Mulla ei ollut lapsena omaa huonetta
Silloin elettiin 80-lukua. Meidän talossa eli pikku mökissä oli vain huone ja keittiö.
Kommentit (37)
Aika monen lapsuudessa ihan normaali, nykyään perhe koot ovat aika pieniä, mikä taas vaikuttaa siihen että jokaiselle lapselle on jopa mahdotonta järjestää oma huone...
Ei mullakaan. Siskon kanssa yhteinen.
Mitä ihmeellistä tuossa on? Siskon kanssa minäkin jouduin jakamaan.
Afganistanilainen Mahmud asuu kahden vaimonsa ja kahdentoista lapsensa kanssa ikkunattomassa kaksiossa. (haastateltiin Ylelle)
Vierailija kirjoitti:
Se, että meidän talo oli kooltaan yksi huone ja keittiö ja pahimmillaan siinä asui 5 henkilöä.
Meitä oli viisi kolmiossa. Minä jaon huoneen siskon kanssa, vanhemmat oli yhdessä makkarissa ja veljellä oli pari olohuoneessa.
Ja silti sä haikailet kotimörskän perään.
Meitä oli minä, sisko ja veli samassa huoneessa. Ihan terveitä aikuisia meistä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Meitä oli viisi kolmiossa. Minä jaon huoneen siskon kanssa, vanhemmat oli yhdessä makkarissa ja veljellä oli pari olohuoneessa.
Pari?
Vierailija kirjoitti:
Ja silti sä haikailet kotimörskän perään.
Vanhemmat teki siihen laajennuksen, kun me lapset lähdettiin pois kotoa.
Vanhempien seksielämä on aika julkista noin ahtaissa asuinoloissa. Yöksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että meidän talo oli kooltaan yksi huone ja keittiö ja pahimmillaan siinä asui 5 henkilöä.
Samoin. Toisella puolella asui yhdessä huoneessa isovanhemmat, meillä oli keittiö ja kamari. Muutettiin uuteen isompaan kotiin, kun meistä neljästä lapsesta nuorin oli vuoden. (3vastaaja)
Ei mullakaan. Kiihotti se vanhempien sängyn nitinä kun samassa huoneessa nukuttiin. Sitten olin 24v ja muutin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani hoitivat ne asiat päivisin kun olin koulussa.
Ei ollut minullakaan omaa huonetta. 30 neliön mökissä asuttiin neljä ihmistä. Huone ja keittiö.
Meidän perhe asui alunperin 3h+k kerrostaloasunnossa, jossa minä ja veljeni jaiomme saman huoneen ja nukuimme kerrossängyssä. Ennen muinoin 1970- ja 1980-luvulla ihmiset muuttivat vähitellen pienemmästä asunnosta isompaa, jotta ei tarvinnut ottaa älyttömän isoa asuntolainaa yhdellä kertaa. Siitä vanhasta velattomasta asunnosta sai hyvät rahat uutta isompaa asuntoa varten eikä kaikkea tarvinnut kattaa velkarahalla.
Kun olin 13-vuotias, muutimme 5h+k+s rivitaloasuntoon, jossa huoneet olivat kahdessa kerroksessa. Silloin minä ja veljeni saimme omat huoneet, jotka olivat toisessa kerroksessa kuten myös vanhempien makuuhuone sekä kylpyhuone sauna kera. Alakerrassa oli iso olohuone, keittiö, yksi pienempi huone ja toinen vessa sen kylpyhuoneen yhteydessä olevan vessan lisäksi. Kahden työssäkäyvän opettajan tulot riittivät ihan hyvin tuohon elintasoon Savon pääkaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti niitä lapsia kuitenkin syntyy enemmän köyhien kehitysmaiden ankeissa olosuhteissa kuin rikkaammissa teollisuusmaissa.
Ei mullakaan ollut.
Oma rauha puuttui täysin.
Lähes kaikilla kavereilla oli omat huoneet.
Mietin että miksi mä en ollut yhtä arvokas mun vanhemmille mitä kaverit olivat omille vanhemmilleen.
Afrikan lapset elää vielä nykyäänkin lehmän lannasta tehdyissä mökeissä ilman ovia.