Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulla ei ollut lapsena omaa huonetta

Vierailija
16.10.2021 |

Silloin elettiin 80-lukua. Meidän talossa eli pikku mökissä oli vain huone ja keittiö.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni isän perhe 2 aikuista ja 5 lasta asui pienessä mökissä Äänekosken peräkylillä. Asuntoon kuului tupa ja yksi kamari. Koska leipä oli tiukassa, talossa majoitettiin talvisin myös metsureita 1-3 miestä kerrallaan. Sen verran hatara rakennus onneksi, että happi riitti kaikille. Mökissä ei ole sähköjä vieläkää, koska on niin syrjässä.

Vierailija
22/37 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasteni isän perhe 2 aikuista ja 5 lasta asui pienessä mökissä Äänekosken peräkylillä. Asuntoon kuului tupa ja yksi kamari. Koska leipä oli tiukassa, talossa majoitettiin talvisin myös metsureita 1-3 miestä kerrallaan. Sen verran hatara rakennus onneksi, että happi riitti kaikille. Mökissä ei ole sähköjä vieläkää, koska on niin syrjässä.

Se oli sitten vielä köyhempää. Meillä oli aina sähköt, mutta vesijohto tuli kun olin 12v. Eli kunnan vesi keittiöön ja eteisen komerosta tehtiin pikkuinen vessa. Suihkua meillä ei koskaan ollut. Vain ulkosauna jonka padassa vesi lämmitettiin. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin lapsuudessani ja nuoruudessani kaikki kesät rintamamiestalon rakentamattomassa vintissä. Lattia oli sahanpurua ja katto vuosi sateella. Asettelin sinkkiämpäreitä pahimpiin vuotokohtiin.

Kun syksyisin ilmat kylmenivät ja vintin ikkunoihin alkoi tulla jäätä, muutin nukkumaan keittiön vieressä olevaan huoneeseen. Siinä huoneessa nukkuivat vanhempani sekä kuusi sisarustani hetekoilla. Pari vuotta vanhempi veljeni kärsi yökastelusta, joten minäkin haisin virtsalta jatkuvasti. Tästä minua myös kiusattiin.

Olen korkeasti koulutettu akateeminen ihminen. En vain voi ymmärtää kuinka nuoret ihmiset nykyisin luovuttavat helposti ja odottavat yhteiskunnan hoitavan kaikki asiat.

Vierailija
24/37 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuusajan jouduin nukkumaan keittiössä. Siellä keittiön nurkassa oli sellainen vuodesohva, joka pedattiin iltaisin auki. Tämä 70-luvulla.

Vierailija
25/37 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollu mullakaan. Kaksi venäläistä rikkinäistä lelua oli ja nekin patterin välissä jumissa.

Vierailija
26/37 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli eka oma huone vasta 23-vuotiaana. 30-vuotiaana muutin yhteen nykyisen vaimoni kanssa ja sen jälkeen ei ole omaa huonetta ollut.

Vierailija
27/37 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 60 -luvulla heteka, jossa minä nukuin yläosassa ja siskoni nukkui siinä alaosassa. Samassa huoneessa nukkuivat myös vanhempani. Isovanhemmat asuivat yläkerrassa. Noin 10 -vuotiaana saatiin omat huoneet, kun vanhimmat sisarukset muuttivat pois.

Vierailija
28/37 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma huone on ylellisyyttä, mutta ehkä myös jopa riski. Jos ei tarvitse huomioida muita, saattaa kasvaa itsekkääksi kusipääksi.

Vierailija
29/37 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo haittaa jos 2 lasta samassa huoneessa. Riippuu millainen koti muuten esim. onko muutenkin tosi ahdasta tai joutuuko survomaan jo kouluikäisen vanhempien huoneeseen.

Vierailija
30/37 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuo haittaa jos 2 lasta samassa huoneessa. Riippuu millainen koti muuten esim. onko muutenkin tosi ahdasta tai joutuuko survomaan jo kouluikäisen vanhempien huoneeseen.

Niin, tai lähes täysi ikäisen teinin ja pikkulapsen. Ei toimiva tai hyvä kummallekaan. Tai 2 lasta ja 2 aikuista makkarissa. Ei ole kyse enää siitä onko ideaali ratkaisu, vaan erittäin epämukavaa ja epäkäytännöllistä.

Vierailija
31/37 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 16-vuotiaaksi asti kolmen pikkuveljen kanssa samassa huoneessa. Ei pilannut elämääni, mutta en ikimaailmassa omille lapsilleni haluaisi tuollaista hostellimeininkiä. Ei ollenkaan yksityisyyttä. Kavereita ei voinut tuoda kotiin, koska ei ollut mitään omaa koloa, jossa olla heidän kanssaan.

Vierailija
32/37 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

53 syntyneenä tunsin lapsena yhden jolla oli oma huone!

Vierailija
33/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

53 syntyneenä tunsin lapsena yhden jolla oli oma huone!

Itse -70 syntyneenä tunsin kolme perheen ainoata lasta, joista kahdella oli oma huone. Kolmannella oli omana tilana olohuoneen yhteydessä ollut makuualkovi, johon ei juuri kapeaa sänkyä enemmän mahtunut.

Kaikki muut tutut jakoivat huoneen vähintään yhden sisaruksen kanssa. Yhdessä perheessä kolme veljestä jakoi huoneen, toisessa neljä.

Vierailija
34/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan ollut n. 6 v asti. En ole koskaan pitänyt sitä minään ongelmana. En itse asiassa edes muistanut koko asiaa, kun olen tottunut siihen, että köyhät vinkuu kaikesta mitä heillä ei ole ollut, vaikka meillä oli sama järjestely. Lopettakaa vinkuminen.

Vierailija
35/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien seksielämä on aika julkista noin ahtaissa asuinoloissa. Yöksistä.

Ne lähtee johonki pusikkoon ah ah

Vierailija
36/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jaoin huoneen siskon tai kahden kanssa, sitä ennen oli nurkkaus vanhempien makuuhuoneessa. Jossain vaiheessa alakoulua muutettiin taloon jossa oli lapsille omat huoneet. Ei siihen aikaan ollut tavatonta olla sisarusten kanssa samassa huoneessa.

Vierailija
37/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomin alkeet kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tai lähes täysi ikäisen teinin ja pikkulapsen. Ei toimiva tai hyvä kummallekaan. Tai 2 lasta ja 2 aikuista makkarissa. Ei ole kyse enää siitä onko ideaali ratkaisu, vaan erittäin epämukavaa ja epäkäytännöllistä.

🤣🤣 Muistan yhden hoidon kun olin parikymppinen ja tyty sellainen kohta 18v asui vielä kotona ja jakoi huoneensa ehkä 6v siskonsa kanssa. Voi luoja kun pantiin siinä huoneessa ja oli aika äänekäs muija, ei vanhempansakkaan haitannut alakerrassa kun voihki että nussi mua kunnolla. Säälin sitä pikkutyttöä nyt kun itselläni saman ikäisiä lapsia. Voi luoja... M33v