Miten hankitte koiranne
Olen kiinnostunut yhsestä rodusta ja kirjoitin ihmiselle, joka nettitietojen mukaan neuvoo ko. rodun asioissa. Ei mitään vastausta. Sitten kirjoitin yhteen kenneliin, sama juttu. Ei mitään vastausta. Soitin sitten tänne kenneliin ja vastaus oli, ´niin , en vastaa kaikille, tulee niin paljon kysymyksiä ` Just kuulin, että rotukoirakin voi hankkia kennelliiton kasvattajien ulkopuolelta. Minusta on äärettömän ikävää, ettei viitsitä edes vastata mitään.
Kommentit (23)
Ihan olemalla yhteydessä kasvattajaan :)
Tämän vuoden keväällä minulle tarjottiin 4 eri pentueesta pentua ja valitsin itselleni sopivimman päältä :)
Ilmeisesti sinussa tai kotioloissasi on jotain, miksi kasvattaja ei halua sinulle pentua myydä tai sitten hänellä on niin paljon sopivampia koteja tarjolla, että et nouse listalla kovinkaan korkealle.
Minä pienimuotoisesta kennelistä. Toimittiin tosi ystävällisesti ja koiramyönteisesti. Ilmeisesti myös eläinsuojeluihmisiä, kun olivat tämän koirani emon ostaneet ihmiseltä, joka tehtaili pentuja joka juoksusta. Siis onnistunut osto, ei ne kennelnimetkään takaa välttämättä sitä, että eläimen hyvinvointi olisi tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Ihan olemalla yhteydessä kasvattajaan :)
Tämän vuoden keväällä minulle tarjottiin 4 eri pentueesta pentua ja valitsin itselleni sopivimman päältä :)Ilmeisesti sinussa tai kotioloissasi on jotain, miksi kasvattaja ei halua sinulle pentua myydä tai sitten hänellä on niin paljon sopivampia koteja tarjolla, että et nouse listalla kovinkaan korkealle.
No niin ajattelin minäkin, mutten saanut selkeää vastausta. Minusta on ikävää, kun haluan tehdä oikean valinnan ja siinä just tarvitsen ohjetta ja neuvoa, muttei vaivauduta vastaamaan, vaikka yhteystiedot esillä. Jos asia on niinkuin edellinen kirjoitti, se pitäisi sanoa.
Viimeksi hankin sheltin. Katselin kennelien sivuja ja löysin Lounais-Suomesta kasvattajan jolla oli parhaillaan pentue. soitin sinne. Kaikki pennut oli kuitenkin jo varattu, mutta kasvattaja kertoi että noin puolen vuoden päästä olisi tarkoitus astuttaa heidän toinen narttu, ja jos haluan, voisin laittaa pennun ennakkovaraukseen. Hän selvästi halusi minulle myydä koska olen kokenut ja haluan harrastaa näyttelyitä ja agilityä. Siitä seuraavasta pentueesta sitten sain pennun, joka nyt on 8 kk ikäinen.
Kokemus on, että yleensä koiraihmisille kannattaa ennemmn soittaa kuin esm. laittaa sähköpostia. Moni ei lue niitä säännölllisesti tai jopa ollenkaan, tai pentukyselyjä on niin paljon että kiireessä skippaa vastaamatta mitään useimmat. Jos on suosittu rotu niitä kyselyitä voi meinaan tulla tolkuton määrä, ja nämä ihmiset on yleensä kodin ulkopuolella palkkatöissä, useilla on lapsia, sitten ne koirat ja niiden kanssa harrastukset.
Haen ulkomailta kunnon kasvattajalta, paljon järkevämpää.
Älä kirjoita vaan soita. EI varsinkaan vanhemmat koirankasvattajat ole yleensä mitään someihmisiä joilla on tapana päivittäin tai säännölllisesti lukea sähköpostejaan. Sillä aikaa kun sinun viesti on siiellä lukematta, jotkut jotka on saaneet kasvattajan soittamalla kiinni ja puhelussa vakuuttaneet olevansa kunnollisia ihmisiä, ovat jo sopineet ajan pentuja katsomaan ja käytännössä heille on pentu varattu ellei sitten katsomiskäynnillä puolin tai toisin ilmene jotain mikä kaupat estää.
Edelleen on koronakoirabuumi, joten monet kasvattajat hukkuu yhteydenottoihin. Ottaisin siis yhteyttä useampaan kasvattajaan, jos ei ole entuudestaan mitään kontakteja.
Nykyisen koirani toin ulkomailta kun on harvinaista rotua. Seuraavan koirani saan ensi vuonna astutuspalkkiona kun annan käyttää koiraani jalostukseen.
Mie toin Espanjasta 8v. sitten, arvioitiin silloin noin vuoden ikäiseksi. Olihan se riski, mutta kannatti. Vielä elää, eikä ole todettu sairauksiakaan. Olen lukenut tästä asiasta ja enää en ehkä uskaltaisi, kun on kuitenkin ollut ollut tänne vaikeasti sopeutuvia sortteja.
Minä teen niitä itse 😁
Kannattaa vaan ottaa yhteyttä moneen kasvattajaan ja kysellä ahkerasti. Itse en kyllä kasvattajana halua puhelinsoittoja, mutta makunsa toki kaikilla. Mieluummin sähköpostia minulle.
Olin yhteydessä kasvattajaan ihan sähköpostilla. Hän vastasi ja soitin ja sovin tapaamisen. Ihan sattumalta hänellä oli juuri sillä hetkellä pentue, josta oli jäämässä ilman kotia just oikean sukupuolinen pentu. Eli 2kk ekasta yhteydenotosta oli koira kotona. Ihan rekattu koira ja rekisteröity kasvattaja.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen on koronakoirabuumi, joten monet kasvattajat hukkuu yhteydenottoihin. Ottaisin siis yhteyttä useampaan kasvattajaan, jos ei ole entuudestaan mitään kontakteja.
Joo, taidanpa tehdä niin. Odotin nimittäin kovasti vastausta eikä tullut mieleenikään, ettei vaan vastata mitään. Ymmärrän kyllä ruuhkan ja siksi odotinkin kauan ennenkuin soitin. Mutta entä jos olisi tullut edes lause, ettei ehdi tai jotakin vastaavaa, niin ei olisi jäänyt näin ikävä maku suuhun. Tai sitten voisi sähköpostiosoitteen viereen laittaa viesti, etten valitettavasti pysty vastaamaan kaikille.
Minulla on ennestään koira ja palvelu pelasi silloin ihan eri tavalla. ap
Vierailija kirjoitti:
Minä teen niitä itse 😁
Kannattaa vaan ottaa yhteyttä moneen kasvattajaan ja kysellä ahkerasti. Itse en kyllä kasvattajana halua puhelinsoittoja, mutta makunsa toki kaikilla. Mieluummin sähköpostia minulle.
Sanotko kasvattaja sitten, onko tavallista olla vastaamatta kysymyksiin, kun on kiinnostunut jostakin rodusta? Minä kirjoitin just sen vuoksi, että toinen voi vastata kun aikaa on.
Tuli ikävä fiilis koko jutusta. ap
Vierailija kirjoitti:
Minä teen niitä itse 😁
No, tämä olikin hyvä vastaus tämä ensimmäinen lause. ap
Naapuri katkaisi jalkansa ja pyysi apua koiransa lenkittämiseen. Ystävystyin tuon koiran kanssa vaikka se pelkäsi melkein kaikkia muita ihmisiä kuin omistajaansa. Omistaja halusi rekisteröidä koiran sitten meidän molempien nimiin että jos hänelle sattuisi jotain niin koira tulisi minulle. Eli nyt sitten omistan sovitusti puolikkaan koiran. Sovitusti koira asuu naapurilla mutta edelleen lenkitän sitä päivittäin vaikka naapurikin kykenee sitä lenkittämään myös.
Juu ei auta apta saamaan koiraa mutta vinkkinä että koiran voi hankkia monellakin tapaa. Tämä meidän tapa toimii hyvin meillä kun asutaan vierekkäin pysyvästi.
Nuorena parina yritimme koiraa hankkia. Soittelin, kävin tutustumassa, koira luvattiin meille. Viikkoa ennen sovittua luovutusta kasvattaja perui koiran luovutuksen ja väitti minua liian nuoreksi ja vastuuttomaksi. Olin jotain 24 -vuotias, omillani toimeentuleva kohta yliopistosta valmistuva nainen. En mikään vastuuton bilettäjä. Kyllä harmitti, enkä ole sen jälkeen koskaan enää uskaltanut koiraa kysellä, vaikka siitä on jo yli kymmenen vuotta aikaa. Olen työssäkäyvä äiti. Hyvin kasvattanut lapseni. Olisin varmasti ollut hyvä omistaja koirallekin.
Ensimmäisen koirani hankin eläinsuojelusta n 13v sitten ja toisen koiran kasvattajalta n 9v sitten.
Satuin seikkailemaan muutaman minua kiinnostavan rodun eri kasvattajien sivuilla kun toinen koira oli vasta vaan mietinnässä kaveriksi sille ekalle koiralleni kun satuin huomaamaan että suht lähellä minua olevassa kennelissä on syntynyt pentuja. Soitin kasvattajalle, kyselin, ja varasin pennun jonka sitten hain kun se oli luovutusikäinen.
Joku oli jättänyt poloisen kaupan eteen kiinni niin otin talteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen niitä itse 😁
Kannattaa vaan ottaa yhteyttä moneen kasvattajaan ja kysellä ahkerasti. Itse en kyllä kasvattajana halua puhelinsoittoja, mutta makunsa toki kaikilla. Mieluummin sähköpostia minulle.Sanotko kasvattaja sitten, onko tavallista olla vastaamatta kysymyksiin, kun on kiinnostunut jostakin rodusta? Minä kirjoitin just sen vuoksi, että toinen voi vastata kun aikaa on.
Tuli ikävä fiilis koko jutusta. ap
Kyselyjä tulee todella paljon, ja vaikka itse yritän vastata kaikille jotain lyhyttä, niin kyllä se valitettavasti voi joidenkin osalta jäädä 😕 Etenkin jos pentusuunnitelmat ei ole juuri nyt ajankohtaisia. Ota vaan yhteyttä mahdollisimman moneen, varmasti saat vastauksiakin.
Eläinsuojelujärjestön kautta