Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 5,5 kk ei osaa nukahtaa

Vierailija
13.12.2014 |

Vauva nukahtaa vain tissi suussa ja herää nopeasti kun joutuu pois rinnalta. Onko itkun kautta unikoulu ainoa vaihtoehto opettaa nukkumaan? Tassutus ei toimi. Aina tulee itku jos ei saa rintaa. Mitä kannattaisi tehdä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tarpeeksi ruokaa?

Vierailija
2/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että on nälkä. Kauan imetät illalla? Imetän kaksi tuntia ja ennen sitä saa puuroa tai sosetta. Nälkä on, usko pois!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutti

Vierailija
4/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla tassutus ei toimi? Kauan olet kokeillut? Joka tapauksessa miten tahansa teetkin, tuskin ilman itkua voit muuttaa totuttuja tapoja. Helpotti kun ymmärsin tämän itsekin. Sen jälkeen tassuttelukin toimi. Aiemmin luulin ettei se toimi kun lapsi itkee. Jos lapsella on kaikki näin muuten hyvin, niin hän itkee todennäköisimmin siksi että häntä kiukuttaa se, ettei hän saa heti unta. Ei siksi että olisi hätä. Ja ärsyttäähän se, ettei saa nukkua tissi suussa, kun se olisi niin ihanaa. Ekana iltana lapsi itki tunnin. Yksin ei jätetty sekunniksikaan hädissään, jos pahasti alkoi huutaa, otettiin syliin. Lopulta nukahti omaan sänkyyn. Seuraavana iltana meni huomattavasti helpommin ja taas helpommin. Nykyään lapsi nukahtaa omaan sänkyyn kun vaan laitetaan sinne silloin kun väsyttää. Ja sitten otti lopulta tutinkin, kun en antanut pitää minua enää tuttina.

Vierailija
5/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kannata heti luovuttaa, vauva opettelee uutta asiaa, eikä se käy hetkessä. Viikon pari jokailtaista tassuttelua, sitten voi ehkä sanoa ettei toimi? Mutta kannattaa olla varma ettei ole nälkä!

Vierailija
6/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on täysimetyksellä, ei syö pitkiä sessioita yleensäkään, alle kymmenessä minuutissa tulee vatsa täyteen pitkienkin unien jälkeen. Voisiko tosiaan olla nälkäinen? Tämä nukahtaminen oli vielä kuukausi pari sitten helpompaa, ei heräillyt kerran nukahdettuaan, vaikka silloinkin nukahti vain syömällä. Tassutus ei toimi sikäli että ei rauhotu vaan hermostuu enemmän ja enemmän mitä pitempään joutuu olemaan hereillä sängyssä (ei sylissä, ei rinnalla). Eli ei toimi rauhoittavasti vaan lisää kitinää.  Ap 

Vierailija
7/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vauvan vatsaan voi puuron ja soseen jälkeen mahtua kahden tunnin ajan maitoa? Pitääkö vaihtaa vaippaa välillä? Ap

Vierailija
8/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla varma, ettei ole nälkä? Syötän niin kauan kuin vauva syö. Kasvaa runsaasti plussakäyrillä.   Ap

Vierailija
9/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:08"]Vauva on täysimetyksellä, ei syö pitkiä sessioita yleensäkään, alle kymmenessä minuutissa tulee vatsa täyteen pitkienkin unien jälkeen. Voisiko tosiaan olla nälkäinen? Tämä nukahtaminen oli vielä kuukausi pari sitten helpompaa, ei heräillyt kerran nukahdettuaan, vaikka silloinkin nukahti vain syömällä. Tassutus ei toimi sikäli että ei rauhotu vaan hermostuu enemmän ja enemmän mitä pitempään joutuu olemaan hereillä sängyssä (ei sylissä, ei rinnalla). Eli ei toimi rauhoittavasti vaan lisää kitinää.  Ap 
[/quote]

Tottakai hermostuu alkuun, kun ei saa haluamaansa. Kauan olet kerrallaan yrittänyt? Nimittäin ihan ekoilla kerroilla voi kestää pitkäänkin ennen kuin oppii uutta taitoa. Tosin tassuttelua en suosittelisi ennen kun syö muutakin, voi oikeasti olla ihan nälkäkin. Tosiaan luulin itsekin että tassuttelun täytyisi rauhoittaa lapsi "heti". Niinhän se ei tosiaan ole, vaan sen avulla harjoitellaan. Jos vauvaa ei jätetä yksin ja tassuttelua tehdään oikein, ei se itku traumatisoi lasta.

Vierailija
10/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:12"]Miten voi olla varma, ettei ole nälkä? Syötän niin kauan kuin vauva syö. Kasvaa runsaasti plussakäyrillä.   Ap
[/quote]

Sepä siinä on. Kun ei voi olla täysin varma. Me aloitettiin vasta kun söi kunnolla iltapuuroa. Sitä kautta tuli varmuus ettei nälkä enää vaivaa.

