Onko täällä maratonin juosseita? Kysymys
Kuinka pitkään ja millä tavalla treenasit maratonia varten ja mikä oli oma lähtötaso? Mitä tekisit nyt toisin?
Itse en ole mikään himourheilija eikä esim 10km aika ole kummoinen, mutta ajattelin ryhtyä harjoittelemaan tuolla Helsinki City Marathonin 30 viikon ohjelmalla 4:30-5:30 ajalla.
Harrastan tunnin mittaisia kävelylenkkejä päivittäin, käyn salilla 1-3 kertaa viikossa johon kuuluu lämmittelynä 15 min juoksu maksimisykkeellä. Tämä siis lähtötilanne. Nyt muutan treenit maratonia ajatellen HCM mukaisesti, eli luonnollisesti enemmän kävelyä ja juoksua.
Kommentit (13)
Salitreeni on kyllä loistavaa tukea juoksuharrastukselle, eli älä ainakaan kokonaan lopeta sitä. Lisäksi kehonhuoltoa kannattaa ottaa viikko-ohjelmaan esim. joogan muodossa (en tiedä sisältyykö tuohon mainitsemaasi ohjelmaan nämä oheislajit vai pelkästään juoksu/kävelytreenit.
Jalkojen kestävyys pitkälle matkalle on kynnyskysymys, eli paljon paljon pitkiä matkoja ja hidasta juoksua että jalat tottuu rasitukseen, mikä varmasti on tuossa ohjelmassa huomioitu. Tsemppiä matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Itse hölkännyt useamman maratonin, parhaan ajan (4.11) sain silloin kun treenailin aktiivisemmin bodypumpia, spinningiä ja noin 10 km juoksulenkkejä noin kolme kertaa viikossa.
Nyt rapakunnossa kun lenkkeilen satunnaisesti noin 5-10 km lenkkejä en edes joka viikko, välillä jopa usean kuukauden taukoja, maraton menee ajassa 5:30 eli hitaasti. Kohtuu aktiivinen ensihoitajan työni auttaa minua pysymään jonkinlaisessa pohjakunnossa.
Eli sanoisin että tuohon 4:30 aikaan riittää juoksulenkki kolmesti viikossa.
Päätin tosiaan, että tää eka (ellei jopa ainoa) maratoni on tärkeintä suorittaa loppuun ja mietitään niitä aikoja sitten joku toinen kerta.
HCM ohjelmassa on loppuviikoille about puolimaratonin mittaisia lenkkejä, mutta alkuun riittää esim 60min sauvakävelyä. Treenejä on 3-4 per viikko ja osa niistä on valinnaista muutq treeniä kuin lenkkeily.
Mikä saa sut palaamaan maratonille takaisin kerta toisensa jälkeen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Salitreeni on kyllä loistavaa tukea juoksuharrastukselle, eli älä ainakaan kokonaan lopeta sitä. Lisäksi kehonhuoltoa kannattaa ottaa viikko-ohjelmaan esim. joogan muodossa (en tiedä sisältyykö tuohon mainitsemaasi ohjelmaan nämä oheislajit vai pelkästään juoksu/kävelytreenit.
Jalkojen kestävyys pitkälle matkalle on kynnyskysymys, eli paljon paljon pitkiä matkoja ja hidasta juoksua että jalat tottuu rasitukseen, mikä varmasti on tuossa ohjelmassa huomioitu. Tsemppiä matkaan!
Joo salitreeni pysyy ehdottomasti mukana ja joogaa tai pilatesta olenkin miettinyt. Ohjelmassa on annettu myös paljon vapautta valita treeninsä ja yritän pitää homman mukavan monipuolisena.
Ja kiitoksia!
Ap
Kympin lenkkejä muutama viikossa ja kerran viikkoon pidempi lenkki, sellainen 1,5 - 2 tuntia. Keväällä pidennät siitä vielä niin että juokset 3 tunnin lenkin kerran viikkoon. Sitten olet maratonkunnossa.
Ps. Vain juoksija tietää miltä juoksijasta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hölkännyt useamman maratonin, parhaan ajan (4.11) sain silloin kun treenailin aktiivisemmin bodypumpia, spinningiä ja noin 10 km juoksulenkkejä noin kolme kertaa viikossa.
Nyt rapakunnossa kun lenkkeilen satunnaisesti noin 5-10 km lenkkejä en edes joka viikko, välillä jopa usean kuukauden taukoja, maraton menee ajassa 5:30 eli hitaasti. Kohtuu aktiivinen ensihoitajan työni auttaa minua pysymään jonkinlaisessa pohjakunnossa.
Päätin tosiaan, että tää eka (ellei jopa ainoa) maratoni on tärkeintä suorittaa loppuun ja mietitään niitä aikoja sitten joku toinen kerta.
HCM ohjelmassa on loppuviikoille about puolimaratonin mittaisia lenkkejä, mutta alkuun riittää esim 60min sauvakävelyä. Treenejä on 3-4 per viikko ja osa niistä on valinnaista muutq treeniä kuin lenkkeily.
Mikä saa sut palaamaan maratonille takaisin kerta toisensa jälkeen?
Ap
Pidän siitä tunteesta kun haastan omaa kehoa. Toki paremmin treenanneena juoksu on iloa mutta nyt huonommassa kunnossa olen aina iloinen maaliin pääsystä ja vielä ei ole tarvinnut koskaan keskeyttää. Itselle pitkäkestoiset suoritukset ovat terapiaa. Tsemppiä!
Lähdin nollatilanteesta syyskuussa ja toukokuussa juoksin maratoonin. Kaksi kertaa viikossa kuntosalia ja kolme kertaa juoksua. Yksi lenkki välillä spurtteja välillä kevyemmin, yksi lenkki lyhyempi mutta kohtuullista vauhtia ja yksi lenkki kevyt mutta pitkä. Pikkuhiljaa vauhtia ja matkaa nostaen . Hyvin sujui juoksu.
Vierailija kirjoitti:
Lähdin nollatilanteesta syyskuussa ja toukokuussa juoksin maratoonin. Kaksi kertaa viikossa kuntosalia ja kolme kertaa juoksua. Yksi lenkki välillä spurtteja välillä kevyemmin, yksi lenkki lyhyempi mutta kohtuullista vauhtia ja yksi lenkki kevyt mutta pitkä. Pikkuhiljaa vauhtia ja matkaa nostaen . Hyvin sujui juoksu.
Noudatitko jotain ohjelmaa vai veditkö omin avuin? Mikä sai lähtemään maratonille ja aiotko tehdä sen uudelleen?
Kiitos kaikille neuvoista ja tsempeistä!
Ap
Mä oon juossu 8 maratonia. Ekan 40-vuotiaana, ja sen jälkeen yhden vuodessa. Aika oli ekalla kertaa vähän alle 4,5 tuntia ja viimenen alle 4 tuntia. Ekalle treenasin niin, että nostin määriä vähitellen ja viimeset kolme kuukautta juoksin n. 40 km viikossa (kaks vikaa viikkoa vähemmän). Pisin juoksemani lenkki oli muistaakseni 28 km.
Tärkeetä on, ettei hanki rasitusvammoja. Jos tulee jotain kipuja polviin/lonkkiin/jalkateriin tai saat flunssan tms, on parasta suosiolla levätä, vaikka ohjelmassa olisi lenkki. Määriä kannattaa nostaa hitaasti, mutta se on varmaan huomioitu ohjelmassa. Jos maraton juostaan asfaltilla, on jalat totutettava iskutukseen, eikä lenkkejä voi juosta vain poluilla ja hiekkateillä.
Jos saat noudatettua (lähes) koko ohjelman ilman vammoja, pitäisi maratonin sujua ihan hyvin. Aika sitten riippuu suurilta osin geeneistä, iästä, sukupuolesta ja aikaisemmasta urheilutaustasta
Yhden maratonin juosseena aika 2.53 joka on huono kun kymppi on mennyt 33 min 40 s, 30km jälkeen jalat vaan yksin kertaisesti jämähti, joten kyllä maratonille pitää harjoitella eri tavalla kuin lyhkäisemmille matkoille.
Mä juoksin viime kuussa ekan maratonini. Olen harrastanut juoksua säännöllisesti jo useamman vuoden. Oli hyvä kokemus, aika alle neljän tunnin ja ei missään välissä tunnetta, että ei enää koskaan uudestaan. Ensi vuonna tavoittelen 3:45 alitusta.
Mä olen usein ihan ihmeissäni, kuinka pienillä harjoitusmäärillä monet juoksee maratoneja. Kai se sitten joillekin sopii.
Harjoitellessa juoksin kaksi 3,5 tunnin lenkkiä, vaikka tiesin että ovat ihan liian pitkiä. Seuraavassa maratonharjoittelussa en kyllä aio noita enää juosta. Lisäksi aion tehdä enemmän lihaskuntoharjoittelua. On vaan niin ikävää puuhaa, että mieluummin jättäisin kokonaan väliin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 4:30 on jo ihan hyvä aika sunnuntaijuoksijalle. Ja esim itselleni tuohon ei riittäisi kolme lenkkiä viikossa... Toki riippuen lenkkien pituudesta ja muusta liikunnasta.
Jotkut juoksee 130km viikko ja männöö reilu 3 tuntii. tai menis jos juoksis maratonin.