Mikä on helppoa ja hyvää ruokaa 1-vuotiaalle? ja välipalat?
Yritän vähentää kaupan ruokia ja tehdä itse enemmän. Jotain hyviä ruokia ja mitä välipaloja annatte muuta kun hedelmä piltti soseita?
kiitoksia!
Kommentit (4)
suosikkeja on mm. perunamuussi/keitetyt perunat/makaroni ja kastike (jauheliha, broileri, makkara, tonnikala), erilaiset makaroniruuat esim makaronilaatikko, lasagne jne, kinkkukiusaus, eri risotot, jauheliha- ja nakkikeitto jne.
meillä ei pahemmin harrasteta välipaloja mutta jos jotain annan niin yleensä banaania, tavallista jogurttia, leipää, mehukeittoa, riisimuroja. ja joskus saa muiden mukana herkkuja, pullaa, keksiä tai jätskiä.
1 vuotiaissakin on eroja, siis onko juuri täyttänyt yksi vai lähenteleekö jo kahta vuotta. Meidän poika täyttää kohta vuoden ja olen tässä pohtinut noita syömisiä. Pojalla on 5 hammasta edessä, mutta tuntuu siltä ettei oikein osaa syödä kunnolla. Tuppaa haukkaamaan isoja paloja ja sitten kakoo niitä kun meinaa tukehtua. Mitä tälläiselle sitten uskaltaa antaa syötäväksi???
Rachella:
Mitä tälläiselle sitten uskaltaa antaa syötäväksi???
yllättävän hyvin tuo pistelee niillä neljälläkin menemään :) kun aloiteltiin kotiruokia pilkoin ne veitsellä ja haarukalla aika pieniksi palasiksi mutta pikkuhiljaa olen jättänyt jo isompiakin palasia. ikenilläkin saa hyvin muussattua esim. perunaa ja jauhelihaa.
tuohon liian isojen palojen haukkaamiseen auttaa vain harjoitus! aluksi kannattaa esim. repiä leivästä sopivia paloja ja laittaa niitä muutama kerrallaan pöydälle lapsen eteen (ei kaikkia kerralla kun muuten tunkee ne yhtä aikaa suuhun!). samaten voi antaa banaania pieniä palasia käteen ja saa siitä itse haukata.
yllättävän nopeasti lapset on ainakin meillä oppineet ottamaan sopivia haukkuja. meidän poika osaa jo syödä itse esim. leipää ja banaania. mutta kyllähän sitä muutaman kerran opetellessa tuli tilanne jossa minun täytyi napata poika pois syöttötuolista, roikottaa pää alaspäin ja paukuttaa selkään kun tulikin liian iso pala kerralla... eli täytyy olla itse koko ajan vieressä ja seurata miten syöminen sujuu.
Eihän 1-vuotiaalle tarvitse antaa enää piltti-soseita. Itse tehdyt hedelmä- ja marjakiisselit ja -sopat ovat hyviä, vispipuuro, jugurtti, jäätelö, leipä, hedelmä- ja vihanneslohkot. Ruuista tulee mieleen erilaiset keitot, kuten kala-, nakki- ja jauhelihakeitto, makaronilaatikko, peruna ja erilaiset kastikkeet. Eikös 1-vuotiaalle käy ihan samat ruuat kuin vanhemmallekin? :)