Genitaaliherpes ja henkinen tuska
Miten selvitä herpeksen aiheuttamasta henkisestä tuskasta?
Olen pyrkinyt olemaan aina seksuaalisesti vastuullinen, käyttänyt kondomia ja muutenkin ollut varovainen kenen kanssa sitä sekstailee.. Olen ollut vuosia suhteessa, herpes on nyt oireillut pari vuotta, tietenkään en sitä sp-taudiksi uskonut, vaan luulin krooniseksi hiivaksi tms. Virus ei oireillut muuta kuin pienenä 0, 5mm haavaumana ja kipuna klitoriksen yläpuolella. Noh, puoli vuotta takaperin todettiin verikokeella että hsv-2 virushan se. 😭
Olenko voinut olla oireeton jo pitkään/vuosia, mutta stressi on laukaissut viruksen? Voiko herpes oireilla nyt aktiivisemmin, kun tiedostan asian ja stressaan sitä? Millä tavoin ennaltaehkäistä oireiden ilmaantumista? Onko jotain vinkkejä miten yrittää elää tämän asian kanssa? Miten saan estettyä rakkuloiden leviämisen muihin paikkoihin?
Onko totta että virus "väsyy", ja todennäköisesti oireilu vähenee ajan saatossa?
Saatte toki peräänkuuluttaa miehen syyllisyyttä asiaan, mutta TO-DEL-LA epätodennäköinen vaihtoehto. Eli enemmänkin haluaisin tietää kokemuksia pitkään oireettomana olemisesta, ja myöhemmin puhkeamisesta.
En kaipaa veetuilua asiasta, vaan asiallisia vinkkejä. Kys. diagnoosi tuntuu jo kuolemantuomiolta, joten ei tarvitse potkia maassa makaavaa.
Kommentit (17)
Ylä ja alahuuliin on sama lääke, Aclovir tabletti. Jos saisit reseptin estolääkitykseen, pidät lääkkeitä aina käsillä. Jos tuntee kihelmöintiä, stressi, menkat ym niitä ottaa 400-800mg päivä tai lääkärin ohjeen mukaan jo hiukan ennalta. Voi niitä joka päiväkin syödä, mutta oireet voi myös vähentyä.
Herpes voi ilmaantua hyvinkin nopeasti eli aina pilleri taskussa, ennakointi estää ettei rakkoa edes tule.
Hei, en oikein osaa vinkkejö antaa, mutta eihän se kivalta tuntunut saada aikoinaan diagnoosin. Sain sen tietää kun olin tartuttanut yhdelle vakikumppanille. Eksän ja lasten isäni käytimme kondomia koko pitkän suhteen ajan, paitsi silloin kun ”tehtiin lapset”. Yksin eläessäni tämä ei minua häiritse. Saattaa oireilla silloin jos on ollut pitkä stressi päällä, mutta aina samassa paikassa, eikä ole levinnyt mihinkään. Mutta kyllä tämä estää minua etsimään kevyesti uutta seksikumppania, koska se on ehkä aika turn off kertoa ennen h-hetkeä että btw, mulla on herpes… Jotenkin haaveissani olisi kumppani jolla on myöskin genitaaliherpes 😊 Minulla on ystäviä joilla on genitaaliherpes mutta ei pidä sitä minään, eikä välttämättä edes mainitse asiaa uudelle kumppanille, mutta itse en pystyisi siihen.
Tsemppiä sinulle ❤️
Jahas, täällä Martti 54v vemputtelun lomassa näköjään trollailemassa vauva palstalla. 😊^
Vierailija kirjoitti:
Ylä ja alahuuliin on sama lääke, Aclovir tabletti. Jos saisit reseptin estolääkitykseen, pidät lääkkeitä aina käsillä. Jos tuntee kihelmöintiä, stressi, menkat ym niitä ottaa 400-800mg päivä tai lääkärin ohjeen mukaan jo hiukan ennalta. Voi niitä joka päiväkin syödä, mutta oireet voi myös vähentyä.
Herpes voi ilmaantua hyvinkin nopeasti eli aina pilleri taskussa, ennakointi estää ettei rakkoa edes tule.
