Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajana kohtaan elämässäni kahdenlaisia ihmisiä

Vierailija
16.10.2021 |

Heitä, jotka suhtautuvat minuun arvostavasti ja heitä, jotka... eivät. Se, kuinka he suhtautuvat minuun ammatistani kertomisen jälkeen kertoo niin paljon siitä ihmisestä. Yllättävää on ollut kuitenkin se, että usein he, "paremmissa töissä", olevat ovat kuuluneet ensimmäiseen ryhmään ja minua halveeraaneet sitten heihin, joilla on pienimpiä kuukausipalkkoja Suomessa.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämän aloituksen motiivi on? Saatanallinen syyllistäminen niitä kohtaan, jotka ei palvo hoitajia lähes toisena päivätyönäään? Alempi arvoiset kohtelee sinua huonommin?

Vierailija
22/35 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin, että hoitaja on täysin neutraali ammatti. Kommentti poistui. Miksi?

Ei kun täällä onkin näköjään kaksi samaa aloitusta. Ihan outoa, miksi?

Minulla tuli kirjoitusvirhe ensimmäiseen. Pyysin sen poistamista. 

Ap

Ei ketjuja tehdä kaksi vain kirjoitusvirheen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämän aloituksen motiivi on? Saatanallinen syyllistäminen niitä kohtaan, jotka ei palvo hoitajia lähes toisena päivätyönäään? Alempi arvoiset kohtelee sinua huonommin?

Mietin vähän samaa. Arvostan paljon hoitajien työtä, mutta jotkut hoitajat eivät selvästikään arvosta potilaitaan. Potilas on silloin aika heikoilla, kun sairaana ja peloissaan saa joskus suoraansanottuna ilkeää ja asiatonta kohtelua. Tietysti siitä voi valittaa, mutta ei siitä mitään hyötyä ole.

Vierailija
24/35 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaat kahdenlaisia ihmisiä? Onpa karkea jako.

Olen ollut hoitoalalla yli 20 vuotta erilaisissa tehtävissä: apuhoitajana aloitin tk:n vuodeosastolla, välillä olen ollut kliinisen puolen sairaanhoitajana ja yksikön päällikkönä ja kehitysvammapalveluissakin pyörähtänyt. Minä tapaan hyvin laajalla skaalalla ihmisiä, monen mielipide ei ole musta tai valkoinen vaan siltä väliltä. Omat elämänkokemukset vaikuttavat siihen, miten ihminen suhtautuu johonkin ammattikuntaan. Jos on sattunut saamaan huonoja kohtaamisia tai on hoidettu väärin, luottamus on saattanut kärsiä hoitotyön ammattilaisia kohtaan. Toisaalta ne ihmiset, jotka ovat saaneet nopeasti hyvää hoitoa ja hyvää kohtelua, arvostavat työtä eniten. Tai jos on ollut lähellä kuolla ja hoitajat ovat pelastaneet hengen toimimalla oikein.

En itse ole hoitajana ollessani kohdannut juurikaan vähättelyä, mutta yksikön päällikkönä sitäkin enemmän. ”Mitä sä mistään ymmärrät siellä papereiden keskellä istuessasi?” Miten se 15 vuoden potilastyökokemus katoaa yhdessä yössä, kun lähtee vastaamaan jonkin hoidollisen yksikön toiminnasta?

Vierailija
25/35 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän poikkeus tuo hoitajan ammatti on? Mun mies on poliisi ja siellä on monenlaista suhtautumista kansalaisilla. Osa haastaa riitaa, osa kyselee, millä oikeudella poliisi tulee rajoittamaan, osa kiittelee ja kunnioittaa ja ilmeisesti osalla vaihtuu suhtautuminen sen mukaan, milloin itse tarvitsevat poliisin apua, niin silloin arvostetaan ja muuten vähätellään.

Vierailija
26/35 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän poikkeus tuo hoitajan ammatti on? Mun mies on poliisi ja siellä on monenlaista suhtautumista kansalaisilla. Osa haastaa riitaa, osa kyselee, millä oikeudella poliisi tulee rajoittamaan, osa kiittelee ja kunnioittaa ja ilmeisesti osalla vaihtuu suhtautuminen sen mukaan, milloin itse tarvitsevat poliisin apua, niin silloin arvostetaan ja muuten vähätellään.

Osaan sanoa kiitos silloin, kun on aihetta. Osaan myös sanoa milloin olisin toivonut toimittavan toisin. 

Vierailija
27/35 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en arvosta kenenkään työtä. Aivopestyt ihmiset tekevät työtä vaikka ilmankin pärjäisi.

Vierailija
28/35 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen paremmissa töissä ja arvostus hoitajia kohtaan on mennyt tässä koko ajan jatkuvassa valittamisessa.

Tässä on tavattoman monta muuta asiaa kun pitää saada järjestykseen ennen hoitajien palkan korotuksia. Esim ennaltaehkäisevä työ lasten ja nuorten pahoinvointiin.

T. Ope

Ainakin se parantaa lasten hyvinvointia että koitetaan vähentää syntyvyyttä ellei jopa pysäyttää sitä kokonaan.          Ainakin lapsituet pois ja verot tilalle.

Vierailija
29/35 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajana suhtaudun arvostavasti siivoojien työhön. Meidän työpaikalla kahvihuoneen pitää siistinä kaikki yhdessä: Astiat laitetaan itse koneeseen ja on kiertävä siistimisvuoro. Meillä on oma siivoja, jolla on tarpeeksi työtä muutenkin. Kukin pitää oman työpisteensä sellaisessa järjestyksessä, että niitä on nopeampi käydä siivoamassa. Vessat ovat siistejä ja sielläkään ei sikailla. Tämä asenne tulee ylhäältä johtajasta asti alaspäin ja opetetaan kaikille uusille työntekijöille. Meillä on poikkeuksellisen hyvä yhteishenki.

Tämä on hyvä. Miten suhtaudutte osastonne sihteeriin? Itse olen ollut osastonsihteerinä, minulla on samantasoinen koulutus kuin sairaanhoitajilla (entinen opistotaso), ja pakko sanoa, etä joidenkin hoitajien asenne on aika kammottava. On yritetty työntää omia töitään, kun heillä on kuulemma niin kiire. MInua sihteeriä on ollut vain yksi ja he eivät tajua, etten minä omien liiallisten töiden sekaan enää voi heidän hommiaan ujuttaa. 

Sihteeri on meillä varmasti yhtä kiireinen kuin siivooja. Hän ohjeistaa meitä ja me yritetään muistaa tehdä oma osamme sovitulla tavalla, jotta hänen työnsä myös olisi sujuvampaa.

Meillä hoitajilla on se etu, että osaamme osittain tehdä toistemme töitä ja kun meitä on enemmän, niin joustaminen henkilöiden välillä on helpompaa.  Sihteeri ei pysty tasoittamaan töitään samalla tavoin kuin me. Meillä yleensä tarjotaan apua, jos omilta töiltä liikenee aikaa ja  meillä on tapana kertoa, jos omat työt ruuhkautuvat, jotta parhaassa tapauksessa joku voisi ehtiä avuksi.

Vierailija
30/35 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti ne jotka kohtelevat sinua huonosti, ovat niitä joita sinä(/kollegasi) olet ensin kohdellut huonosti, eli todennäköisesti pilkkanauranut. Sellaisia hoitajia on tosi paljon, tosi tosi paljon. Kohtaa potilaat ihmisinä, kipuineen, huolineen, murheineen ja pelkoineen, siis normi-ihmisinä, ei diagnooseina, joille on hauska nauraa työkavereiden kanssa. Ja kyläjuorut voitte heittää mäkeen, tehän niitä luotte, eikä teidän tehtävä ole tuomita ihmisiä huonompaan hoitoon valitusten tai kyläjuorujen perusteella. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. 

Vierailija
31/35 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajana suhtaudun arvostavasti siivoojien työhön. Meidän työpaikalla kahvihuoneen pitää siistinä kaikki yhdessä: Astiat laitetaan itse koneeseen ja on kiertävä siistimisvuoro. Meillä on oma siivoja, jolla on tarpeeksi työtä muutenkin. Kukin pitää oman työpisteensä sellaisessa järjestyksessä, että niitä on nopeampi käydä siivoamassa. Vessat ovat siistejä ja sielläkään ei sikailla. Tämä asenne tulee ylhäältä johtajasta asti alaspäin ja opetetaan kaikille uusille työntekijöille. Meillä on poikkeuksellisen hyvä yhteishenki.

