Mitkä asiat kertovat mielestäsi korkeasta sosioekonomisesta asemasta?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:53"]Vastaan myyjänä: eivät automaattisesti mitkään asiat.
Mutta hyvintoimeentulevat ovat keskimäärin hyväkäytöksisempiä ja toisia huomioon ottavampia, oikeutensa tietäviä ja jotkut ovat huolitellumpia.
Mutta edellisiä voi olla vähävaraisempikin, tuo on vain jonkinlainen keskimääräisyys.
[/quote]
Mä olen tästä kyllä erimieltä. Joidenkin ammattien/tutkintojen myötä tulee korkea sosioekonominen asema vähän ns. väkisin. Korkeasti ja arvostetusti koulutetut joilla vastuuta ja valtaa ammatissaan niin... ei sitä oikein voi välttääkään. Toki vaikka lähihoitajalla tai kampaajallakin voi olla, mutta siihen vaaditaan jotain muuta omaa ponnistelua, näissä ammateissa ei tule ns. kylkiäisenä.
Raha. Jos sitä niin että ei paskalle taivu, niin mikä on selvempi merkki korkeasta sosioekonomisesta taustasta?
Hieno auto ja asunto. Niihin ei ole varaa kuin rikkailla. Hienot kengät, laukku, salkku, kello tai käytöstavat voi olla melkein kenellä vain. Hienot vaatteet eivät maksa nykyään enää juuri mitään kiitos nettikauppojen.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:05"]Raha. Jos sitä niin että ei paskalle taivu, niin mikä on selvempi merkki korkeasta sosioekonomisesta taustasta?
[/quote]
Ei pelkällä rahalla saa. Onko sun mielestä jollain Mervi Tapolalla korkea sosioekonominen asema, kun sehän on saanut Tapolalta ihan hyvät rahat ja on rikkaasta perheestä? Niin, ei munkaan mielestä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:08"]Hieno auto ja asunto. Niihin ei ole varaa kuin rikkailla. Hienot kengät, laukku, salkku, kello tai käytöstavat voi olla melkein kenellä vain. Hienot vaatteet eivät maksa nykyään enää juuri mitään kiitos nettikauppojen.
[/quote]
Hieno on subjektiivinen käsite. Eikä hienolla talolla mitään asemaa saa. Johanna Tukiaisella oli kallis ja "hieno" talo Jollaksessa. Onko hänellä siis korkea sosioekonominen asema?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:05"]Raha. Jos sitä niin että ei paskalle taivu, niin mikä on selvempi merkki korkeasta sosioekonomisesta taustasta? [/quote] Ei pelkällä rahalla saa. Onko sun mielestä jollain Mervi Tapolalla korkea sosioekonominen asema, kun sehän on saanut Tapolalta ihan hyvät rahat ja on rikkaasta perheestä? Niin, ei munkaan mielestä.
[/quote]
Jos sillä on omaisuus vielä tallella, niin kyllä. Vai mitä se ekonominen tuossa mielestäsi tarkoittaa, idiootti?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:05"]Raha. Jos sitä niin että ei paskalle taivu, niin mikä on selvempi merkki korkeasta sosioekonomisesta taustasta? [/quote] Ei pelkällä rahalla saa. Onko sun mielestä jollain Mervi Tapolalla korkea sosioekonominen asema, kun sehän on saanut Tapolalta ihan hyvät rahat ja on rikkaasta perheestä? Niin, ei munkaan mielestä.
[/quote]
Jos sillä on omaisuus vielä tallella, niin kyllä. Vai mitä se ekonominen tuossa mielestäsi tarkoittaa, idiootti?
[/quote]
Et taida tietää mitä sosioekonominen tarkoittaa. Se ei ole synonyymi rikkaalle. Tässä esimerkiksi kerrotaan hyvin: http://www.tilastokeskus.fi/meta/kas/sosioekon_asema.html
Mä oon taas vatakkaista mieltä. Hieno auto ja talo voi olla keskituloisellakin pariskunnalla/perheellä, mutta silloin harvemmin varaa kalliisiin merkki laukkuihin, vaattesiin, kenkiin tms. Riippuu tietysti mikä on hieno asunto, jos se tarkottaa jotain miljoonakartanoa niin tottakai sitten asia eri.
Sosioekonominen asema on vähän kuin yhteiskuntaluokka. Siinä mielessä voit olla vaikka ihan persaukinen, mutta ammatiltasi joku ylilääkäri niin sinulla on korkea sosioekonominen asema. Toisaalta voit olla vaikka kampaaja, mutta esim. rikkaissa naimisissa tai rikkaasta, vaikutusvaltaisesta suvusta niin tadaa: sinulla on korkea sosioekonominen asema. Esimerkiksi lottovoittajalla ei rahoistaan huolimatta välttämättä ole korkeaa sosioekonomista asemaa.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:53"]Vastaan myyjänä: eivät automaattisesti mitkään asiat. Mutta hyvintoimeentulevat ovat keskimäärin hyväkäytöksisempiä ja toisia huomioon ottavampia, oikeutensa tietäviä ja jotkut ovat huolitellumpia. Mutta edellisiä voi olla vähävaraisempikin, tuo on vain jonkinlainen keskimääräisyys. [/quote] Mä olen tästä kyllä erimieltä. Joidenkin ammattien/tutkintojen myötä tulee korkea sosioekonominen asema vähän ns. väkisin. Korkeasti ja arvostetusti koulutetut joilla vastuuta ja valtaa ammatissaan niin... ei sitä oikein voi välttääkään. Toki vaikka lähihoitajalla tai kampaajallakin voi olla, mutta siihen vaaditaan jotain muuta omaa ponnistelua, näissä ammateissa ei tule ns. kylkiäisenä.
[/quote]
En ymmärtänyt, mistä olet eri mieltä. Käytöstavoista, olemuksesta vai mistä?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:53"]Vastaan myyjänä: eivät automaattisesti mitkään asiat. Mutta hyvintoimeentulevat ovat keskimäärin hyväkäytöksisempiä ja toisia huomioon ottavampia, oikeutensa tietäviä ja jotkut ovat huolitellumpia. Mutta edellisiä voi olla vähävaraisempikin, tuo on vain jonkinlainen keskimääräisyys. [/quote] Mä olen tästä kyllä erimieltä. Joidenkin ammattien/tutkintojen myötä tulee korkea sosioekonominen asema vähän ns. väkisin. Korkeasti ja arvostetusti koulutetut joilla vastuuta ja valtaa ammatissaan niin... ei sitä oikein voi välttääkään. Toki vaikka lähihoitajalla tai kampaajallakin voi olla, mutta siihen vaaditaan jotain muuta omaa ponnistelua, näissä ammateissa ei tule ns. kylkiäisenä.
[/quote]
En ymmärtänyt, mistä olet eri mieltä. Käytöstavoista, olemuksesta vai mistä?
[/quote]
Siitä ettei automaattisesti mitkään asiat.
13, mut voihan hyvässä sosioekonomisessa asemassa oleva myös tehdä sellaista työtä, jossa taas ei ole paljon valtaa ja vastuuta. Esim. joku on vaikka varakkaasta perheestä ja sanotaanko vaikka viulisti ammatiltaan. Tai tutkija. Toki hän on vastuussa omasta työstään mutta ei samalla tavalla, kuin joku yrityksen johtaja. Minusta sinun pitää miettiä, mitä pidät tuohon 'hyvässä sosioekonomisessa asemassa' kuuluvaksi.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:28"]13, mut voihan hyvässä sosioekonomisessa asemassa oleva myös tehdä sellaista työtä, jossa taas ei ole paljon valtaa ja vastuuta. Esim. joku on vaikka varakkaasta perheestä ja sanotaanko vaikka viulisti ammatiltaan. Tai tutkija. Toki hän on vastuussa omasta työstään mutta ei samalla tavalla, kuin joku yrityksen johtaja. Minusta sinun pitää miettiä, mitä pidät tuohon 'hyvässä sosioekonomisessa asemassa' kuuluvaksi.
[/quote]
No niinhän mä kirjoitinkin?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:28"]13, mut voihan hyvässä sosioekonomisessa asemassa oleva myös tehdä sellaista työtä, jossa taas ei ole paljon valtaa ja vastuuta. Esim. joku on vaikka varakkaasta perheestä ja sanotaanko vaikka viulisti ammatiltaan. Tai tutkija. Toki hän on vastuussa omasta työstään mutta ei samalla tavalla, kuin joku yrityksen johtaja. Minusta sinun pitää miettiä, mitä pidät tuohon 'hyvässä sosioekonomisessa asemassa' kuuluvaksi. [/quote] No niinhän mä kirjoitinkin?
[/quote]
No en kyllä bongaa punaista lankaa tuolta tekstistäsi, olen pahoillani.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:28"]13, mut voihan hyvässä sosioekonomisessa asemassa oleva myös tehdä sellaista työtä, jossa taas ei ole paljon valtaa ja vastuuta. Esim. joku on vaikka varakkaasta perheestä ja sanotaanko vaikka viulisti ammatiltaan. Tai tutkija. Toki hän on vastuussa omasta työstään mutta ei samalla tavalla, kuin joku yrityksen johtaja. Minusta sinun pitää miettiä, mitä pidät tuohon 'hyvässä sosioekonomisessa asemassa' kuuluvaksi.
[/quote]
No niinhän mä kirjoitinkin?
[/quote]
Siis kirjoitin että vaikka lähihoitaja voi olla, mutta siihen vaaditaan sitten jotain muuta kuin se ammatti. Pointti oli siinä, että on ammatteja joiden kautta korkean sos.ek.aseman saa automaattisesti, mutta toki sen voi saada muualtakin.
Minulla oli joskus asiakkaana kaupassa mies, jonka sukunimen sain tietää, kun hänen piti todistaa henkilöllisyytensä asioinnin yhteydessä. Hänellä oli sellainen nimi, joka jäi mieleen. Siksi olinkin yllättynyt, kun miehen nimi oli noilla verotietolistoilla eniten ansaitsevien joukossa. Hän oli vain olemukseltaan ja pukeutumiseltaan sellainen, ettei käynyt mielessäkään, että hän voisi olla erityisen hyvätuloinen, pukeutui siis ihan tavallisen keskiluokkaisesti ja oli normaalikohtelias, ehkä enemmän hiljaisen ja ujonpuoleinen. Kauppa, jossa mies asioi, oli parempi asuinalue, mutta silti tuollakin alueella asui myös ihan keskiluokkaisia ihmisiä, joilla oli siellä vaikka peritty asunto tai työsuhdeasunto.
Tämän vuoksi siis kirjoitin kommenttiin 2 "ei automaattisesti mitkään asiat".
Nämä tämmöset sosioekonomiset asemat ja kaikenlainen statushömpötys taitaa olla lähinnä pk-seudun kotkotuksia. Ei maalla tämmösiä mietitä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:28"]13, mut voihan hyvässä sosioekonomisessa asemassa oleva myös tehdä sellaista työtä, jossa taas ei ole paljon valtaa ja vastuuta. Esim. joku on vaikka varakkaasta perheestä ja sanotaanko vaikka viulisti ammatiltaan. Tai tutkija. Toki hän on vastuussa omasta työstään mutta ei samalla tavalla, kuin joku yrityksen johtaja. Minusta sinun pitää miettiä, mitä pidät tuohon 'hyvässä sosioekonomisessa asemassa' kuuluvaksi. [/quote] No niinhän mä kirjoitinkin? [/quote] Siis kirjoitin että vaikka lähihoitaja voi olla, mutta siihen vaaditaan sitten jotain muuta kuin se ammatti. Pointti oli siinä, että on ammatteja joiden kautta korkean sos.ek.aseman saa automaattisesti, mutta toki sen voi saada muualtakin.
[/quote]
Ok, kiitti. Ja sit on ammatteja, jotka voi olla joko keskiluokkaisia tai paremman aseman ammatteja. Tulee nyt mieleen vaikka, että ehkä helsinkiläisen eliittikoulun rehtori on jo paremmassa asemassa kuin jonkun syrjäseudun maalaispitäjän pikkukoulun rehtori (arveluani, saa olla eri mieltä).
Maallahan sitä vasta kytätäänkin! Ja tasan tiedetään tai luullaan tiedettävän, kuka on kylän rikkain.
Vastaan myyjänä: eivät automaattisesti mitkään asiat.
Mutta hyvintoimeentulevat ovat keskimäärin hyväkäytöksisempiä ja toisia huomioon ottavampia, oikeutensa tietäviä ja jotkut ovat huolitellumpia.
Mutta edellisiä voi olla vähävaraisempikin, tuo on vain jonkinlainen keskimääräisyys.