Unohtui näköjään sanoa, söin juuri sen puoli vuotta Acicloviria estolääkityksenä.. Lääkäri määräsi minulle vuoden alkuun asti, mutta päätin lopettaa nyt jo, ei se virus siitä katoa vaikka estolääkettä syönkin.. Siksi tämä nyt nostanut tunteet pintaan, pelkään niin paljon. 😥
Mutta kiitos, pidän estolääkitystä aina mukana varmuuden vuoksi!
Minä myös kirjoitti:
Hei, en oikein osaa vinkkejö antaa, mutta eihän se kivalta tuntunut saada aikoinaan diagnoosin. Sain sen tietää kun olin tartuttanut yhdelle vakikumppanille. Eksän ja lasten isäni käytimme kondomia koko pitkän suhteen ajan, paitsi silloin kun ”tehtiin lapset”. Yksin eläessäni tämä ei minua häiritse. Saattaa oireilla silloin jos on ollut pitkä stressi päällä, mutta aina samassa paikassa, eikä ole levinnyt mihinkään. Mutta kyllä tämä estää minua etsimään kevyesti uutta seksikumppania, koska se on ehkä aika turn off kertoa ennen h-hetkeä että btw, mulla on herpes… Jotenkin haaveissani olisi kumppani jolla on myöskin genitaaliherpes 😊 Minulla on ystäviä joilla on genitaaliherpes mutta ei pidä sitä minään, eikä välttämättä edes mainitse asiaa uudelle kumppanille, mutta itse en pystyisi siihen.
Tsemppiä sinulle ❤️
Kiitos, ja sinne myös ❤️ ihana puhua ihmisen kanssa, kenellä on sama vaiva. En ole kertonut kuin miehelleni, ja kyllä tekisi mieli jonkun kanssa puhua.
Ap
Netissä on myös herpes-vertaispalsta. Se on tosin aika hiljainen. Ja sinne kirjoittelevat usein järkytyksen tilassa olevat sellaiset, jotka ovat juuri saaneet diagnoosin.
Suomessa on niin hyvin valistettu se, että "tyhmät ja vastuuttomat" ihmiset saavat omaa syytään herpeksen, joten tavallisia ja vähän herkempiä ihmisiä aihe syyllistää paljon, myös ihan suotta, koska aina ei ole selvää, mistä herpes on peräisin ja se voi olla myös oireeton.
Itse olen saanut herpeksen aikoinaan kumppanilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herpes voi ilmaantua hyvinkin nopeasti eli aina pilleri taskussa, ennakointi estää ettei rakkoa edes tule.Unohtui näköjään sanoa, söin juuri sen puoli vuotta Acicloviria estolääkityksenä.. Lääkäri määräsi minulle vuoden alkuun asti, mutta päätin lopettaa nyt jo, ei se virus siitä katoa vaikka estolääkettä syönkin.. Siksi tämä nyt nostanut tunteet pintaan, pelkään niin paljon. 😥
Mutta kiitos, pidän estolääkitystä aina mukana varmuuden vuoksi!
Näin sen kanssa oppii elämään, kun ennakoi pillerin avulla, ei edes puhkea runsasta kukintoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös kirjoitti:
Tsemppiä sinulle ❤️
Kiitos, ja sinne myös ❤️ ihana puhua ihmisen kanssa, kenellä on sama vaiva. En ole kertonut kuin miehelleni, ja kyllä tekisi mieli jonkun kanssa puhua.
Ap
Onhan olemassa kakkia auttavia puhelimia. Tai ammattilaisia. Saa vähän perspektiiviä asiaan.
Vaikka heroes voi olla oireeton vuosikausia, niin yleensä ihmisillä on rajummat oireet ensitartunnassa. Siitä se on helppo ajoittaa. Vaikea uskoa ettei ensitartuntaoireita tule.
Itsehän sain sen -tadaa- eksältäni, joka oli ihmetellyt pitkään oireita tajuamatta että herpeshän se. Hän ihmetteli kun elimen varteen tuli jatkuvasti punaisia näppyjä, eikä hän ymmärtänyt mistä niitä tulee. Kun myöhemmin sain häneltä sitten tartunnan ja erittäin voimakkaan ensireaktion, niin mieshän veti sitten aivan hirveän shown päälle, huusi, raivosi, mekasti, painosti ja syytteli koko rahan edestä kun itse 39 asteen kuumeessa koitin pysyä tolpillani. Jouduin lopulta sairaalahoitoon, ja siellä hoitohenkilökuntakin ihmetteli miehen käytöstä.
Eron jälkeen tämä kullannuppu soitteli minulle perään kertoakseen miten treffeillä sujuu "minulta saadusta tartunnasta huolimatta", ja mies alkoi esittää katuvaisempaa syyllistyksestään, koska uudet naiset olivat vähätelleet tartunnan merkitystä tai kertoneet kantavansa sitä myös.
Eli hyökkäys ja syyttely pettämisestä on paras puolustus. Jos olet tartunnan saanut niin todennäköisesti nykyiseltäsi, koska tuo ei hirveän pitkään idä ennen puhkeamistaan. En myöskään luottaisi miehessä aivan täkyllä uskollisuuteen, koska tämänkin taudin sain mieheltä joka oli kävelevä ruutitynnyri myös tällä saralla ja säännösteli kertomaansa tietoa sen mukaan mikä itseään hyödytti. Eikä miehet mitään kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös kirjoitti:
Tsemppiä sinulle ❤️
Ap
Onhan olemassa kakkia auttavia puhelimia. Tai ammattilaisia. Saa vähän perspektiiviä asiaan.
Vaikka heroes voi olla oireeton vuosikausia, niin yleensä ihmisillä on rajummat oireet ensitartunnassa. Siitä se on helppo ajoittaa. Vaikea uskoa ettei ensitartuntaoireita tule.
Siis voin sanoa, että mulla ei ensitartuntaoireita ollut. Tai jos oli, niin oli niin lieviä että en niitä huomannut. Yhtäkkiä vaan huomasin että mulla uusiutuu krooninen hiivatulehdus, jonka yhdistin pitkään stressijaksoon. Tätä epäili myös lääkäri kaksi kertaa, ennenkuin verikokeilla varmistui hsv-2 virukseksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itsehän sain sen -tadaa- eksältäni, joka oli ihmetellyt pitkään oireita tajuamatta että herpeshän se. Hän ihmetteli kun elimen varteen tuli jatkuvasti punaisia näppyjä, eikä hän ymmärtänyt mistä niitä tulee. Kun myöhemmin sain häneltä sitten tartunnan ja erittäin voimakkaan ensireaktion, niin mieshän veti sitten aivan hirveän shown päälle, huusi, raivosi, mekasti, painosti ja syytteli koko rahan edestä kun itse 39 asteen kuumeessa koitin pysyä tolpillani. Jouduin lopulta sairaalahoitoon, ja siellä hoitohenkilökuntakin ihmetteli miehen käytöstä.
Eron jälkeen tämä kullannuppu soitteli minulle perään kertoakseen miten treffeillä sujuu "minulta saadusta tartunnasta huolimatta", ja mies alkoi esittää katuvaisempaa syyllistyksestään, koska uudet naiset olivat vähätelleet tartunnan merkitystä tai kertoneet kantavansa sitä myös.
Eli hyökkäys ja syyttely pettämisestä on paras puolustus. Jos olet tartunnan saanut niin todennäköisesti nykyiseltäsi, koska tuo ei hirveän pitkään idä ennen puhkeamistaan. En myöskään luottaisi miehessä aivan täkyllä uskollisuuteen, koska tämänkin taudin sain mieheltä joka oli kävelevä ruutitynnyri myös tällä saralla ja säännösteli kertomaansa tietoa sen mukaan mikä itseään hyödytti. Eikä miehet mitään kerro.
No huhhuh mikä suhde takana sulla.. Kauheeta mitä sikoja tää maa päällänsä kantaa. Hirvee tyyppi, onneks pääsit eroon, oon pahoillani sun kokemuksesta.
En tiedä mistä olen itse saanut, joko olen itse ollut todella pitkään oireettomana, tai sitten miehellä on oireettomana, mutta vieraissa käymistä en usko. Miehellä ei myöskään ainakaan mun nähdäkseni koskaan ole ollut oireita. Tai jos on ollut uskoton, niin on ainakin todellinen yllätys, koska tuo ei ikinä käy missään, istuu aina kotona tai töissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lopeta hyvä ihminen nussinen äläkä tartuttele sitä miehiin !
Ei tohi tuolla tavoin, kun toisella on pillussa tauti. Käyttäydy.
Vierailija kirjoitti:
Lopetan todellakin, jos tää suhde jostain syystä kariutuu!
Ap