Tämä on hyvä. Miten suhtaudutte osastonne sihteeriin? Itse olen ollut osastonsihteerinä, minulla on samantasoinen koulutus kuin sairaanhoitajilla (entinen opistotaso), ja pakko sanoa, etä joidenkin hoitajien asenne on aika kammottava. On yritetty työntää omia töitään, kun heillä on kuulemma niin kiire. MInua sihteeriä on ollut vain yksi ja he eivät tajua, etten minä omien liiallisten töiden sekaan enää voi heidän hommiaan ujuttaa. 

Sihteeri on meillä varmasti yhtä kiireinen kuin siivooja. Hän ohjeistaa meitä ja me yritetään muistaa tehdä oma osamme sovitulla tavalla, jotta hänen työnsä myös olisi sujuvampaa.

Meillä hoitajilla on se etu, että osaamme osittain tehdä toistemme töitä ja kun meitä on enemmän, niin joustaminen henkilöiden välillä on helpompaa.  Sihteeri ei pysty tasoittamaan töitään samalla tavoin kuin me. Meillä yleensä tarjotaan apua, jos omilta töiltä liikenee aikaa ja  meillä on tapana kertoa, jos omat työt ruuhkautuvat, jotta parhaassa tapauksessa joku voisi ehtiä avuksi.

Minä en ole yhdesäkään työpaikassa saanut hoitajilta apua. Päinvastoin. Eräänkin kerran eräs hoitaja toi omia paperitöitään, kun hänen piti ehtiä lähtemään kotiin. Ei voinut muille hoitajille niitä delekooida. Tuo juuri, että on vain yksi sihteeri ja monta hoitajaa. Minun kotiinpääsemisellä ja lasten päivähoidosta haulla ei näyttänyt olevan merkitystä. Sitäkään ei ole tuolla tajuttu, että heidän hommiaan aina joku voi jatkaa, mutta sihteeriä odottavat keskenjäänet työt  (ja lisäksi vielä uudet työt) heti aamulla töihin tultua. Eräässä työpaikassa viikonlopun jälkeen olisi tehnyt mieli poistua samantien. Hoitajat olivat viikonlopulla viskoneet papereita pitkin pöytiä useaman sentin epämääräisiksi kasoiksi, ku perjantaina töistä lähtiessä työpöytäni olivat siistit.

Vierailija
32/35 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti ne jotka kohtelevat sinua huonosti, ovat niitä joita sinä(/kollegasi) olet ensin kohdellut huonosti, eli todennäköisesti pilkkanauranut. Sellaisia hoitajia on tosi paljon, tosi tosi paljon. Kohtaa potilaat ihmisinä, kipuineen, huolineen, murheineen ja pelkoineen, siis normi-ihmisinä, ei diagnooseina, joille on hauska nauraa työkavereiden kanssa. Ja kyläjuorut voitte heittää mäkeen, tehän niitä luotte, eikä teidän tehtävä ole tuomita ihmisiä huonompaan hoitoon valitusten tai kyläjuorujen perusteella. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. 

Tämä. Potilas kohdataan usein pelkkänä diagnoosina, varsinkin jos se on mielenterveyspuolelta. Uskokaa hoitajat, ettemme me huviksemme tule teidän työpäiväämme huolinemme häiritsemään. Te olette siellä meitä kaikkia potilaita varten, siitä saatte palka.

Vierailija
33/35 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Potilas kohdataan usein pelkkänä diagnoosina, varsinkin jos se on mielenterveyspuolelta. Uskokaa hoitajat, ettemme me huviksemme tule teidän työpäiväämme huolinemme häiritsemään. Te olette siellä meitä kaikkia potilaita varten, siitä saatte palka.

Tuo loppu nyt on ärsyttävä ja varmasti provosoi monia hoitajia.

Vierailija
34/35 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo loppu nyt on ärsyttävä ja varmasti provosoi monia hoitajia.

Minä en ääneen sano mielipiteitäni. Miksi tämä triggeröi sinua noin pahasti? Nimittäin totta joka sana. Ja juuri tuo, että hoitajat provosoituvat ja loukkantuvat milloin mistäkin. Itse olen helppo ja kohtelias potilas, mutta ei se estä minua havainnoimasta muiden potilaiden ja hoitajien vuorovaikutusta sekä myös minua on kohdeltu välillä tosi v-mäisesti. Silti minulla, POTILAALLA säilyy pokka silloin kun se hoitajilta pettää. Oikeasti hoitajat voisitte välillä mennä itseenne.

Vierailija
35/35 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi