Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla tapana käydä haudoilla?

Vierailija
08.12.2014 |

Käytkö haudoilla jouluna tai jonakin muuna päivänä? Meillä ei ole sellaista tapaa.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kävisin haudalla kun siellä ei ketään ole. Muistelen läheisiä vainajia usein, mutta haudalla käynti ei tee mieltäni paremmaksi.

Vierailija
2/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy, en ymmärrä miksi pitäisi. Vainajaa varten, vai siksi ettei kukaan pääse sanomaan ettei ole sielläkään lapset laittaneet kukkia ja kynttilöitä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapureiden takiako haudoilla pitää käydä? Katsokaas kun toimme taas hienon seppeleen ja kynttilät :)

Vierailija
4/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy koskaan, vaikka samalla hautausmaalla on isäni ja poikani. En olisi itse edes halunnut mitään hautaa lapselleni, mutta alistuin sukulaisten takia.

Vierailija
5/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluaattona aina hirveät ruuhkat hautausmaalla, stressi siitä, miten ehtii laittaa pöydän koreaksi ja elävät tyytyväisiksi.

Vierailija
6/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut tapana, ennen kuin lapseni kuoli. Isoäidin haudalla kävisin, jos se ei olisi niin kaukana.

Vierailija
7/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:20"]Naapureiden takiako haudoilla pitää käydä? Katsokaas kun toimme taas hienon seppeleen ja kynttilät :)
[/quote]
Mun naapureilla ei ole hajuakaan missä mun sukulaisten haudat on.

Vierailija
8/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä märy, jos joku akka tappaa lapsensa, vaan läheisten haudalla ei voida käydä.

Minä, mulle ja sanoinko jo itseni. 

Vierailija
9/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:22"]En käy koskaan, vaikka samalla hautausmaalla on isäni ja poikani. En olisi itse edes halunnut mitään hautaa lapselleni, mutta alistuin sukulaisten takia.
[/quote]
Minne ne olis pitänyt kylvää?

Vierailija
10/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn haudalla itseni takia. Se on rituaali ja aikaa vain mulle ja surulle.

Vierailija
11/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn nykyään, lapsuuden kodissa en käynyt, kun kaikki haudat oli satojen kilometrien päässä. Nyt oma äitini ja appiukkoni on täällä lähellä ja samalla käydään muutamilla muillakin haudoilla (miehen sukua), jotka ovat samoilla hautausmailla. Aattoaamuna lähdetään. Musta se on kiva tapa ja kiva mennä juuri jouluna, koska se muistuttaa siitä, että kuolema on osa elämää kaikilla ja surullisetkin asiat voivat yhdistää ihmisiä. Siinä vaan on erityinen tunnelma mennä jouluna haudoille. Toki näitä läheisiä muistetaan paljon arjessakin, mutta se on silti sellainen spesiaalijuttu. Usein vielä mennään yhdessä kolmen sukupolven kanssa, joten se yhdistää meitä perheenäkin. 

Ja laitetaanpa kynttilä sankarihaudoillekin, heitä kunnioittaaksemme.

Vierailija
12/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:20"]Naapureiden takiako haudoilla pitää käydä? Katsokaas kun toimme taas hienon seppeleen ja kynttilät :)
[/quote]
[/quote]

Meinasi varmaan niitä naapurihautoja.

Vierailija
13/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:45"]Hirveä märy, jos joku akka tappaa lapsensa, vaan läheisten haudalla ei voida käydä.

[/quote]
Itsesi takia käyt läheistesi haudoilla. Mikäs siinä.

Vierailija
14/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:09"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:45"]Hirveä märy, jos joku akka tappaa lapsensa, vaan läheisten haudalla ei voida käydä. Minä, mulle ja sanoinko jo itseni.  [/quote] Itsesi takia käyt läheistesi haudoilla. Mikäs siinä.

[/quote]

Vaan enpä ole märisemässä jostain lapsenmurhistakaan.

Vierailija
15/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:46"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:22"]En käy koskaan, vaikka samalla hautausmaalla on isäni ja poikani. En olisi itse edes halunnut mitään hautaa lapselleni, mutta alistuin sukulaisten takia. [/quote] Minne ne olis pitänyt kylvää?

[/quote]

Minne tahansa luontoon. Miksi niille tuhkille pitää joku erityinen aidattu tarha olla?

Vierailija
16/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempien haudat ovat satojen kilometrien päässä. Käyn hautausmaalla jouluna ja vien pari kynttilää hautausmaan muistomerkille. Jos olen kotikonnuilla jouluna, niin silloin vien kynttilän isovanhempien haudalle.

t. ateisti

Vierailija
17/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:45"]

Hirveä märy, jos joku akka tappaa lapsensa, vaan läheisten haudalla ei voida käydä.

[/quote]

No huh huh, mikä aivopieru.

Kuolleiden eteen ei ole mitään tehtävissä, mutta ihmisten tappaminen on tuomittavaa.

Vierailija
18/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:20"]Naapureiden takiako haudoilla pitää käydä? Katsokaas kun toimme taas hienon seppeleen ja kynttilät :)
[/quote]
[/quote]

Meinasi varmaan niitä naapurihautoja.
[/quote]
Ihan tuntemattomia niiden haudattujen omaiset.

Vierailija
19/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:21"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:46"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:22"]En käy koskaan, vaikka samalla hautausmaalla on isäni ja poikani. En olisi itse edes halunnut mitään hautaa lapselleni, mutta alistuin sukulaisten takia. [/quote] Minne ne olis pitänyt kylvää?

[/quote]

Minne tahansa luontoon. Miksi niille tuhkille pitää joku erityinen aidattu tarha olla?
[/quote]
Niinku vaik keskuspuistoon tai kaupungin puutarhaan?

Vierailija
20/30 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn äitini ja tätieni haudoilla kesäisin 2 kertaa viikossa. Hoidan näitä hautoja, vien niille kukat ja käyn kastelemassa, seurakunnan kastelu ei riitä. Syksyllä pari kertaa kuussa ja talvisin vien kynttilän ehkä kerran kuukaudessa. Pyhäinpäivänä vein kynttilän kaikille omaisteni haudoille. Itsenäisyyspäivänä pappani haudalle. Jouluna vien kynttilät kaikille haudoille. Minusta on lohdullista käydä rakkaitteni haudoille. Käyn siellä itseni, en naapurien tai minut tai sukulaiseni tuntevien tähden. Kaikki haudat ovat max. 20 kilometriä kodistani.

Kesäisin käyn kävelemässä eri hautausmailla. Tykkään tutkia vanhoja hautakiviä ja niissä olevia kirjoituksia ja kaiverruksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän