Miksi se on vaikeaa kieltää lasta pelaamasta?
Yksikin perhe huokailee kun "Veetiä" on niin vaikea saada tekemään mitään ja menemään ulos kun poika vaan pelaa. Jännä juttu! Veetillä on omassa huoneessa TV, xbos ja PS ja Veeti on paljon yksin. Miten se on niin vaikeaa keksiä lapselle harrastus ja vaikka ottaa konsolit pois jos pelaaminen ei vähene?
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:53"]Pelaminen tunnetusti aiheuttaa riippuvutta. Sen takia on melko mahdotonta...mä en ymmärrää että toiset vaan annetaan pelata ja roikkua tietsikalla. Suomessa ei tajutaan että pelikone ei todellakaan mitään lapsivahti. Pelit aiheuttavat riippuvutta ja mielenhäiriöitä nuoreilla.
[/quote] ja tutkimus löytyy ositteesta ?
Lapselle tulee traumoja jos se ei saa pomottaa tai olla edes tasavertainen vanhempiensa kanssa. Vanhemmat ei halua olla pahaa mieltä tuottavia auktoriteetteja vaan mieluummin kavereita.
Kaksi tuntiahan se ruutuaikasuositus on. Mutta ainakin teinien keskuudessa utopiaa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:53"]Pelaminen tunnetusti aiheuttaa riippuvutta. Sen takia on melko mahdotonta...mä en ymmärrää että toiset vaan annetaan pelata ja roikkua tietsikalla. Suomessa ei tajutaan että pelikone ei todellakaan mitään lapsivahti. Pelit aiheuttavat riippuvutta ja mielenhäiriöitä nuoreilla.
[/quote]
Ennen vanhaan ajateltiin rock musiikistakin noin, pilalle tärvääntyy koko sukupolvi. Muailma menöö etiäpäin.
Viidestä sisaruksesta minä olin ainut joka ei pelannut lapsena. Vietin päivät ulkona ystävien kanssa tai sitten piirsin. No, nämä 4 muuta jotka pelasivat paljon ovat pärjänneet koulussa hyvin. Jokaisella englanti paras ja matemaattisesti lahjakkaita. Minä pärjäsi ihan hyvin, mutta olen edelleenkin paljon kehnompi kielissä kuin 13v siskoni. Mutta en kadu yhtään sitä etten käyttänyt lapsuuttani pelaten. Minulla on todella läheiset ystävät, perhe on tärkein ja olen todella taiteellinen.
Toiset sisarukset sai pelikieltoja kun eivät käyttäytyneet, minäkin siis myös, mutta ei paljoa haitannut kun pelit ei kiinnostanut. Minä olen nyt 21 sosiaalinen ja vaikken mikään nero olekkaan niin pärjään. Sisarukseni ovat edelleen nenä kiinni tietokoneessa ja pleikkarissa.
-
Itse otan sitten joskus käyttöön omille lapsilleni aikataulun jolloin saa pelata. Esim.max 1.5h päivässä tai vain viikonloppuisin.
Kampaamokäyntiä ja lastenhoitoapua sen ajaksi. Tai edes sen hoitajan lapsille.
Koska mun Nicoliinalle tulisi pahamieli!
3, tutkimuksia tehdään paljon-usein näennäisiä-jotta peli myy. Että on mukaa jotain hyödyä tai mukaa kehittää jotai...niin pää voi ollakkiin jotain kehittyy...esim jos teen jotain juttuja koko ajan niin varmasti jotain kehittyy-YKSIPUOLISESTI TAI SIIHEEN LIITTYVIÄ KYKYÄ. Tiedän vaan myös varsin hyvin ystävien lapsien esimerkkeista kuinka on helvetinmoista heidän oli taistella että poika "pääse kuiville"...ja hurjasti alakuloisuutta myös käyttäytymisessä. Onneksi nyt on parempi kun yhdessä ryhdittiin hommiin.. Joten lue jostain aivotutkian dosjen siitä että se aiheuttaa riippuvuutta ja jollakin tavalla luonnehäiriöäkiin hetkellista.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:03"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:53"]Pelaminen tunnetusti aiheuttaa riippuvutta. Sen takia on melko mahdotonta...mä en ymmärrää että toiset vaan annetaan pelata ja roikkua tietsikalla. Suomessa ei tajutaan että pelikone ei todellakaan mitään lapsivahti. Pelit aiheuttavat riippuvutta ja mielenhäiriöitä nuoreilla. [/quote] Ennen vanhaan ajateltiin rock musiikistakin noin, pilalle tärvääntyy koko sukupolvi. Muailma menöö etiäpäin.
[/quote]
Koska musiikin kuuntelu ja keikoilla käyminen on ihan sama kuin nököttää naama harmaana ruudun edessä yksinään...
Minusta on tosi helppoa kieltää pelaaminen. Siinä vaiheessa kun lapsella ei tahtonut olla mikään muu mielessä kuin pelaaminen, tuli meille pelipäivät. Aikaisemmin oli joka päiväistä se ruikuts, erää saanko pelata? Saanko,saanko,saanko?!! Nyt viikossa on kaksi tiettyä päivää milloin saa pelata, (eikä silloinkaan toki koko päivää) ja se jatkuva saa jo pelata valituskin loppui siihen. Lapsi tietää että saa pelata vain noina kahtena päivänä ja jos alkaa likaa ruikuttaa niiden välillä menettää seuraavan.pelipäivän.
Pelaminen tunnetusti aiheuttaa riippuvutta. Sen takia on melko mahdotonta...mä en ymmärrää että toiset vaan annetaan pelata ja roikkua tietsikalla. Suomessa ei tajutaan että pelikone ei todellakaan mitään lapsivahti. Pelit aiheuttavat riippuvutta ja mielenhäiriöitä nuoreilla.