Joukkoliikenteessä suuri päästöjen vähennyspotentiaali. Esimerkkinä HSL:n täyttöasteet vuonna 2020. 90% matkustajapaikoista on ollut tyhjinä. Vuoroja ja reittejä voisi todella reilusti karsia.
Täyttöaste %
Raitiovanu 9
Metro 11
Bussi * 10
Juna ** 11
Suomenlinnan lautta 10
Yhteensä 10
* Ei sisällä U-liikennettä
** Ei sisällä U-liikennettä.
Haja-asutusalueilla kulkee (tai siis kulki) korkeintaan 2 vuoroa suuntaansa päivässä. Miksi Helsingissä pitää kulkea metro 3 min tai bussi vähintään 10 min välein. Ei joidenkin elämä voi olla niin minuuttiohjelmoitua ettei vähempi riittäisi. Turhaa saastutusta ja energiankulutusta eikä siitä hyödy kuitenkaan kuin osa alueen asukkaista. Sen voi todeta kaupungin sisääntuloväylillä ja Kehillä.
Kommentit (10)
Elokapinalaisia vartenhan nämä julkiset on, eli vuoroja pois vaan ja kunnon maksu julkisten käytöstä, ei voi olla kuten nyt, että saastuttavin kulkumuoto saa valtion ja kuntien tukea.
Ei ne sähköbussit saastuta, eikä helen
Sitten useammat vaihtavat autoon ja taas pitää karsia vuoroja jne. Hieno idea.
Vierailija kirjoitti:
Sitten useammat vaihtavat autoon ja taas pitää karsia vuoroja jne. Hieno idea.
Ihan samalla tavalla maalta on karsittu vuoroja.
-Juliset maksaa VERONMAKSAJAT, enkä halua maksaa tyhjien bussien ajeluttamisesta, ei sinulla niin kiire ole, ettet voi tuntia bussia odottaa, kuten meillä maalla.
Ja kyllä, henkilöauto saastuttaa huomattavsti vähemmän kuin julkinen, per capita, kun julkisessa matkustaa alle 10%.
Eli omat autot taloudellisempia ja ilmasto kiittää!
Helsinkiläiset tottuneet liian hyvään, kun muutaman minuutin väleuin menee julkisia, täällä maalla saa taksiakin odottaa kauemmin, aika ottaa helsinkiläisiltä turhat luulot ja löysät pois, yksi julkinen vuoro tunnissa pitää riittää kaikille.
-Eli vuoroista karsittava tyhjät pois, eli sen 90%.
Samaa mieltä, että voisi hiukan nipistää vuoroista.
Ilmasto kiittää.
Vihreät poliitikotin ajelee muutamia satoja metrejä taksilla, me maksetaan. Ilmasto tuhoutuu juuri tällaiseen turhaan.
-Hyvää esimerkkiä näyttävät, eli "he" ovat eliitti ja kulkevat taksilla ja sitten on "me" kansalaiset, eli alamaiset, jotka kuljemme jalan.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset tottuneet liian hyvään, kun muutaman minuutin väleuin menee julkisia, täällä maalla saa taksiakin odottaa kauemmin, aika ottaa helsinkiläisiltä turhat luulot ja löysät pois, yksi julkinen vuoro tunnissa pitää riittää kaikille.
-Eli vuoroista karsittava tyhjät pois, eli sen 90%.
Tuota, pikkupaikkakunnat ovat nettosaajia valtion verotasauksissa.
Eli PK-seutulaiset maksavat omat julkisensa ja vielä pitävät kaiken maailman Parikkalat siinä sivussa elossa veropotillaan.
Yksikään maalainen ei maksa veroillaan mitään helsinkiläisten palveluita, kun heidän veronsa eivät riitä edes kattamaan oman kunnan palveluista kuin pienen osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset tottuneet liian hyvään, kun muutaman minuutin väleuin menee julkisia, täällä maalla saa taksiakin odottaa kauemmin, aika ottaa helsinkiläisiltä turhat luulot ja löysät pois, yksi julkinen vuoro tunnissa pitää riittää kaikille.
-Eli vuoroista karsittava tyhjät pois, eli sen 90%.
Tuota, pikkupaikkakunnat ovat nettosaajia valtion verotasauksissa.
Eli PK-seutulaiset maksavat omat julkisensa ja vielä pitävät kaiken maailman Parikkalat siinä sivussa elossa veropotillaan.
Yksikään maalainen ei maksa veroillaan mitään helsinkiläisten palveluita, kun heidän veronsa eivät riitä edes kattamaan oman kunnan palveluista kuin pienen osan.
Yleinen harhaluulo.
Todellisuudessa Helsinkiläisistä suuri osa elää valtion töypaikoista, eli meidän kaikkien maksamien (veroissa), mutta Helsingille jää saamapuoli tässä, eli ne kaikki valtion palveluksessa olevat maksaa veronsa Helsinkiin, kuten ne muutkin julkisen, varsinkin hallitoalan työpaikat. (Ja esim eduskunta)
Eli ette te mitään maksa, jos verrattaissin mitä palveluja missäkin on ja paljonko niistä maksetaan veroa, niin taas jää Helsinkiläiset saamapuolelle, ette maksa niitä ylimääräisiä palveluita, joita teillä on verrattuna maalla asuvaan.
Häpeä Snadilaisuuttasi.
9 vuoroa kymmenestä poistettava, sillä jos käyttöaste on noin 10%, on 90% vuoroista turhia.
-Tehdään tämä nyt ainakin ensin, katsotaan sitten yksityisautoilua, jota turhaan harrastavat enää vain rikkaat, me muut ajetaan pakolliset ajot, ei muuta!