koska uudelleensynnyttäjä sairaalaan..
..niih tässä on yhdestä asti kärvistelty alle 10min säännöllisistä pirun kipeistä supistuksista. Kun vihdoin aloin ihan kunnolla kellottaa ja nousin pakkaamaan sairaalakassia,supistusvälit venyivätkin 12-16 minuuttisiksi. Suhteellisen säännöllisinä tulevat silti ja koko ajan napakammin. Vauva liikahtaa ja sitten lähtee aaltomainen kipu ylhäältä alavatsalle ja leviää selkään. Edellisistä synnytyksistä on sen verran aikaa,etten millään muista missä kivuissa sairaalaan jäin.
Kommentit (24)
Mulla kesti synnytys kokonaisuudessaan 50min että vähän kiirus tuli säännöllisistä suppareista sairaalaan. Mieluummin ennemmin kuin myöhään... Tsemiä koitokseen ja onnea!
Miten pitkä matka sairaalaan? Onko sinulla joku joka heittää sinne? Kannattaa käydä suihkussa ja valmistautua lähtemään. Ne supistukset voivat muuttua hetkessä kamaliksi. Koita liikkua mahdollisimman paljon niin saattaa nopeuttaa.
Tokalla kerralla minulla alkoi supparit klo 22 ja klo 01 lähdimme sairaalaan kun supparit tuli 5 min välein ja olivat tosi kipeitä ja esikoinen piti vielä viedä mummolaan.
Sairaalaan oli vain 10 min matka ja mummo asui sairaalan vieressä.
Vauva oli kainalossa aamulla vähän ennen kuutta.
No viimeistään sitten, kun tunnet vauvan laskeutuvan.
Itse kahdeksan synnytyksen kokemuksella (joista neljä viimeisintä synnyttänyt kotona) olen lähtenyt sairaalaan vasta, kun supistusten väli 2-1min ja ehditty sinne viime minuuteilla ponnistamaan. Sairaalaan 20 min matka ja synnytykset kestäneet 1,5h-4h50min, suurin osa 2h.
Jos et ehdi sairaalaan, niin synnytä kotona! Se on paljon stressittömämpää.
Mulle sanoi synnytystapa-arviossa lääkäri, että "lähde sitten vaan heti, kun supistukset alkaa". Meillä matkaa sairaalaan on 90 km. Onneksi tottelin, olin nimittäin täysin auki, kun pääsin sairaalaan. En nyt tietenkään lähtenyt heti tien päälle, kun eka supistus tuli, siinä piti pakata loput tavarat ja vähän syödä sekä viedä esikoinen ja koira vanhempien luo (matkan varrella), mutta aika vähän aikaa kului ensimmäisestä supistuksesta siihen "täysin auki" -tilanteeseen.
Varmaan, jos ne supistukset ovat hirveän voimakkaita (niin kuin mulla) kannattaa lähteä aiemmin kuin myöhemmin, koska se voi tarkoittaa sitä, että se avautuminen on melko tehokasta.
Minä lähden puolen tunnn sisällä siitä kun lapsivedet ovat menneet ja supistelee säännöllisesti. Olen ehtinyt olla sairaalassa vähintään 4 tuntia ennen vauvan syntymistä. Ensimmäisen kanssa meni yli vuorokausi tosin. Tuntuu turvallisemmalta saada vauva käyrille heti kuin vain suinkin! Lapsivesien mentyä eivät ole käännyttäneet poiskaan.
Meillä on tunnin matka sairaalaan. Jos on ruuhkaa niin kestää kauemminkin. Sen takia lähettävä ajoissa. Ja senkin takia että mies saa ajaa rauhassa, muuten alkaa panikoimaan jos kovin äherrän siinä vieressä. Plus että haluan keretä saada kipulääkettä. Ai niin ja lapset pitää viedä mummolaan, joten helposti meneekin se 1,5 tuntia matkaan.
Mulla veny supistusväli ja lopulta ne loppu kokonaan. Neljä tuntia säännöllistä ja sitten ei mitään. Ensin ei pystynyt kivuilta nukkumaan ja nyt sitten väsyttää. Enpä muista edellisistä tällaista olleen. Tosin heitin panadolin naamariin siinä neljän jälkeen,että olisiko sillä jotain tekemistä asian kanssa.. Hoh,täytynee koittaa hoitaa perusteellinen joulusiivous,jospa sais supparit takaisin.. T. Ap
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:58"]
No viimeistään sitten, kun tunnet vauvan laskeutuvan. Itse kahdeksan synnytyksen kokemuksella (joista neljä viimeisintä synnyttänyt kotona) olen lähtenyt sairaalaan vasta, kun supistusten väli 2-1min ja ehditty sinne viime minuuteilla ponnistamaan. Sairaalaan 20 min matka ja synnytykset kestäneet 1,5h-4h50min, suurin osa 2h. Jos et ehdi sairaalaan, niin synnytä kotona! Se on paljon stressittömämpää.
[/quote]
Aika huono neuvo, jos sairaalaan on vaikka 2h matka...
olisin jo mennyt. mulla kestänyt kaikki synnytykset noin 4h ja kun vauva laskeutunut, on seuraavaksi ollut jo ulkona. ensimmäisen ponnistusvaihe sen jälkeen kesti 10 min, toisella 1min (tuli 2 supistuksella ulos) kolmannella 0 min, valahti housuihin kun nousin ylös.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:46"]Mulla veny supistusväli ja lopulta ne loppu kokonaan. Neljä tuntia säännöllistä ja sitten ei mitään. Ensin ei pystynyt kivuilta nukkumaan ja nyt sitten väsyttää. Enpä muista edellisistä tällaista olleen. Tosin heitin panadolin naamariin siinä neljän jälkeen,että olisiko sillä jotain tekemistä asian kanssa.. Hoh,täytynee koittaa hoitaa perusteellinen joulusiivous,jospa sais supparit takaisin.. T. Ap
[/quote]
Mä olin siivonnut ja touhunut kaikkea mahdollista muttei siitä mitään seurannut. Olin ihan että höh, no nukun sitten pitkään ja lepään... No pötköttelin sängyssä. Lueskelin, katsoin leffaa, otin nokoset. Ja iltapäivällä humpsahti vedet ja siitä se sitten lähti :D Lepoa ja rentoutumista. - 3
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:46"]
Mulla veny supistusväli ja lopulta ne loppu kokonaan. Neljä tuntia säännöllistä ja sitten ei mitään. Ensin ei pystynyt kivuilta nukkumaan ja nyt sitten väsyttää. Enpä muista edellisistä tällaista olleen. Tosin heitin panadolin naamariin siinä neljän jälkeen,että olisiko sillä jotain tekemistä asian kanssa.. Hoh,täytynee koittaa hoitaa perusteellinen joulusiivous,jospa sais supparit takaisin.. T. Ap
[/quote]
painelisin pehkuihin jos mahdollista. ei se siivous auta siihen että alkaa tapahtua uudelleen jotain, paremminkin se,että saat elimistösi rentoutumaan.
Ai niin, matka on n. 15min, mutta lapset pitää kuljettaa päinvastaiseen suuntaan (vahdilla ei kulkumahista), joten pelkkään ajoon menee 30-40min. Ihmetyttää nyt vain, että voiko kipeät supistukset tosiaan näin vain kadota..:0 En kyllä ilman supisteluja\vedenmenoa lähde minnekään. Vauva liikkuu normaalisti, mitä nyt liikevälit on hidastuneet..
Ap
sauna voisi oikeasti rentouttaa. kävisin kyllä tarkistuttamassa tilanteen, mielummin niin mitä miettiä kotona tai joutua sinne synnyttämään muiden lasten nähden.
T: tukalan olon vuoksi sairaalaan mennyt ja olin 9 senttiä auki. (ei ollut kunnolla supistellut ollenkaan!)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:58"]
No viimeistään sitten, kun tunnet vauvan laskeutuvan. Itse kahdeksan synnytyksen kokemuksella (joista neljä viimeisintä synnyttänyt kotona) olen lähtenyt sairaalaan vasta, kun supistusten väli 2-1min ja ehditty sinne viime minuuteilla ponnistamaan. Sairaalaan 20 min matka ja synnytykset kestäneet 1,5h-4h50min, suurin osa 2h. Jos et ehdi sairaalaan, niin synnytä kotona! Se on paljon stressittömämpää.
[/quote]
Oikeasti? Itse olisin kaksi kertaa kuollut verenhukkaan, jos olisin kotona synnyttänyt. Meinasin kuolla, vaikka olin yliopistollisen sairaalan teho-osastollakin.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:58"]
olisin jo mennyt. mulla kestänyt kaikki synnytykset noin 4h ja kun vauva laskeutunut, on seuraavaksi ollut jo ulkona. ensimmäisen ponnistusvaihe sen jälkeen kesti 10 min, toisella 1min (tuli 2 supistuksella ulos) kolmannella 0 min, valahti housuihin kun nousin ylös.
[/quote]
Voi olisipa ollutkin noin helppoa. Itselläni kolmaskin synnytys kesti yli vuorokauden ja ponnistaa sai yli tunnin, esikoista ponnistelin kaksi tuntia. Ei ihan helpolla ulos tulleet :(
Ootko varma ettei suppatit ollu vaan harjotuksia?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:31"]Ootko varma ettei suppatit ollu vaan harjotuksia?
[/quote]
No eivät olleet jos ap ei pystynyt nukkumaan supistusten välillä yhtään. Toivottavasti on nyt tajunnut mennä lepäämään. Onko limatulppaa näkynyt tai tullut jtn vuotoa? Millä viikoilla olet?
No vastaanpa ite.. Ei näköjään ihan kovin helpolla..