Vierailija
11/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, minulle kävi noin molempien lasteni kanssa. Oikeita tissitakiaisia kumpikin. Minun ohjeeni on tyytyä rooliinsa "tuttina", ei se kestä kauaa. Ei itketystä, siinä kärsii lapsen perusturvallisuuden tunne. Älä usko ihmisiä, jotka neuvovat unikouluttamaan itkettämällä, vaikka he kertovat itse tehneensä niin. Toki vauva "oppii" nukahtamaan kun huutoon ei vastata, mutta samalla "oppii" myös, että hän ei ole turvassa eikä hän ole hoidon arvoinen kun huutoon ei vastata. Tunnen monta "unikouluttajaa" jotka katuvat vieläkin huudattamista, vaikka lapset ovat jo isoja. Harkintakyky vain petti väsyneiltä äideiltä, ja aloittivat järjen ja tunteiden vastaisen huudatusunikoulun. Nyt he kokevat, että jokin syvempi luottamus katkesi ikuisesti äidin ja lapsen väliltä. 

Koita jaksaa ensimmäinen vuosi vaikka päälläsi seisoen. Se ei kestä kauaa. Anna vauvan nukkua rinnalla, hän on vielä hyvin pieni, ja se on hänen mielestään turvallisin paikka maailmassa. Ole hänen luottamuksensa arvoinen. Sinulla on aikaa nukkua hyvin myöhemminkin.

Omat lapseni ovat nyt 7- ja 3- vuotiaita. Aika kiitää ohi niin nopeasti. Aivan kuin he vasta äsken olisivat olleet vauvoja. Olen onnellinen ja pystyn iloitsemaan uusista elämänvaiheista (esim. esikoisen koulutien alkaminen tänä  syksynä) vanhempana ilman katkeruutta menetetyistä hetkistä pikkulapsivaiheissa. Tiedän antaneeni kaikkeni heidän onnellisuutensa eteen. Olin tosi väsynyt, mutta minua kantoi ajatus, siitä, että se tissivaihe kestää vain hetken. Koita jaksaa. Jossain vaiheessa myöhemmin tulet huomaamaan, että esim vellit ja puurot ovat täyttäneet vauvan massua rintamaidon lisäksi niin paljon, että vauvalla ei varmasti ole nälkä. Tuolloin annat iltatissin, ja poistut, jonka jälkeen isä nukuttaa vauvaa. Vauva huutaa "sinua" mutta sinä pysyt piilossa ja isä rauhoittelee vauvaa yhdellä lauseella: "Nyt ei syödä, nyt nukutaan." Tällöin vauva ei itke yksin, vaan isä pysyy vieressä kunnes hän nukahtaa. Eikä mene montaakaan iltaa kun isä nukuttajana kelpaa jo ilman itkuja. Tämä siis vasta sitten kun massussa on paljon muutakin kuin rintamaitoa.

Tsemppiä!

Vierailija
12/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK! ehkä kokeilemme tassuttelua kiinteiden aloituksen jälkeen uudestaan. Todennäköisesti ei olla kunnolla kokeiltukaan vielä, koska nopeasti kitinän jälkeen olen imettänyt. Onnistuuko tassutus paremmin isän tekemänä?   Ap

Vierailija
13/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroa 5,5kk? Tuon ikäinen on täysi vauva. Ei osaa nukahtaa yksin, etkä voi vielä unikouluttaa. Sen verran voit ohjata, ettet nukuttaisi enää tissille.

Vierailija
14/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:24"]Tiedän, minulle kävi noin molempien lasteni kanssa. Oikeita tissitakiaisia kumpikin. Minun ohjeeni on tyytyä rooliinsa "tuttina", ei se kestä kauaa. Ei itketystä, siinä kärsii lapsen perusturvallisuuden tunne. Älä usko ihmisiä, jotka neuvovat unikouluttamaan itkettämällä, vaikka he kertovat itse tehneensä niin. Toki vauva "oppii" nukahtamaan kun huutoon ei vastata, mutta samalla "oppii" myös, että hän ei ole turvassa eikä hän ole hoidon arvoinen kun huutoon ei vastata. Tunnen monta "unikouluttajaa" jotka katuvat vieläkin huudattamista, vaikka lapset ovat jo isoja. Harkintakyky vain petti väsyneiltä äideiltä, ja aloittivat järjen ja tunteiden vastaisen huudatusunikoulun. Nyt he kokevat, että jokin syvempi luottamus katkesi ikuisesti äidin ja lapsen väliltä. 

Koita jaksaa ensimmäinen vuosi vaikka päälläsi seisoen. Se ei kestä kauaa. Anna vauvan nukkua rinnalla, hän on vielä hyvin pieni, ja se on hänen mielestään turvallisin paikka maailmassa. Ole hänen luottamuksensa arvoinen. Sinulla on aikaa nukkua hyvin myöhemminkin.

Omat lapseni ovat nyt 7- ja 3- vuotiaita. Aika kiitää ohi niin nopeasti. Aivan kuin he vasta äsken olisivat olleet vauvoja. Olen onnellinen ja pystyn iloitsemaan uusista elämänvaiheista (esim. esikoisen koulutien alkaminen tänä  syksynä) vanhempana ilman katkeruutta menetetyistä hetkistä pikkulapsivaiheissa. Tiedän antaneeni kaikkeni heidän onnellisuutensa eteen. Olin tosi väsynyt, mutta minua kantoi ajatus, siitä, että se tissivaihe kestää vain hetken. Koita jaksaa. Jossain vaiheessa myöhemmin tulet huomaamaan, että esim vellit ja puurot ovat täyttäneet vauvan massua rintamaidon lisäksi niin paljon, että vauvalla ei varmasti ole nälkä. Tuolloin annat iltatissin, ja poistut, jonka jälkeen isä nukuttaa vauvaa. Vauva huutaa "sinua" mutta sinä pysyt piilossa ja isä rauhoittelee vauvaa yhdellä lauseella: "Nyt ei syödä, nyt nukutaan." Tällöin vauva ei itke yksin, vaan isä pysyy vieressä kunnes hän nukahtaa. Eikä mene montaakaan iltaa kun isä nukuttajana kelpaa jo ilman itkuja. Tämä siis vasta sitten kun massussa on paljon muutakin kuin rintamaitoa.

Tsemppiä!

[/quote]

Huudatus rikkoo perusturvallisuutta, koska lapsi jätetään yksin. Mutta lasta ei tarvitse jättää yksin huolineen. Häntä voi pitää vaikka koko ajan sylissä halutessaan. Lapsi ei siitä vaurioidu, jos itkee sylissä.

Vierailija
15/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on tassutus?

Vierailija
16/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta minulla on samanikäinen lapsi joka nukahtaa useimmiten rinnalle iltaisin. Lähinnä se on käynyt mielessä että kuinka kauan tätä jatketaan näin ja milloin voisi kokeilla muuta tapaa nukahtaa useammin kuin kerran kuussa. Joskus harvoin vauva suostuu nukahtamaan kun laitan viereeni tutti suussa kunhan ensin on tyhjentänyt molemmat rinnat. Tähän antoi 12 oikein hyvän vastauksen!:) kiitos hyvästä tekstistä :)

Vierailija
17/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 12 myös minun puolestani, rohkaiseva kirjoitus.  Meidän vauva ei halua tuttia ollenkaan, joten yksi keino vähemmän käytössä. Onneksi kuitenkin nukkuu n. 2 tunnin jaksoissa öisin, en ole kovin väsynyt.  Ap

Vierailija
18/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita tosiaan vasta kun syö. Minä aloitin ennen varsinaista unikoulua irrottautumaan aikaisemmin. Tein niin, että kun lapsi oli nukahtamaisillaan rinnalle, niin otin tissin suusta pois varovasti ja odotin josko lapsi nukahtaisi siihen. Jos kitinä alkoi, annoin hetken rintaa ja taas otin pois kun oli nukahtamaisillaan. Tarkoituksena ettei nukahda tissi suussa ja jos havahtuu kohta hieman hereille, ei ihmettele minne se tissi on kadonnut. Ja muutenkin tällä valmistelin siihen, että kohta voisi nukahtaa muutenkin. Jonkun aikaa meni vekslatessa, mutta lopulta oppi. Tässä vaiheessa pidin siis muuten edelleen sylissä ja lähellä, mutta tissi otettiin vaan suusta ja lapsi nukahti ilman. Sillä siis aloitettiin hellästi opettelemaan nukahtamista ilman rintaa.

Vierailija
19/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:36"]Kiitos 12 myös minun puolestani, rohkaiseva kirjoitus.  Meidän vauva ei halua tuttia ollenkaan, joten yksi keino vähemmän käytössä. Onneksi kuitenkin nukkuu n. 2 tunnin jaksoissa öisin, en ole kovin väsynyt.  Ap
[/quote]

Saattaa ottaa kun et ole hänelle enää tuttina. Kirjoituksesi on kuin omasta kynästäni aiemmin. Lapsi alkoi syömään tuttia vasta kun lopetin nukuttamasta tissille.

Vierailija
20/20 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:26"]Puuroa 5,5kk? Tuon ikäinen on täysi vauva. Ei osaa nukahtaa yksin, etkä voi vielä unikouluttaa. Sen verran voit ohjata, ettet nukuttaisi enää tissille.
[/quote]

Kukaan ei kai käskenyt antaa puuroa, vaan suositeltiin lykkäämään unikoulua kunnes syö muutakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä