Mitä mieltä ihmisistä, jotka tuhlaavat rahansa heti jos sellaista saavat?
Kommentit (30)
Olen itse pyrkinyt säästämään rahaa, mutta työttömyysaikana kaikki säästetty on mennyt. Eli ilmeisesti ovat fiksuja.
En mitään mieltä. Muiden rahankäyttö ei kiinnosta itseäni lainkaan. Pisteet siitä jos elää sillä tavalla kädestä suuhun ettei lainaile rahaa ylettömästi.
Itse elän kuin viimeistä päivää, enkä todellakaan jemmaile rahaa tulevaisuutta varten. Biletän käytännössä kaikki rahani.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä. En ole koskaan ymmärtänyt.
Miksi ihminen on tyhmä jos haluaa käyttää rahasi eri asioihin kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhytnäköinen elämäntapa on tyhmää käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhytnäköinen elämäntapa on tyhmää käytöstä.
Mitä tarkoittaa lyhytnäköinen elämäntapa? Sitä ettei säästä rahaa samoihin asioihin joihin sinä säästät?
Henkilökohtaisesti en ajattele mitään. Töissä käyn kyllä hyvin usein keskusteluja siitä, että säästöjä pitäisi olla, jos aikoo asunnon ostaa, eikä keneltäkään vakuuksia saa. Toiset ymmärtävät ja jonkun ajan päästä asia saadaan ratkaistua. Toisten kanssa sama keskustelu käydään vuoden välein, mutta rahaa vaan ei edelleenkään säästy.
Mun lapsi tykästyi koronatylsyyksissään työntekoon. Ei ole yhtä tykästynyt tuhlailemiseen, joten sillä on tilillään tuhansia euroja. Joskus ostaa jonkun pelin tai spitify premiumin tai tietsikkajohdon tai kaupasta herkkuja.
Elämisen ja lukiokirjat ja -läppärin tarjoaa vielä vanhemmat. Lapsi on vasta 16-vuotias.
Vaikka itsekin olen säästeliäs, niin olen vähän hämmästynyt. En yhtään tiedä miten olen tuon pihistelyn tullut lapselleni opettaneeksi. Iloinen olen kyllä. Eiköhän tuo auta elämänhallinnassa sitten aikuisenakin.
Olen ollut paljon nyt korona-aikana lomautettuna ja huomannut, kuinka ihan perus ja välttämättömät kulut vie vie suuren osan tuloista. Jollekin kuukausille kun sattuu yhtäaikaa vakuutukset, sähkölasku ja auton huoltolasku, tulot on siltä kuukaudelta syöty ja saa olla tarkka ruokalaskussa.
Toisaalta, ei tämä ole uutta, sama tilanne oli kun valmistuin ja eka työssä sain pientä palkkaa. Tili tuli ja tili meni.
Sitten kun etenin uralla ja tulot nousi, eipä juuri mitään tarvinnut tehdä, kun joka kuukausi jäi itsestään säästöön.
Ja ap. kysymykseen, sellaisen, joiden kulut ovat suuremmat, kuin tulot. Ei se ole sen kummempaa.
On niitä jotka elävät ja uskaltavat elää.
Ja sitten on niitä villasukkatätejä jotka säästävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se sama ihminen ihmettelee sitten pyykkikoneen hajotessa, että mitäs nyt tehdään. Kun me muut mennään siinä kohdin kauppaan ostamaan uusi kone.
Riippuu tapauksesta. Jos 1200 e/kk nettotuloilla kaikki menee heti, en pahemmin ihmettele, mutta jos oikeasti kaikki menee 5000 e/kk nettotuloilla, siinä taitaa olla jo ihmettelyn aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se sama ihminen ihmettelee sitten pyykkikoneen hajotessa, että mitäs nyt tehdään. Kun me muut mennään siinä kohdin kauppaan ostamaan uusi kone.
Ehkä hän ostaa sen pesukoneen vaikka osamaksulla.
Elää hetkessä.
Puolensa ja puolensa.
Jonkinlainen puskuri on ihan järkevää olla. Kaikki vahingot eivät tule kello kaulassa.
Minulle, hyväkuntoiselle ja perusterveelle ihmiselle tuli täysin odottamatta vähän pahempi tauti, jonka seurauksena pamahti samassa kuussa 700 euron sairaalalasku.
Neljän vuoden työttömyyden jälkeen ekasta palkasta kävin ostamassa verhot, päiväpeitteen, maton, pari viherkasvia ja alusvaatteita :) Vielä on paljon, mitä tarvitsen itselleni sekä kotiini.
Lukekaapa kitsaat mammat uudestaan mitä se carpe diem tarkoittikaan.
Vierailija kirjoitti:
On niitä jotka elävät ja uskaltavat elää.
Ja sitten on niitä villasukkatätejä jotka säästävät.
Heh. Koska vaihtoehdothan todellakin ovat elä tai säästä.
Keskenkasvuinen