Monelta kotiintuloaika 9-vuotiaallanne!
Kertokaahan omien lapsienne kotiintuloajoista lähinnä arkisin?
Kommentit (27)
Silloin kun meillä oli 8 vuotiaita, kotiintuloaika (kotipihaan saapuminen) oli klo 20.00. tai heti harrastuksen loppumisen jälkeen. Eli jos harkat loppui klo 20.00, niin ei toki silloin ehdi kotiin heti vaan matkaan menee tietty aika. Asutaan pienen kaupungin taajamassa omakotitaloalueella.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:45"]
Silloin kun meillä oli 8 vuotiaita, kotiintuloaika (kotipihaan saapuminen) oli klo 20.00. tai heti harrastuksen loppumisen jälkeen. Eli jos harkat loppui klo 20.00, niin ei toki silloin ehdi kotiin heti vaan matkaan menee tietty aika. Asutaan pienen kaupungin taajamassa omakotitaloalueella.
[/quote]
Näppiserhe, tarkoitin tietysti 9 vuotiaita.
Kuudelta, viimeistään seitsemältä haen kotiin (täällä kaverit on sen verran kaukana, että täytyy vielä tuon ikäistä kuljettaa).
Ja koetan potkia meiltäkin vieraat muksut kuudelta kotiinsa, koska jotkut 9-v:t on vielä käytökseltään niin rasittavia ja vahdittavia että en jaksa niitä kauempaa. Tai oikeastaan vain yksi pojan kaveri on tällainen rasittava ja tietenkin hänen vanhempansa antavat olla vaikka kahdeksaan saakka arkipäivänäkin ilman että huutelevat pojan perään. Nykyisin ilmoitan jo tuodessa, että kuudelta sitten kotiinlähtö, kiitos. Pysyy omat ja perheen hermot paremmin kasassa.
Arkena 19. Viikonloppuna saa olla omalla kotipihalla (iso puutalo-osake pihapiiri) 21 asti, mutta 19 jälkeen täytyy siis tulla omalle pihalle. Joskus viikonloppuisin voi olla n. 20 asti myös jossain kaverilla, jos tunnen kaverin ja kaverin vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:18"]
Kotiintuloaika klo 19 viikonpäivästä riippumatta. Iltapala on klo 19.30 ja 20.30 pitää olla jo sängyssä että jaksaa herätä aamulla 6.30. Kesäaikaan lomalla saa olla ulkona klo. 20 saakka.
[/quote]
Miksi lapsen pitää herätä noin aikaisin :( aina?
Meillä lapsi herää kasin aamuina 7:30 ja muuten itsekseen 8:30-9:00.
[/quote]
Mies lähtee töihin klo. 6.30 ja minä klo. 7.30. Lapset 9 ja 8v. eivät halua herätä yksin, vaan silloin kun minä olen vielä kotona. Ja kivemmalta se itsestäkin tuntuu niin. Joskus herätin esikoisen vasta vähän ennen töihin lähtöäni, ja oli jotenkin surku jättää unenpöpperöinen tyttö itsekseen, kun ei ehditty jutella ja olla yhdessä aamulla.
Meillä menee lapsilla aamulla tunti aamutoimiin: pukeminen, hammaspesu, aamiainen ja lemmikin hoito. Ovat aika hitaita aamutouhuissaan.
Miksi ihmeessä noin paljon alapeukutuksia esim. viesteihin 3 ja 5? ihan asiallisia aikoja nuo ovat.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:18"] Kotiintuloaika klo 19 viikonpäivästä riippumatta. Iltapala on klo 19.30 ja 20.30 pitää olla jo sängyssä että jaksaa herätä aamulla 6.30. Kesäaikaan lomalla saa olla ulkona klo. 20 saakka. [/quote] Miksi lapsen pitää herätä noin aikaisin :( aina? Meillä lapsi herää kasin aamuina 7:30 ja muuten itsekseen 8:30-9:00. [/quote] En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta meillä lapsi haluaa herätä joka aamu 6:30, vaikka menisi 10 kouluun, ja vaikka olen pyytänyt et laittaa kellon vasta 8 soimaan. EI! Mä haluan herää!! :D (me lähdetään siihen aikaan jo töihin)
[/quote]
Minä en anna lapsen herätä ennen kasia, jos ei mene kasiksi kouluun. Meillä on sellainen sääntö, että ennen kasia ei herätä. Jos joku lapsista käy vaikka vessassa 7:50, katsoo kelloa ja huomaa, että ei ole vielä kahdeksan, niin menee takaisin nukkumaan. Ja tästä syystä meillä onkin ihanan pitkään nukkuvat lapset aina viikonloppuisin (ja jos eivät mene aikaisin kouluun). Ovat oppineet nukahtamaan uudestaan ja nukkuvatkin sitten yleinsä ysiin vähintään. Meillä on tosin toteutettu tätä vauvasta asti, vauvanakin unia jatkettiin aina kasiin (vähintän). Joten ovat jo niin automatisoituneet tähän. Ei varmaan onnistuisi opettaa jollekin joka on aina saanut heräillä viideltä ja kuudelta.