Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkakiusaamisesta

Vierailija
13.10.2021 |

Olen ollut vuoden uudessa työpaikassa, johon ei ole minua ennen tullut moneen vuoteen ketään uutta.

Suurin osa kollegoista on mukavia ja auttavaisia, mutta osa on todella inhottavia. Olen yrittänyt moneen kertaan kysellä ohjeistuksia työtehtäviini saamatta selkeitä (tai edes sinne päin) vastauksia. Kun teen työni näillä olemattomilla ohjeilla saan arvostelua, kun on väärin tehty.

Minua ei kutsuta palavereihin ja minua holhotaan kuin pientä lasta (tyyliin muistathan, että työt alkaa klo 8 huomenna: Juu muistan, kuten joka aamu). Mutta kun kysyn ohjeita, en saa kunnollisia vastauksia.

Lähtisin muualle töihin, mutta elämäntilanteeni vuoksi se ei juuri nyt ole mahdollista, ainakin 6 kk pitäisi jaksaa vielä. Tilanne on sen verran paha, että en saa työasioita mielestäni edes lomalla (mietin vain, että mitä paskaa seuraavaksi sataa niskaan). Enkä oikein saa nukuttua tai levättyä, edes lomalla.

Esimiehelle meinaan asiasta puhua, mutta hän on osittain mukana kiusaamisessa ja pahimman kiusaajani hyvä ystävä.

Miten jaksaa vielä hetki tätä piinaa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkakiusaaminen tuntuu olevan yleistä Suomessa. Ulkomailla en ole ikinä kokenut työpaikkakiusaamista, enkä ole kuullut kavereidenikaan - olemme usein ihmetelleet asiaa.

Vierailija
2/9 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep ja aika usein kiusaaja on esimies, jonka toimintaan on hankala ellei mahdoton puuttua. Kokemattomat ihmiset laitetaan liian vaativaan tehtävään ja epävarmuus purkautuu kiusaamisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusasi yksi esimies, hänen käytös oli tosi inhottavaa, toisaalta lapsellista! Lisäksi oli puolueellinen johtaja, joka suosi joitakin ja juoruili heille salassapidettäviä asioita. Kerroin hänen esimiehelleen kaiken...ei saanut tavoittelemaansa ylennystä ja oli tosi pettynyt ja katkera.

Vierailija
4/9 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on täynnä ihmisiä joilla on huono itsetunto.  Täällä ei myöskään saa puhua suoraan asioista vaan hyssytellään. Työpaikkakiusaajat ovat järjestäen niitä joilla on huono itsetunto ja ovat epävarmoja omasta osaamisestaan. Jos esimerkiksi uusi tulija on pätevämpi kuin tuollainen kiusaaja siitähän se helvetti irti pääsee. Itse en voi sietää kiusaamista. Puutun siihen kun näen.  Heikot kiusaavat, vahvat eivät kiusaa.

Vierailija
5/9 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on täynnä ihmisiä joilla on huono itsetunto.  Täällä ei myöskään saa puhua suoraan asioista vaan hyssytellään. Työpaikkakiusaajat ovat järjestäen niitä joilla on huono itsetunto ja ovat epävarmoja omasta osaamisestaan. Jos esimerkiksi uusi tulija on pätevämpi kuin tuollainen kiusaaja siitähän se helvetti irti pääsee. Itse en voi sietää kiusaamista. Puutun siihen kun näen.  Heikot kiusaavat, vahvat eivät kiusaa.

Kiitos tästä, näin olen tilanteen tulkinnut. Vaikea vain olla syyttämättä itseään kaikesta paskassa, mitä niskaan sataa.

Oikeastihan en edes ole sen pätevämpi kuin kiusaajani tai esimieheni, mutta jo pelko siitä, että olen aiheuttaa epävarmuutta työ"kavereissa". /ap

Vierailija
6/9 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsea tilanne sinulla, mutta muista että et ota henkilökohtaisesti. Ehkä ne sun kollegat ei neuvo, koska eivät edes osaa neuvoa. Äläkä ainakaan mieti työasioita vapaa-ajalla ja varsinkin kun tuo työ nyt ei taida olla edes sen arvoinen. Jätä tosiaan se "hullujenhuone" myös henkisesti taaksesi, kun laitat työpaikan oven kiinni työpäivän jälkeen. Onneksi 6 kk menee nopeasti. 

Minullakin on kokemuksia työpaikoista joissa neuvotaan miten sattuu, olen noudattanut ohjeita ja saanut hirveitä huutoja ja moitteita siitä mitä olen ohjeitten mukaan tehnyt.

Jos joku kolmas osapuoli moittii, voit vastata että kysy henkilöltä X, joka tämän ohjeen antoi. Olen joskus huomannut, että moittijalta menee turpa tukkoon, kun ohjeitten antaja onkin ollut vaikka hänen paras työpaikkajuoruilukaveri... : )

Vierailija
7/9 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät välttämättä osaa tai jaksa neuvoa. Sitten neuvovat työpäivän alkuajan. Ajattele palkkaa ja käy töissä välittämättä arvostelusta. Jos jotain menee pahasti pieleen, voit saada uhkauksen potkuista. Silloin voit taas valittaa heikosta ohjeistuksesta. Onneksi on määräaikainen?

Kokouksiin kutsumatta jättäminen voi johtua siitä, ettei siellä ole mitään erikoista asiaa. Yrittävätkö jotkut pysyä parempina työntekijöillä niukalla ohjeistamisella ja kokoustietoja pimittämällä? Oletko kysynyt, mistä kokouksissa on puhuttu?

Seuraava työpaikka voi olla paljon parempi.

Vierailija
8/9 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellisen työpaikkakiusaamisen tunnusmerkistö on kiistaton. Suosittelen kaikesta huolimatta, että yrittäisit etsiä toista työpaikkaa. Olen satavarma, että henkinen minäsi ei tule tuota 6 kk kestämään, sinun on pakko lähteä pois. Ethän luule, että tilanne muuttuu tai paranee, tiedän erittäin monta tapausta, joissa tilanne kärjistyy lähes oikeusmurhaksi, suojele itseäsi ja lähde.

Vierailija
9/9 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät välttämättä osaa tai jaksa neuvoa. Sitten neuvovat työpäivän alkuajan. Ajattele palkkaa ja käy töissä välittämättä arvostelusta. Jos jotain menee pahasti pieleen, voit saada uhkauksen potkuista. Silloin voit taas valittaa heikosta ohjeistuksesta. Onneksi on määräaikainen?

Kokouksiin kutsumatta jättäminen voi johtua siitä, ettei siellä ole mitään erikoista asiaa. Yrittävätkö jotkut pysyä parempina työntekijöillä niukalla ohjeistamisella ja kokoustietoja pimittämällä? Oletko kysynyt, mistä kokouksissa on puhuttu?

Seuraava työpaikka voi olla paljon parempi.

Älä viitsi, sinulla oli niin laihat eväät tähän juttuun, että olisi ollut paljon parempi, ettet olisi kirjoittanut yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi