nuorempana. Lääkäri sanoi että se on ruusufinni ja määräsi soolantra nimistä salvaa joka auttoikin jonkin verran. Sitten sain vihjeen (en lääkäriltä) että kokeile luopua maitotuotteista. Tein sen ja jätin kaikki maitotuotteet, myös juustot ja pizzat ja muut jotka voi sisältää jotain maitoperäistä ja niimpä näppylät katosivat melkein täysin! Maidon korvasin soyamaidolla tai vastaavalla. Kannattaa kokeilla, minua auttoi ainakin!

Vierailija
34/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tetrasykiinniä heti kun oireet tulee pieninä määrinä. Mikään muu ei auta.

Tämä. Kumma että ihotautilääkäritkään ei tätä potilaan kokemustietoa hyväksy vaan panttaavat reseptejä ja tyrkyttävät voiteita, jotka eivät ehkäise ennalta ruusufinnin aktivoitumista. Kun se lehahtaa, voiteet eivät enää auta. Antibiootti pitää ottaa heti kun ekat oireet alkaa.

Vierailija
35/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimii nämä apteekista saatavat tuotteet. Päivävoide Toleriane Rosaliac Ar ja seerumina La Roche-Posay toleriane ultra dermallergo. Ei toki ruusufinniä paranna mutta rauhoittaa ihon. 

Vierailija
36/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka kipuilette iho-ongelmien kanssa, niin hakeutukaa ihotautilääkärille, ei siinä poppaskonstit auta. Turhaan venkslaatte ruokavalioita ja voiteita yms. Rahan ja ajan tuhlausta. Teillä menee enemmän aikaa ja rahaa venkslaamiseen kuin se että hakeudutte osaavan lääkärin luo. Sitoudutte lääkehoitoon ja muihin neuvoihin, niin asia hoituu paremmaksi, ellei kokonaan. Kaikki aina sanoo, että ei viitsi turhaan syödä lääkettä, mutta eihän niitä turhaan edes määrätä. Jos on ruufinni tai akne, niin se tarvitsee lääkettä. Jos on muita ongelmia esim.elämäntavoissa, niin ne totta kai kannattaa hoitaa kuntoon. Niihinkin on omat ammattilaisensa. 

Vierailija
37/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle asetettiin alta nelikymppisenä hormonikierukka, joka aiheutti aknen. Se saatiin silloin hoidettua, mutta siitä asti olen ollut kasvoiltani punakka. Nyt viisikymppisenä sain sitten ruusufinnin, joka tietysti olisi voinut tulla ilman tuota hormoniakneakin, en tiedä. Sukurasitettakin löytyy.

Minulla tulee näppyjä pääosin leukaan, pahimmillaan myös nenänpieliin ja otsallekin. Skinorenia käytän, en tiedä onko siitä oikeasti apua. Välillä syön antibioottikuurin, joka rauhoittaa tilanteen joksikin aikaa. Punoituksen lisäksi inhottavinta on se, että nuo näpyt voivat olla todella kipeitä, ja menevät helposti rikki.

Vinkkejä hyvästä ja oikeasti toimivasta meikkivoiteesta otetaan vastaan.

Vierailija
38/41 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki jotka kipuilette iho-ongelmien kanssa, niin hakeutukaa ihotautilääkärille, ei siinä poppaskonstit auta. Turhaan venkslaatte ruokavalioita ja voiteita yms. Rahan ja ajan tuhlausta. Teillä menee enemmän aikaa ja rahaa venkslaamiseen kuin se että hakeudutte osaavan lääkärin luo. Sitoudutte lääkehoitoon ja muihin neuvoihin, niin asia hoituu paremmaksi, ellei kokonaan. Kaikki aina sanoo, että ei viitsi turhaan syödä lääkettä, mutta eihän niitä turhaan edes määrätä. Jos on ruufinni tai akne, niin se tarvitsee lääkettä. Jos on muita ongelmia esim.elämäntavoissa, niin ne totta kai kannattaa hoitaa kuntoon. Niihinkin on omat ammattilaisensa. 

Vierailija
39/41 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

///

Ei se mitään ajan tai rahan tuhlausta välttämättä ole.. toisille sopii toiset ja toisille toiset keinot.. Esim mulle ihotautilääkärikäynnit olleet pelkkää paskaa ajan hukkaa ja rahan tuhlausta.. Ne ei ikinä puhu mistään luonnollisista hoitomuodoista. Tyrkyttää pelkästään rasvoja ja lääkkeitä ja sitten kun itse mainitsee heille luonnollisista keinoista mistä on kokenut olevan apua niin nauravat päin naamaa ja sanoo ei voi mitenkään olla mahdollista.. Kattokaas kun kaikki on vaan kysymys rahasta mikä pyörii täällä ei mistään muusta.

Vierailija
40/41 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

JuliaKoos kirjoitti:

Minulla on diagnosoitu ruusufinni ja olen syönyt siihen antibioottikuurin, joka auttoi todella hyvin ja nyt ihonhoidolla pysynyt kurissa. Nyt tosin etsin hyvää EDULLISTA kosteusvoidetta. Täällä https://wellea.fi/ruusufinni-ja-ihonhoito/ on minusta ihan kattava artikkeli, jossa ihonhoitosuosituksia ja tuolla suositeltiin CeraVen aurinkosuojallista kosteusvoidetta. Onko kokemuksia CeraVesta ruusufinni-iholle?

La Roche Posayn voidetta, jossa on SPF15 suosittelen. Itse suihkutan sen päälle vielä Ambre Solairen setting spray-nimellä olevaa SPF50-tuotetta, joka on hajustamaton. Ihon palaminen tuplaa tuskan ja näyttää pahalta. Vältän sitä niin hyvin kuin suinkin voin.