Kumpi on parempi kotitekoinen kuivashampoo: talkki vai vehnäjauho?
Ei olis oikein varaa kalliisiin kuivashampoisiin...
Kommentit (14)
Ihan voisi tässä miettiä sellaista perustavaa laatua olevaa kysymystä, haluaako laittaa hiuksiin elintarviketta vai kehon hoitoon tarkoitettua tuotetta. ???
Elintarviketta, halvempaa, ei sisällä mitään ylimääräisiä aineita.
Mun lapsuudessa käytettin ruisjauhoa. Vehnäjauho on liian pölymäistä
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:36"]
Ihan voisi tässä miettiä sellaista perustavaa laatua olevaa kysymystä, haluaako laittaa hiuksiin elintarviketta vai kehon hoitoon tarkoitettua tuotetta. ???
[/quote]
Siitäpäs vaan lukemaan teollisten tuotteiden INCI-listoja. Kuivashampoissa ensimmäisenä tulee yleensä peruna- tai maissitärkkelys, joiden perässä pitkä lista hajusteita, alkoholia ja muuta tarpeetonta.
Talkki on ollut käytössä pidemmän aikaa. Toimii yhtä hyvin kun kuivashampoo. Vehnäjauhoa en ole kokeillut.
Jos Herbinan kuivashampoo on loppu tai säästelen sitä, käytän perunajauhoja. Maustepurkista sirottimen läpi annosteltuna ei tule ihan kamalaa sotkua.
Talkkia tai vehnäjauhoja en ole kokeillut, perunajauho taas on käsittääkseni yksi ainesosa monissa kuivashampoissa.
Joo mä en ees oo ostanu vähään aikaan omaa kuivashampoota vaan tunkenu pottujauhot päähän, toimii tasan yhtä hyvin joskis ehkä vähän vaikee harjata pois.
Mä olen tehnyt itse seosta maissijauhosta (voisin käyttää myös perunajauhoa), ruokasoodasta ja muutamasta tipasta eteeristä öljyä (piparminttu). Teen seosta muovikippoon ja levitän siitä vanhalla puuterihuiskulla, sillä saa levitettyä tasaisesti päähän. Poistaa hajut tukasta ja tekee siitä puhtaan ja tuuhean näköisen. Jos on tummahiuksinen, seokseen voi lisätä myös kaakaojauhetta (sokeritonta! sokerinen tahmaa pään), jolloin seos katoaa helpommin tukkaan.
Netistä löytyy vinkkejä myös kotitekoiseen, suihkemuotoiseen kuivashampooseen, mutta en ole kokeillut niitä vielä. Aion kyllä kokeilla, olen kuivashampoon suurkuluttaja ja ne purkit kestävät käytössäni vain muutaman viikon.
Ihan mielenkiinnosta kysyn miksi käytätte kuivashampoota? Varsinkin 5 sanot olevasi suurkuluttaja. Onko hiuslaatu kovasti rasvoittuva ja päänahka herkkä vai miksi ei suihku käy?
6, juu, on. Mulla on hyvin pitkä ja paksu tukka, joka kuivuu useita tunteja, pesu on aika iso prosessi. Latvat ovat kuivat, mutta tyvi rasvoittuu jo samana päivänä pesusta, tai jos pesen illalla, aamuun mennessä. Kaikkein pahin rasvoittuja on otsatukka, siihen laitan kuivashampoota yleensä jo heti pesun jälkeen (hiusten kuivuttua). Yritän pitää hiustenpesuvälin joka toisessa päivässä, otsatukkaa pesen välillä päivittäin. Lisäksi tykkään kovasti kuivashampoon aikaansaamasta tuuheutuksesta, sellaisena vähän karheampana hius on myös paljon helpompaa käsitellä ja muotoilla.
Talkki :-) vaikka tekeekin hiukset ainakin mulla sähköisiks, mutta lopuksi kostealla harjalla kun vetäisee pari kertaa niin sit on hyvä.
Up