Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä lähihoitajissa närästää

Vierailija
08.12.2014 |

Nii?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aiheen vierestä mutta miksi ihmiset tuntuu usein olevan siinä käsityksessä että lähihoitaja on aina automaattisesti vanhustenhoitaja?

Vierailija
2/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 22:49"]Vähän aiheen vierestä mutta miksi ihmiset tuntuu usein olevan siinä käsityksessä että lähihoitaja on aina automaattisesti vanhustenhoitaja?
[/quote]

Mulle on kerran selitetty miten lähihoitajan tehtäviin kuuluu ainoastaan ulkoiluttaa vanhuksia, siivoilla heidän asunnoissaan, pitää heille seuraa, lukea lehtiä heille, käydä kaupassa ja tehdä ruokaa.
Lähihoitajat eivät kuulemma kuulu sairaala maailmaan, koska eivät osaa tehdä siellä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Välillä tietämättömyys. Koulutuksen pohjalta pitäis tietää paljon lääkkeistä ja niiden vaikutuksista, anatomiasta jne. Harva lähäri oikeasti tietää.

Vierailija
4/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sinä 3 tiedät kaikesta kaiken. 

Vierailija
5/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:54"]Ei mikään. Välillä tietämättömyys. Koulutuksen pohjalta pitäis tietää paljon lääkkeistä ja niiden vaikutuksista, anatomiasta jne. Harva lähäri oikeasti tietää.
[/quote]no onko niillä paperit ?

Vierailija
6/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:56"]Onneksi sinä 3 tiedät kaikesta kaiken. 

[/quote]

Enhän minä niin sanonut. Totesin vaan faktan kentältä.

Vierailija
7/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat eivät ärsytä yhtään. Yksi sellainen on rasittava joka haluaisi koko ajan tehdä enemmän kuin mihin on lupia erikoissairaanhoidossa (iv-lääkkeet ja nesteet) ja tuppaa neuvomaan asioissa joista ei oikeasti tiedä. Toinen ärsyttävä tapaus oli sellainen joka koki ilmeisesti valtavaa skrmmuutta sairaanhoitajia kohtaan ja marisi koko ajan kun joutui tekemään sitä perushoitoa eikä tajunnut että meillä on muutakin työtä esim sitä lääkehoitoa ja määräysten toteuttamista ja yritämme silti tehdä pesuja ja petaamista minkä ehtii. Suurin osa tuntemistani lähäreistä on ahkeria ja mukavia työkavereita, joille on tärkeintä hyvä hoito.

Vierailija
8/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:54"]Ei mikään. Välillä tietämättömyys. Koulutuksen pohjalta pitäis tietää paljon lääkkeistä ja niiden vaikutuksista, anatomiasta jne. Harva lähäri oikeasti tietää.
[/quote]no onko niillä paperit ?
[/quote]

Toki on, jos ovat lähihoitajia. Henk.koht. vaan olen sitä mieltä, että paperit irtoaa aika heppoisilla näytöillä.

Vierailija
9/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:02"]Useimmat eivät ärsytä yhtään. Yksi sellainen on rasittava joka haluaisi koko ajan tehdä enemmän kuin mihin on lupia erikoissairaanhoidossa (iv-lääkkeet ja nesteet) ja tuppaa neuvomaan asioissa joista ei oikeasti tiedä. Toinen ärsyttävä tapaus oli sellainen joka koki ilmeisesti valtavaa skrmmuutta sairaanhoitajia kohtaan ja marisi koko ajan kun joutui tekemään sitä perushoitoa eikä tajunnut että meillä on muutakin työtä esim sitä lääkehoitoa ja määräysten toteuttamista ja yritämme silti tehdä pesuja ja petaamista minkä ehtii. Suurin osa tuntemistani lähäreistä on ahkeria ja mukavia työkavereita, joille on tärkeintä hyvä hoito.
[/quote]
Sairaanhoitaja siis olen

Vierailija
10/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:54"]Ei mikään. Välillä tietämättömyys. Koulutuksen pohjalta pitäis tietää paljon lääkkeistä ja niiden vaikutuksista, anatomiasta jne. Harva lähäri oikeasti tietää.
[/quote]

Lääkkeitä käydään aika pintapuolisesti läpi koulussa. On hoitajasta itsestään kiinni kiinnostaako tutstua lääkkeisiin mitenkä paljon esim harjotteluiden aikana.
Itse olen lähärinä tutkinut potilaiden lääkkeitä ja tutstunut niihin kunnolla. Jos on määrätty uusi lääke olen pystynyt kohtuu kattavasti potilaan kysymyksiin vastaamaan ko lääkkeestä.
Olen myös keskustellut lääkäreiden kanssa mikäli olen havainnut yhteisvaikutuksia toisten lääkkeiden kanssa.
Anatomia taas on semmoinen minkä oppii myös ihan kirjoista lukemalla. Itseäni on pienestä asti kiinnostanut ihmisen anatomia ja tiedänkin siitä jonkin verran. En kaikkea, mutta kohtuu paljon kuitenkin.
Vaikka mielestäni olen kohtuu hyvä hoitaja ja ammattitaitoinen niin silti entinen esimieheni minut haukkui aivan paskaksi enkä tule enää ikinä tekemään hoitajan töitä. Olen itkenyt asian takia paljon ja myt yritän epätoivoisesti miettiä itselleni uutta ammattia.

Vierailija
11/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:54"]Ei mikään. Välillä tietämättömyys. Koulutuksen pohjalta pitäis tietää paljon lääkkeistä ja niiden vaikutuksista, anatomiasta jne. Harva lähäri oikeasti tietää.
[/quote]

Lääkkeitä käydään aika pintapuolisesti läpi koulussa. On hoitajasta itsestään kiinni kiinnostaako tutstua lääkkeisiin mitenkä paljon esim harjotteluiden aikana.
Itse olen lähärinä tutkinut potilaiden lääkkeitä ja tutstunut niihin kunnolla. Jos on määrätty uusi lääke olen pystynyt kohtuu kattavasti potilaan kysymyksiin vastaamaan ko lääkkeestä.
Olen myös keskustellut lääkäreiden kanssa mikäli olen havainnut yhteisvaikutuksia toisten lääkkeiden kanssa.
Anatomia taas on semmoinen minkä oppii myös ihan kirjoista lukemalla. Itseäni on pienestä asti kiinnostanut ihmisen anatomia ja tiedänkin siitä jonkin verran. En kaikkea, mutta kohtuu paljon kuitenkin.
Vaikka mielestäni olen kohtuu hyvä hoitaja ja ammattitaitoinen niin silti entinen esimieheni minut haukkui aivan paskaksi enkä tule enää ikinä tekemään hoitajan töitä. Olen itkenyt asian takia paljon ja myt yritän epätoivoisesti miettiä itselleni uutta ammattia.
[/quote]

Ei hoitajan töitä voi paskalla itsetunnolla tehdä.

Vierailija
12/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:54"]Ei mikään. Välillä tietämättömyys. Koulutuksen pohjalta pitäis tietää paljon lääkkeistä ja niiden vaikutuksista, anatomiasta jne. Harva lähäri oikeasti tietää.
[/quote]

[/quote]

Ei hoitajan töitä voi paskalla itsetunnolla tehdä.
[/quote]

Niinpä, siksi yritänkin miettiä mikä olisi mulle se ammatti missä haluaisin olla töissä ja mihin saisin mahdollisesti saman palon mikä mulla on hoitotöihin.
Multa kun vietiin itsetunto totaalisesti ja siksi tiedänkin etten enää olisi hyvä hoitaja. Vaikka ala on se mitä eniten rakastan aina! :(

Vierailija
13/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmyys, laiskuus ja ilkeys

Vierailija
14/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:11"]tyhmyys, laiskuus ja ilkeys
[/quote]

Näitä löytyy myös saikkareista, eli ei pelkkä lähäreiden ongelma.

Vierailija
15/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joskus ärsyttää sellaiset kaikkitietävät tyypit, jotka kuvittelevat voivansa korvata sairaanhoitajat missä vaan. Ainakin kotihoidossa on näitä tapauksia."

Kotihoidossa hommat on usein kyllä aika monipuolisia, joten jos on alalla ollut vuosia niin tietämystä on enemmän asiakkaiden sosiaalipuolesta helpostikin enemmän kuin sairaanhoitajilla. Samoin kotihoidossa pääsee laajemmin käyttämään sairaanhoidollista osaamista ja lisäkoulutuksiin kuin perushoitajana. Sairaalassahan se työ on enempi perushoitoa, kotihoidossa lähihoitajilla laajimmat oikeudet mm. lääkejutuissa. 

Lienee yksilöllistä kuka luulee korvaavansa kenet, monihan av-mammakin menee lääkärin luo netistä haetun valmiin diagnoosin kanssa.

Vierailija
16/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupsu

Vierailija
17/19 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 22:49"]Vähän aiheen vierestä mutta miksi ihmiset tuntuu usein olevan siinä käsityksessä että lähihoitaja on aina automaattisesti vanhustenhoitaja?
[/quote]

No ei tässä keskustelussa ainakaan ole semmoista kommenttia heittänyt.

Vierailija
18/19 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulle on kerran selitetty miten lähihoitajan tehtäviin kuuluu ainoastaan ulkoiluttaa vanhuksia, siivoilla heidän asunnoissaan, pitää heille seuraa, lukea lehtiä heille, käydä kaupassa ja tehdä ruokaa.
Lähihoitajat eivät kuulemma kuulu sairaala maailmaan, koska eivät osaa tehdä siellä mitään."

Ei pidä paikkaansa. Ainakin keskussairaalassa on kovasti perushoitajia. Ja teho on yksi parhaista paikoista oppia perushoitoa. Itsellä on kokemusta aika laajalta alueelta, sekä erokoissairaanhoidosta että perusterveydenhuollosta. Nykyisin olen päivystyspolilla ja kierrän muuallakin tarpeen mukaan. Alueeseen kuuluu kirran ja konservatiivisen vuodeosastot, ea, teho, ccu, lastentaudit sekä ambulanssi. Aiemmin olin hoitotasolla, sittemmin ei lh enään saanutkaan lupia ja en ole kouluun jaksanut mennä. Kaikki riippuu korvien välistä ja omasta motivaatiosta.

Aikoinaan eräs ohjaajani sanoi, että mitä ikinä teetkin, niin muista ettet ole vain lähihoitaja. Jokainen meistä tekee tarpeellista työtä, riippumatta siitä missä sitä tekee!

Vierailija
19/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yleensä mikään. Joskus ärsyttää sellaiset kaikkitietävät tyypit, jotka kuvittelevat voivansa korvata sairaanhoitajat missä vaan. Ainakin kotihoidossa on näitä tapauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä