Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pitääkö tulijaiset tarjota?

Vierailija
15.12.2014 |

Menimme anopille jouluksi ja veimme pari laatu viiniä tulijaisina. Anoppi kyllä tietää, että kyseessä oli kalliit viinit. No joulupöydässä juotiin anopin itse ostamia halppis viinejä.
Tuosta oppineena seuraavalla kerralla tein toisin. Olin saanut lahjaksi kalliita suklaita, joiden totesin soveltuvan hyvin joulun aikaan. Vein suklaat mukanani mutta pistinkin ne pöytään tuomiemme glögin ja pipareiden kanssa itse. Saatin sitten itsekkin niitä maistettua. Tulijaisiksi vietiin halpis viinejä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:01"]Aivan. Eihän viinejä oisi tarvinnut "tuliaisiksi" sanoa, vaan että tässä mekin toimme joulupöytään viiniä teidän viinienne lisäksi. AP:n oma erhe tässä tapauksessa. Tuliaisia ei syödä, nehän ovat lahja isäntäväelle. En oikein ymmärrä konseptia, jossa annetaan lahja mutta halutaan siitä osa takaisin. Toisaalta meillä itsestäänselvyytenä myös on, että juhla-aterioiden kanssa tarjottavat viinit etenkin jouluna ovat aina laadukkaita jotta hyvä ruoka saa "arvoisensa" parin. 
[/quote]

Me tarjottiin glögit ja samassa oli ne mun lahjasuklaat kaikille.

Vierailija
22/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:51"]

No mitään viini asiantuntijoita ei nämä appivanhemmat ole. Tiesivät tuomani viinin kalliiksi,koska aikaisemmin olin sitä tuonut mökkilomallemme. Yleensä ostavat jotain tarjouksessa olevaa paskaa useamman pullon keisseissä.

[/quote]

Minkä maalaisia appivanhemmat ovat? Suomessa en ole koskaan nähnyt viiniä tarjouksessa.

Kyllä kai se on normaali tapa että tuliaiset on lahja isäntäväelle, eikä ole tarkoitettu että vieraat käyttää ne itse. Tosin usein se tuliaispullo tai suklaat syödään vieraiden kanssa, mutta olisi väärin olettaa että niin tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:58"]Miksi ap vei tuliaisiksi lahjaksi saamansa suklaan? Ap olet törppö.
[/quote]

Siksi kun ne sopi joulunaikaan. Halusin myös heidän maistavan niitä. Nyt mulla on laatikko vihreitä kuulia mutten vie niitä tulijaiseksi tai 'tulijaiseksi'. Mies valkkasi jo pari rupu viiniä.
[/quote] Vihreät kuulat ne onkin varsinaista luksusta, joten ap syököön ne salaa itsekseen. Säälittävää.

Vierailija
24/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla. Suklaat ja vihreät kuulat tosiaan olivat lahjoja porukoiltani. Kesällä annoin muutaman levyn Fazeria muttei niitäkään näkynyt tarjolla. Olen nyt oppinut ettei tulijaisia näy pöydässä anopillani toisin kuin omassa suvussani on tapana.

Vierailija
25/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:02"]Siksi kun ne sopi joulunaikaan. Halusin myös heidän maistavan niitä. Nyt mulla on laatikko vihreitä kuulia mutten vie niitä tulijaiseksi tai 'tulijaiseksi'. Mies valkkasi jo pari rupu viiniä.
[/quote]

Voisitko pliis jo uskoa, että oikea kirjoitusasu on tuliaiset, ei "tulijaiset"!

Vierailija
26/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja nämä matkan varrella muuttuvat tarinat. Kun alkuperäisen viestin kirjoittaja tajuaa, että sympatiaa heru, hän alkaa muuttaa kertomustaan tai keksiä siihen lisää yksityiskohtia. Ap on niin nolo.

Vierailija
27/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kyllä juodaan meidän viemät viinit miehen vanhempien luona. Sen takia ne sinne viedäänkin. Olen vienyt tuliaisina mm kakun ja jos sitä ei olisi silloin syöty niin ei se kyllä olisi paljoa pidempään säilynytkään.

Vierailija
28/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin tapauksessa isäntä/emäntä voi kokea kiusalliseksi tarjota tuliaisia, koska jää vaikutelma, ettei omasta takaa ole riittävästi tarjottavaa. Itse pidän huolen siitä, että minun pöydässäni on myös viini omasta takaa, ellei joku vieras erityisesti sano tuovansa viiniä tai muuta ruokaan sopivaa juurikin kyseisen ruuan kanssa. Tyyliin: kokeillaanko tätä viiniä lampaasi kanssa, se sopisi minusta erinomaisesti. Muuten pidän tuliaista lahjana. En myöskään itse odota tuliaisiani tarjottavan minulle. Yleensä tosin vien muuta, kuten kukkia, kynttilöitä tms.

Vierailija
29/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:20"]Hauskoja nämä matkan varrella muuttuvat tarinat. Kun alkuperäisen viestin kirjoittaja tajuaa, että sympatiaa heru, hän alkaa muuttaa kertomustaan tai keksiä siihen lisää yksityiskohtia. Ap on niin nolo.
[/quote]

En nyt pitänyt tärkeänä mainostaa ulkosuomalaisuuttani.

Vierailija
30/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:58"]

Miksi ap vei tuliaisiksi lahjaksi saamansa suklaan? Ap olet törppö.

[/quote]

Tai sit sä olet törppö kun et osaa lukea. Ap vei tuliaiseksi halvempia viinejä ja suklaat laittoi tarjottavaksi kaikille. Missään kohdassa ei maininnut vieneensä suklaita tuliaisiksi, vaan hyvää hyvyyttään vei ne suklaat KAIKILLE tarjolle!

Vierailija
31/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:02"]Siksi kun ne sopi joulunaikaan. Halusin myös heidän maistavan niitä. Nyt mulla on laatikko vihreitä kuulia mutten vie niitä tulijaiseksi tai 'tulijaiseksi'. Mies valkkasi jo pari rupu viiniä. [/quote] Voisitko pliis jo uskoa, että oikea kirjoitusasu on tuliaiset, ei "tulijaiset"!

[/quote]

Voisitko uskoa, että se on please, ei pliis?

Vierailija
32/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllä kans asunut koko aikuiselämäni ulkomailla ja tähän mennessä missään ei ole ollut tapana tarjota tuliaisia heti vieraille... päin vastoin joissakin maissa ei edes pidetä hyvänä, että alkaa heti avata pakettia, kun se on kuulema ahneuden merkki, että kiirehtii heti avaamaan kun saa jotain... Sinuna söisin suomiherkkuni itse, koska turha tuollaisilla saada pahaa mieltä aikaiseksi, koska mistä he voivat ymmärtää, että et tarkoitakaan niitä oikeasti tuliaiseksi vaan sinulle tarjottavaksi! Eri asia on jos kysyt ajoissa, etttä mitä voisit tuoda osallistuaksesi tarjoilun järjestämiseen tai lupaat että tuot sita ja tätä kahvipöytään. Mutta ne ei sitten ole mitään tuliaisia, vaan reilua osallistumista tarjoiluun. 

Vierailija
33/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
34/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:59"]Mä oon kyllä kans asunut koko aikuiselämäni ulkomailla ja tähän mennessä missään ei ole ollut tapana tarjota tuliaisia heti vieraille... päin vastoin joissakin maissa ei edes pidetä hyvänä, että alkaa heti avata pakettia, kun se on kuulema ahneuden merkki, että kiirehtii heti avaamaan kun saa jotain... Sinuna söisin suomiherkkuni itse, koska turha tuollaisilla saada pahaa mieltä aikaiseksi, koska mistä he voivat ymmärtää, että et tarkoitakaan niitä oikeasti tuliaiseksi vaan sinulle tarjottavaksi! Eri asia on jos kysyt ajoissa, etttä mitä voisit tuoda osallistuaksesi tarjoilun järjestämiseen tai lupaat että tuot sita ja tätä kahvipöytään. Mutta ne ei sitten ole mitään tuliaisia, vaan reilua osallistumista tarjoiluun. 
[/quote]

Emme me niitä suklaita heille ensin antaneet ja sitten syöneet. Järkkäsimme glögit, piparit ja suklaat pöydälle. Suklaat vaan ovelasti järkännyt niin että sain itsekkin maistaa.

Vierailija
35/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mä niin ymmärrän sua! Minua on lapsena kotona opetettu niin että tuliaiset avataan heti ja laitetaan pöytään. Jos ei ihan satavarmaa mitä tuoja oli ajatellut niin ihan avataan suu ja kysytään "Oi ihanaa kiitos kun ihanaa viiniä/suklaata/diipadaapaa, laitammeko heti pöytään?". Tällöin puhekyvyn omaava vieras voi ilmaista oman kantansa ja kaikki ovat tyytyväisiä. Tadaa!

Joka tapauksessa appivanhempani eivät toimi näin. He ei ylipäätään edes avaa pakettia jonka vien (vaikka sanoisin että se on syötävää, please avaa ja laita kylmään) esim. todella kalliita juustoja olen vienyt. Tuntuu pahalle kun ei suunnilleen edes kiitetä ja työnnetään vaan kaappiin piiloon. Olen tottunut tosiaan hyvin erilaiseen käytökseen. Älä ap masennu, jokainen tavallaan. Nykyään en vie enää mitään kallista/hienoa/pilaantuvaa appivanhemmilleni. Ei ole mun asia opettaa eläkeläisille käytöstapoja jos ne kerran tyystin puuttuu.

Vierailija
37/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:37"]

Menimme anopille jouluksi ja veimme pari laatu viiniä tulijaisina. Anoppi kyllä tietää, että kyseessä oli kalliit viinit. No joulupöydässä juotiin anopin itse ostamia halppis viinejä. Tuosta oppineena seuraavalla kerralla tein toisin. Olin saanut lahjaksi kalliita suklaita, joiden totesin soveltuvan hyvin joulun aikaan. Vein suklaat mukanani mutta pistinkin ne pöytään tuomiemme glögin ja pipareiden kanssa itse. Saatin sitten itsekkin niitä maistettua. Tulijaisiksi vietiin halpis viinejä.

[/quote]

TULIJAISET JA HALPPIS ARGHHHHHHHH

Vierailija
38/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
39/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
40/40 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:17"]Ap mä niin ymmärrän sua! Minua on lapsena kotona opetettu niin että tuliaiset avataan heti ja laitetaan pöytään. Jos ei ihan satavarmaa mitä tuoja oli ajatellut niin ihan avataan suu ja kysytään "Oi ihanaa kiitos kun ihanaa viiniä/suklaata/diipadaapaa, laitammeko heti pöytään?". Tällöin puhekyvyn omaava vieras voi ilmaista oman kantansa ja kaikki ovat tyytyväisiä. Tadaa!

Joka tapauksessa appivanhempani eivät toimi näin. He ei ylipäätään edes avaa pakettia jonka vien (vaikka sanoisin että se on syötävää, please avaa ja laita kylmään) esim. todella kalliita juustoja olen vienyt. Tuntuu pahalle kun ei suunnilleen edes kiitetä ja työnnetään vaan kaappiin piiloon. Olen tottunut tosiaan hyvin erilaiseen käytökseen. Älä ap masennu, jokainen tavallaan. Nykyään en vie enää mitään kallista/hienoa/pilaantuvaa appivanhemmilleni. Ei ole mun asia opettaa eläkeläisille käytöstapoja jos ne kerran tyystin puuttuu.
[/quote]

Meillä ei myöskään appivanhemmat mitenkään kommentoi tulijaisia. Tunkee vaan samantien kaappiin. Fazeritkin meni samantein kaappiin. Meille ne tuo jotain kasveja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi