Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausajan ahdistusta ja unettomuutta

10.12.2014 |

Olen tulossa äidiksi ensi kertaa keväällä. Lapsesta saakka olen ollut herkkä ja yöuneni häiriintyvät helposti. Alkuraskaus meni väsyneenä ja vähän epätodellisessa olotilassa. Vasta mahan alettua kasvaa, alkoi tulla ahdistuneisuutta tulevaisuuden suhteen ja viimeisin huoli on nukkuminen ja jaksaminen raskauden jälkeen. Kuten niin moni muukin, olen saanut Opamoxia 15 mg, jonka käyttö aiheuttaa minussa pelkoa siitä, että jää siihen kiinni. Käytän myös Sepramia 10 mg, jota olen käyttänyt 10 vuotta, alkuraskauden pystyin olemaan ilman. Olen ajatellut, että tarvitsen unta, että jaksan... sen vähyys masentaa/pankikoittaa minua...

Onko tämänkin 2014 ja tulevalla 2015 vuoden aikana muitakin ja miten teillä menee?

Kommentit (3)

1/3 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Tarla. Mulla ihan samoja tuntemuksia kun sulla. La ois 14.8.2015. Sairastan yleistä ahdistuneisuushäiriötä ja syön escitalopramia 15mg siihen. Itseäni kanssa pelottaa jos vauvan kanssa olo käy niin raskaaksi etten saa lähes ollenkaan nukuttua ja väsymyksestä johtuen ahdistus pääsee valloilleen, enkä pysty sitten enää huolehtimaan lapsesta.

2/3 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka Tarla. Mulle määrättiin myös Sepramia sekä Opamoxia (jota en tosin itse syö enää lainkaan, koska ONNEKSI aiheutti aamu-utuisuutta liikaa minulle) Täällä RV 26+4 ja ollut vkolta 17 jo ahdistuneisuutta sekä pelkoja. Psykiatrilla käyn ja olen ollut jopa sairaslomalla joskus viikoilta 18-19 asti ja jatkuu äitiyslomaan. Ei täälläkään nukuta, tai no heräilen parin tunnin välein ja unta on kovin vaikea saada uudestaan. Mutta kaippa me yritetään vaan jaksaa, vaikka tuntuu ettei kukaan ymmärrä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/3 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, vaan kaikille samantyylisessä tilanteessa oleville. Minulla la 4.4. ja unet hävisivät joulukuun alussa. Tilalle tuli iltaa kohti paheneva ahdistus, jota tosin on joskus päivisinkin. Olen joskus nuoruudessa saanut diagnoosit sopeutumishäiriö ja masennus, jotka mielestäni johtuvat tästä kausittain vaivaavasta unettomuudesta. Välillä olen vuosiakin syönyt serotoniinia, mutta tammikuussa lääke purettiin pitkän oireettoman jakson ja vauvasuunnitelmien vuoksi.

Nyt olisi vielä nelisen viikkoa äippälomaan. Olen huomannut, että töissä unettomuus/ahdistusajatukset helpottavat, joten olen nukkunut lääkkeiden turvin ja jatkanut töitä. Tietysti lääkkeet arveluttavat (mirtatsapin 7,5/15 mg, jos ahdistus paha tämän sijaan 25-50 mg Ketipinor ja tarvitt.n. kerran viikossa 15 mg Oxamin). Eli aikamoinen arsenaali...Parhaillaan odottelen ahdistuksen ja unettomuuden helpottumista, mutta teen mm. myös rentoutumisharjoituksia ja kirjoittauduin uniklinikan asiakkaaksi. Toivon saavani sieltä apua, jottei tarvitsisi pillereitä popsia...