Onko hammaskiven muodostuminen yksilöllistä vai kyse hammashygienian laiminlyömisestä?
Eli muodostuuko hammaskiveä vaikka pesisi hampaat 2 päivään. Nimimerkillä 3v edellisestä käynnistä ja tänään suuhygienisti totesi runsaasta hammaskivestä..vaikka pesen kyllä 2krt päivä.🤔
Kommentit (33)
En ole koskaan ollut hammaskiven poistossa, joten mulle ei sitä muodostu. Nykyään harjaan kahdesti päivässä ja lankaan iltaisin, mutta aina en ole ollut yhtä huolellinen eikä hammaskiveä ollut silloinkaan. Syljen koostumuksella on merkitystä, mutta käytännössä hammaskivi on mineralisoitunutta plakkia, joten ei se ihan tyhjästä ilmesty.
Vierailija kirjoitti:
Väkisinkin tulee ne hammaskivikasat tuonne etummaisten alahampaiden takapuolelle vaikka miten jynssäisi.
Hammaslääkärit aina hämmästelee, kasautumiseen auttaa kotikonstina jotkut hammastahnat, olisikohan elmexin sesitive prof tai jopa hedelmät (hapot) jos pitää jonkun aikaa päällä niin kehtaa sitten mennä suuhygienistille poistattamaan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Täysin kiinni siitä, peseekö hampaita vai ei.
Itsellä on ollut aikakausia, jolloin hampaiden hoito jäänyt väliin. Silloin tuli hammaskiveä. Silloin saattoi kulua viikkoja, ettei pessyt hampaita ollenkaan. Hampaat kyllä kärsivät muutenkin ja reikiintyivät.
Sitten on ollut kausia, kun on pessyt iltaisin ihan joka päivä hampaat. Yleensä tämä oli silloin, kun oli parisuhteessa ja asui toisen kanssa yhdessä, jolloin oli rutiinit. Silloin ei ole tullut hammaskiveä. Silloin myöskään yllättäen hampaat eivät reikiintyneet.
Ainakin itsellä hammaskiven tuleminen (ja hampaiden reikiintyminen) on siis ihan kiinni siitä, harjaako hampaita säännöllisesti vai ei. Säännöllisyys tarkoittaa kerran päivässä ihan joka päivä. Tuolla iltaisin harjaamalla hammaslääkäri kehuu hyvin hoidettuja hampaita.
Ai että kerran päivässä harjaaminen riittäisi :-D Sulla ei sitten tosiaan ole taipumusta saada hammaskiveä, sillä mulle sitä kertyy, vaikka pesen hampaat huolellisesti sähköhammasharjalla kaksi kertaa päivässä.
Johan tässä ketjussa on kerrottu, että johtuu syljen koostumuksesta.
Minun yh-äidillä ei ole reikiä, mutta minulla on ollut paljon, joten tuo selitys ontuu pahasti.
Olen kysynyt usealta hammaslääkäriltä ja ilmeisesti kaksi vaihtoehtoa jotka johtuu syljen erityksestä. Jos sylki vahvaa niin hammaskiveä kertyy jos sylki heikkoa ja vähäistä niin hampaat reikiintyy. Mulla ei ole kuin pari reikää ollut 38v aikana mutta hammaskiveä pitää poistaa 1-2krt vuodessa.
M38
Suun kosteus tai kuivuus vaikuttaa. Samoin ravinto.
Hyvin yksilöllistä. Syljissä on eroja. Mulle tulee kamalasti hammaskiveä ja reikiä ei tule oikein ollenkaan. Hammaslääkäri sanoi, että se on ihan syljen koostumuksesta kiinni.
Itse en syö myöskään makeisia, enkä käytä sokeria missään, mutta syön usein pitkin päivää. Ainahan jankutetaan niistä happohyökkäyksistä.
Mulla loppui reikiintyminen ja hammaskiven muodostuminen vhh ruokavalion myötä. Sokerihan ei ole hyväksi hampaille ja vhh:lla sitä ei syödä lainkaan.
Käyn hammaslääkärissä 5 vuoden välein (asun Sveitsissä). Hammaskiveä tulee vain yhteen poskihampaaseen. Sen poistan välillä itse kuorimaveitsen kärjellä. Valkoinen hammaslaatu lääkärin mukaan vaatii useampaa käyntiä ja on heikompaa.
Vierailija kirjoitti:
On yksilöllistä, mutta tietysti hammashoitotavoilla on myös merkitystä. Muistelen, että olisi vähän niin, että jos saa herkästi kariesta, niin ei olisi välttämättä paljon hammaskiveä ja toisinpäin. Itselläni on ainakin niin, että kariesta on ollut ihan lapsesta asti, mutta hammaskiveä ei juuri yhtään.
Sama. Minulle ei ikinä kerry hammaskiveä melkein yhtään. Sitten kun sitä on kertynyt, määrä ei lisäänny vaan pysyy minimaalisena. Eikä tämä ole mutuilua vaan hammaslääkärin sanoma asia kun kävin kerran.
Jos on happohyökkäyksiä riittävästi, sitä ei muodostu. Tai kolaa. Korroosio voi olla silti ja karies. Kiille ei palaudu. Ihmisiä on turha syyttää hoidosta, koska usein ei sitä riittävää hampaiden korjausta saa, ellei ole rahakas.
Kyse on vääränlaisesta ravinnosta. Lihaa ja eläinrasvaa syöneiden muinaisihmisten hampaat olivat täydellisessä kunnossa. Hammasongelmat alkoivat ihmisten alkaessa syömään HH-pitoista ravintoa suurriistan kuoltua sukupuuttoon.
Itse en ainakaan saa julkiselta aikaa kuin kolmen vuoden välein. Kuulemma hampaani ovat sen verran hyvässä kunnossa. Reikiä minulla ei olekaan ikinä ollut mutta hammaskiveä tulee jonkin verran.