Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leukanivelten kipu

Vierailija
14.10.2021 |

Hammaslääkäri havaitsi minun purevan hampaita öisin yhteen. Sain purentakiskon pari kuukautta sitten ja käyttö on oikeastaan poistanut päänsäryt.

Nyt kuitenkin leukanivelet ovat kipeät ja niihin tulee tylppiä vihlaisuja ja jomottaa, samoin korviin. Molemminpuolisesti. Samoin ylähampaita vihloo molemminpuolisesti.

Mitäköhän oireet voisivat johtua? Mielestäni kisko istuu ihan hyvin. Lisäksi purentalihakset ovat pienentyneet, mutta leukanivelten alue ja korvien edessä oleva alue on arka painaessa. Sain joskus aikaa sitten fyssarilta vinkin, kuinka hieroa purentalihaksia suun sisältä. Kun suun takaosasta painaa ylhäältä, niin tulee juurikin vihlovaa painetta ylähampaisiin.

Voivatko purentalihaskivut lisääntyä samalla kun kyseiset lihakset pienenevät? Vai onkohan tämä jotain muuta, esim. hermo kipua?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa kyllä, jos kipu on lisääntynyt samalla kun lihakset pienentyneet. Voisiko olla nivelperäistä kipua osin? Siinähän on korvatkin ihan lähellä, joten ei ihme, jos niihin säteilee.

Voisivatko hampaat olla ärtyneet kiskosta?

Vierailija
2/11 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla mitä vaan. Purentalihasongelmat voi aiheuttaa kipuja, samoin tulehdukset. Atyyppinen kipukin voisi olla. Siihen voi auttaa jotkut lääkkeet. Ei varmaan mahdotonta sekään, että sulla on yleisesti kasvojen lihakset sensitoituneet ja ikäänkuin koet kivun kovempana. Siksi kiskokin voi helposti ärsyttää hampaita, etenkin jos kisko on ylähampaissa ja niissä se kipu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina syksyisin ja talvisin useammin leukanivelten ja korvien kipuja. Johtuu kylmästä ja viimasta, liikun paljon ulkona. Minä siis bruksaan ja kylmä ja tuuli ärsyttävät jo ärtyneitä ja herkistyneitä purentalihaksia. Olen lapsesta asti ollut palelija ja esim. nenä on aina kylmällä jäässä. Kannattaa peittää hyvin niska ja korvat, jos siitä olisi apua. Itsellä hampaatkin juilivat välillä kylmässä ulkoilun jälkeen. Toki ne muutenkin ottavat itseensä bruksauksesta.

Vierailija
4/11 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina syksyisin ja talvisin useammin leukanivelten ja korvien kipuja. Johtuu kylmästä ja viimasta, liikun paljon ulkona. Minä siis bruksaan ja kylmä ja tuuli ärsyttävät jo ärtyneitä ja herkistyneitä purentalihaksia. Olen lapsesta asti ollut palelija ja esim. nenä on aina kylmällä jäässä. Kannattaa peittää hyvin niska ja korvat, jos siitä olisi apua. Itsellä hampaatkin juilivat välillä kylmässä ulkoilun jälkeen. Toki ne muutenkin ottavat itseensä bruksauksesta.

Joo, täällä kanssa kylmä tuntuu luissa ja (hammas)ytimissä!

Vierailija
5/11 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppi tälle, vaikka olen hikoilija. Vaikka kisko käytössä, nyt kylmällä ilmalla korvat särkevät pipostakin huolimatta. Stressi myös pahentaa leukaperien ja korvien kipua.

Lyrica lääkkeenä, vie tehokkaasti kivun ja sopiikin itselleni, mutta nyt työttömänä ei varaa tuon käyttöön, on tosi kallis.

Vierailija
6/11 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sylkirauhasten tulehdus en tiedä.

Vierailija
7/11 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona.

Vierailija
8/11 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla mitä vaan. Purentalihasongelmat voi aiheuttaa kipuja, samoin tulehdukset. Atyyppinen kipukin voisi olla. Siihen voi auttaa jotkut lääkkeet. Ei varmaan mahdotonta sekään, että sulla on yleisesti kasvojen lihakset sensitoituneet ja ikäänkuin koet kivun kovempana. Siksi kiskokin voi helposti ärsyttää hampaita, etenkin jos kisko on ylähampaissa ja niissä se kipu.

En oo ap, mutta samanlaista vaivaa. Mulla on myös migreeni, joka on herkistänyt pään ja kasvojen aluetta. Onko sinulla ap migreeniä? Ihmettelin kauan, miksi hampaita ajoittain vihloo pitkiäkin kausia. Neurologi sanoi, että tunto on sensitoitunut migreenin vuoksi, vaikka kohtaus tuleekin suht harvoin. Samoin huomaan, että kun purentalihakset ovat vähänkään ärtyneet, iskee kipu. Leukaperiin ja korviin tulee vihlaisuja ja jomotusta. Viima minullakin ärsyttää ja ulkona saa kulkea kunnolla suojattuna.

Vierailija
9/11 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppi tälle, vaikka olen hikoilija. Vaikka kisko käytössä, nyt kylmällä ilmalla korvat särkevät pipostakin huolimatta. Stressi myös pahentaa leukaperien ja korvien kipua.

Lyrica lääkkeenä, vie tehokkaasti kivun ja sopiikin itselleni, mutta nyt työttömänä ei varaa tuon käyttöön, on tosi kallis.

Saatko sinä lyricaa tähän vaivaan? Minulle aina kirjoitetaan Buranaa, josta ei ole apua.

Vierailija
10/11 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko sinä lyricaa tähän vaivaan? Minulle aina kirjoitetaan Buranaa, josta ei ole apua.

Sain joo ja käytinkin noin 8 vuotta. On todellakin kallis, siksipä lopetin käytön. Mutta tehokas kyllä.

Vierailija
11/11 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain joo ja käytinkin noin 8 vuotta. On todellakin kallis, siksipä lopetin käytön. Mutta tehokas kyllä.

Tarkennus vielä, Lyrica on epilepsialääke, kela-korvattava vain epilepsiaan määrättynä, ainakin vielä pari vuotta sitten.