Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykopaatin geenit?

Vierailija
10.12.2014 |

Kuinkakohan periytyvää on psykopatia? Olen huomannut miehessäni, anopissani ja anopin sisaressa enenevässä määrin todella outoja ja kylmiä piirteitä. Aluksi mieheni vaikutti kiltiltä ja herkältä, mutta mitä paremmin hänet tunnen, sitä kylmäverisemmältä hän oikeasti vaikuttaa. Olen myös miettinyt, onko se geneettistä vai aiheutuuko se jostain lapsuudenperheen kokemuksista.

Mieheni on ollut väkivaltainen, rikkoo tavaroita ja hänen mielestään ne ovat oikeutettuja toimenpiteitä, jos hänen mielestään nalkutan tai puhun epämiellyttävistä aihepiireistä (esim. hänen epäreilusta käytöksestään). Mies valehtelee kirkkain silmin aivan randomisti ihan arkisista pikkujutuistakin, jos häntä vain sattuu niin huvittamaan ja jos ko. valhe auttaa dramatisoimaan jotain juttua lisää esim. riidan yhteydessä. En käytännössä voi luottaa hänen juttuihinsa lainkaan, sillä hän puhuu niinkuin häntä kulloinkin sattuu huvittamaan. Hän ei koskaan uskalla tunnustaa virheitään ja laittaa ne muiden syyksi.

Mies on ollut lapsena luokan ja koulunsa pahimpia koulukiusaajia sekä rääkännyt luonnoneläimiä (olin melkein erota miehestä silloin, kun kuulin tuosta lintujen rääkkäysjutusta). Muuten hän on menestynyt ja hyvinkoulutettu sekä komeahko ja myös sosiaalinen, tosin hieman "kulmikas" sosiaalisissa suhteissa. Hän osaa kuitenkin olla mukava, joten muut miehet suhtautuvat häneen suopeasti ja hänellä onkin useita keveämpiä kaverisuhteita ja yksi "bestis".

Miehen äiti on huomattavan köyhistä oloista kotoisin ja matalasti koulutettu pitkäaikaistyötön, joten aluksi jopa ihmettelin miten kauas omena olikaan pudonnut mieheni kohdalla (myös isä on matalasti koulutettu, tosin fiksun oloinen). Miehen äiti oli myös aikoinaan ollut koulukiusaaja ja hänelle on erikoista se, että hän on jotenkin täysin tunteettoman oloinen (niin hyvässä kuin pahassakin) - kylmä kuin kivi. Aluksi luulin hänen äitiään pahasti masentuneeksi hänen käytöksensä vuoksi (lähes ilmeettömät kasvot, melkein tyhjä katse, mutta tekee kuitenkin kotityöt ok ja osaa olla ihan ystävällinen välillä ja juttelee mukavia ja niitä näitä). Hänen äitinsä jotenkin kaihtaa tunteen ilmaisuja ja jos jossain tilanteessa olen itse liikuttunut, niin moittii, että "itkeminen on turhanpäiväistä eikä auta mitään" ja että "pitää vain jaksaa". Samoin sukulaislapsille moittii itkemisestä, että se on "vesinaurua" ja nauraa päälle, jos lapsi itkee.

Anopin sisko puolestaan vaikuttaa todella julmalta, sillä anopilla ja sisarellaan oli ollut joitain konflikteja, jolloin sisarensa oli katkaissut välit. Anopin sisar oli kuulemma lopettanut terveen koiransa yhden lomamatkan takia, mistä järkytyin itse, mieheni ja jopa kivisydäminen anoppikin. WTF. :O Tuossa vaiheessa aloin miettiä, oisko kyseessä jokin geneettinen ongelma jopa. En usko, että mieheni on 100% psykopaatti (sellainen normaalielämässä pärjäävää tyyppiä oleva psykopaatti), mutta jotain sen suuntaisia piirteitä miehelläni on, samoin hänen äitinsa puolen suvulla. Miltä kuulostaa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo, ja tämä tulee etenkin esille siitä, kuinka muka tiedät miehen äidin olleen koulukiusaaja aikoinaan. Ihan varmastihan se sinun tietoosi tuotaisiinkiin...

Vierailija
2/6 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa täysin samalta kuin exäni ja hänen vanhempansa sekä sisaruksensa. Onneksi laitoin miehen kiertoon ja hänen uutensa pitää minua hulluna, kun ei vielä tiedä, millainen mies oikeasti on. no kyllä se rakastumisvaihe menee ohi ja arki tulee joskus esiin. Niin ja yhteinen poikamme on perinyt isältään tuon, samoin exän eri äidin kanssa kasvanut poika, jonka teki avioliittomme aikana. Molemmat pojat moniongelmaisia pahiksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla mahdollista ja siltä kuulostaa

Vierailija
4/6 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä nyt saakeli tollanen hullu!

Vierailija
5/6 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 01:27"]

Jätä nyt saakeli tollanen hullu!

[/quote]

Hitsit, kun oon jo rakentanut yhteistä elämää niin paljon kyseisen henkilön kanssa, että ero tuntuu jotenkin tosi hankalalta tällä hetkellä. Miehen piirteet alkoivat paljastua vasta vähitellen, usean vuoden kuluessa. :( Hän näköjään nykyään pystyy olemaan myös lyömättä tai potkimatta, mutta uutena on tullut kalliidenkin  tavaroiden "kylmäverinen" rikkominen suoraan silmieni edessä ilman, että pystyn vaikuttamaan siihen mitenkään (jos tarttuisin tavaraan pelastaakseni sen mieheltä, mies uhkaisi lyödä minua, kuten silloin ennen - ja ajattelen sitten, että mieluummin tavara kuin oma terveyteni). T. Ap

Vierailija
6/6 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen juttu on myös se, kun ennen vanhaanhan erot olivat todella harvinaisia, kun sosiaalinen kontrolli oli niin vahvaa, niin sekä miehen isän että äidin suvussa on ollut lukuisia avioeroja jo joskus 20-40-luvuilla ja miehen äiti oli ollut eronnut nainen mennessään appeni kanssa naimisiin. Miehen isovanhempien perheissä oli myös ollut lukuisia uusia puolisoita ja esim. miehen isoisän vaimoja oli kuollut useampi ja isoisänsä oli mennyt aina uusiin naimisiin myös anoppini vanhemmilla oli ollut useita puolisoita molemmilla ja isoisä oli kuollut nuorena. Kuolinsyytkin olivat jotenkin epämääräisiä ja osa niistä ei ole tiedossa.

Oma sukuni ei ole mitenkään erityisen "fiini" sekään, mutta en tiedä yhtään tapausta, että joku henkilö olisi mystisesti kuollut tai henkilöt olisivat menneet uusiin naimisiin. Muutama avioton lapsi omassa suvussani on edeltävillä polvilla (1800-luvun lopulta 1900-luvun alkuun muutamien sukupolvien ajalta tiedettynä), mutta silti perheet ovat olleet melko ehjiä. Eikös ennen vanhaan eroaminen ollut jotenkin löyhän moraalin merkki tms. tai sitten avioliitossa oli todella erityisen pahoja ja vakavia ongelmia, jos joku päätyi eroon? Nykyään on toki eri juttu ja totta kai pitää erota, jos ei sovi yhteen enkä myöskään tietenkään paheksu eroamista, mutta yritän miettiä miehen impulsiivisia ja "kylmiä" piirteitä - jospa hänen sukutaustansa sittenkin paljastaisi jotain. T. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä