Paljonko maksoi filmirulla ja kuvankehitys 80- luvun lopulla?
Onko täällä varttuneempia mammoja, jotka muistaa 80-luvun lopun? =) Paljonko maksoi siis värifilmirulla, ihan sellanen tavallinen vaikka joku Kodak 200 tai joku muu perus 24:n kuvan rulla? (joo, netistä löytyy nykyiset hinnat, mut ihan vaan vertailun vuoksi..)
Joskus teininä vein rullat Anttilaan foto-osastolle, jossa rullapurkki laitettiin kirjekuoreen ja siihen nimi päälle. Kuori pudotettiin laatikkoon ja sitten odoteltiin kuvien kehitystä. Mikähän oli normaalisti kuvan kehitykseen kulunut aika? Saiko ne hakea jo seuraavana tai parin päivän päästä? Paljonko se maksoi? Oikeissa foto-liikkeissä taisi olla "kuvat odottaessa"- palvelua, mutta se oli kai kalliimpaa..
Anyway, muistan vaan, että jo heti kassan jälkeen Anttilan aulassa piti avata kuori ja katsoa, oliko kuvat onnistuneet..! Tietysti aina joku kuva oli ali- tai ylivalottunut..=)
Kommentit (17)
Kuvasin tosi paljon 80-luvun lopulla, kun ratsastin ja kaikki pollet piti ikuistaa filmille...
Muistaakseni filmirulla (24 kuvaa) maksoi muutamia markkoja, olisko noin vitosen? Kuvien kehittämisen hinta vaihteli tosi paljon, mutta oman kylän kuvaamossa taisi honta olla noin 40 markkaa / 24 kuvaa, jolloin yhden kuvan hinta oli vähän reilun markan kappale (noin 1,50) ja kehitys noin kympin.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:00"]
Kuvasin tosi paljon 80-luvun lopulla, kun ratsastin ja kaikki pollet piti ikuistaa filmille...
Muistaakseni filmirulla (24 kuvaa) maksoi muutamia markkoja, olisko noin vitosen? Kuvien kehittämisen hinta vaihteli tosi paljon, mutta oman kylän kuvaamossa taisi honta olla noin 40 markkaa / 24 kuvaa, jolloin yhden kuvan hinta oli vähän reilun markan kappale (noin 1,50) ja kehitys noin kympin.
[/quote]
Niin ja aika monta päivää sai odottaa niitä kuvia! Sitten meidän kylällä oli kirjakaupassa sellainen palvelu, että filmit toimitettiin muistaakseni Eiri-kuvalle ja rullan kehitys tuli vähän halvemmaksi. Lähin kaupunki oli Mikkeli, jossa sai odottaessa kuvat, parissa tunnissa... Sehän oli ihan luksusta, ja vähän kallimpaakin muistaakseni!
-3
Kesti pari päivää Anttilassa. Seinällä oli laput "tänään on" ja "kuvasi ovat valmiita" ka kummassakin oli kalenterin pvm :) Käytin niitä punavalkoisia kuoria, olisko ollut tarjolla myös vihreävalkoisdt, joilla sai nopeammin kannaksi enemmän? Hinta riippui onnistuneiden kuvien määrästä, sanoisin n 25-30 e/pussi.
Kodakin hinta oli 37 markkaa (kuvamäärä oli yli 30). Muistan, koska 1989 maksoin kaverini kuvien teettämisen, kun siellä oli muutama minulle tärkeä kuva, eikä hän maksanut sitä koskaan takaisin. 90-luvulle siirryttäessä tuli Ifi-color kuoret, joilla hinta tippui alle kolmenkympin, parhaissa tarjouksissa selvästikin edullisemmin.
Ajatella, minä olin valokuvausliikkeen myyjänä 90-luvun alkupuolella ja tekemässä niitä tunnin kuvia, osa lähetettiin kuitenkin eteenpäin/hinta oli edullisempi.
Enkä muista yhtään mitään hintoja. Enkä mitään muutakaan. Se siitä ammatista.
6: Tarkoitit varmasti 25-30 markkaa, etkä euroa.
Minä löysin kaapista valokuvapusseja 90-luvun lopulta, ja niissä näkyy hintana 35-50 markkaa. Yleensä käytin 36 kuvan rullan.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:10"]
Ajatella, minä olin valokuvausliikkeen myyjänä 90-luvun alkupuolella ja tekemässä niitä tunnin kuvia, osa lähetettiin kuitenkin eteenpäin/hinta oli edullisempi. Enkä muista yhtään mitään hintoja. Enkä mitään muutakaan. Se siitä ammatista.
[/quote]
Varmaan ne kemikaalien höyryt vaikuttaa.. kehite, keskeyte, kiinnite jamitäniitänytoli.. ;)
Foto-Nyblin, valkoreunaiset kuvat n. 60 markkaa ysärin alussa.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:06"]
Kesti pari päivää Anttilassa. Seinällä oli laput "tänään on" ja "kuvasi ovat valmiita" ka kummassakin oli kalenterin pvm :) Käytin niitä punavalkoisia kuoria, olisko ollut tarjolla myös vihreävalkoisdt, joilla sai nopeammin kannaksi enemmän? Hinta riippui onnistuneiden kuvien määrästä, sanoisin n 25-30 e/pussi.
[/quote]
Joo, nyt muistan tuon "tänään on / kuvat valmiina"- kalenterin.. =D
-ap
Vähän off topic, mutta olin tuohon aikaan töissä laboratoriossa, jossa filmirullat kehitettiin. Voin kertoa, että en ole edes nykypäivän internetissä nähnyt juurikaan yllättävää kuvaa sen jälkeen...
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:27"]
Vähän off topic, mutta olin tuohon aikaan töissä laboratoriossa, jossa filmirullat kehitettiin. Voin kertoa, että en ole edes nykypäivän internetissä nähnyt juurikaan yllättävää kuvaa sen jälkeen...
[/quote]
Heitä nyt muutama helmi?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:27"]Vähän off topic, mutta olin tuohon aikaan töissä laboratoriossa, jossa filmirullat kehitettiin. Voin kertoa, että en ole edes nykypäivän internetissä nähnyt juurikaan yllättävää kuvaa sen jälkeen...
[/quote]meillä oli hyvin kesyä meininkiä
Muistan että kuvien kehittäminen oli mielestäni kallista. Juurikin jotain 40-50markkaa. Ei tullut turhaan räpsittyä kuvia.
Kehitys 15 markkaa ja kuvat 2 markka ja 10 kymmenen penniä kappale. Valmista seuraavana arkipäivänä. Kuva-Sampo valmisti.
Myymälänhoitaja.
Muistan että kuvien kehitysmaksu oli 20 markkaa, siihen kuvien hinnan päälle. Filmirullan hinnasta ei ole mitään muistikuva...