Roskapussien ostaminen erikseen? Eikö kaupanpussit voi käyttää samaan?
Kun käydään kaupassa niin se muovinen kauppakassi menee aina roskapussiksi, hedelmien läpinäkyvät pussit menevät pieniin roskiin.
Miksi ihmeessä pitäisi erikseen osta?
Kommentit (60)
Silloin kun mä olin pieni oli kaikilla rouvilla kori mukana. Vanhemmilla oli semmoinen vetokassi. Mihin on korit hävinneet? Onneksi sentään reppu on useilla nuorilla nykyään. Ei pitäisi oppia muovikassiin lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiinkuljetukset tulevat pahvilaatikossa --> ei tule niitä muovikasseja muuten.
En minä halua niitä laatikoita kotiin, pusseissa pusseissa! Käyvät sitten rosikseenkin
Pahvilaatikot on helppo polttaa puulämmitteisessä talossa. Muovi ei oikein.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun mä olin pieni oli kaikilla rouvilla kori mukana. Vanhemmilla oli semmoinen vetokassi. Mihin on korit hävinneet? Onneksi sentään reppu on useilla nuorilla nykyään. Ei pitäisi oppia muovikassiin lainkaan.
Tästäpä tulikin mieleen, että hyvin voisin ottaa mummovainaan rottinkikorin kauppakoriksi. Käyn vaan sen verran harvoin kaupassa, että kaikki ostokset eivät siihen mahdu.
Voi ja suomessa erittäin ekologinen valinta - ne poltetaan
Ei ole niin montaa kaupan muovipussia että niitä riittäisi aina roskapusseiksi, siksi ostan myös roskapusseja. Ja yritän käyttää kestokassia, on paljon mukavampi kantaa siinä ostokset. Ostan muovipussin vain jos kestokassia unohtunut, tai köyn kaupassa suunnittelematta esim. töiden jälkeen.
Minä ostan kaupan muovipusseja ihan sen vuoksi, että saan roskapusseja, jotka eivät mene rikki. Niihin ostettaviin roskapusseihin ei voi luottaa.
Rullassa myytävät roskapussit ovat keveämpiä kuin kaupan muoviostoskassit eli jätettä tulee vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan paperinkeräykseen menevän materiaalin aina paperikassiin - ei tarvii tyhjentää mitään.
Ruskeat paperkassit kuuluvat kartonkikeräykseen.
Mä käytän pääasiassa kestokasseja, mutta aina jostain kaupasta välillä joku muovipussi tulee mukaan. Käytän näitä kaupan pusseja sitten muovijätteen keräilyyn, ja "oikeita" roskapusseja sekajätteelle. Hedelmäpussit toimivat taasen hyvin vessan roskiksessa kokonsa puolesta.
Onhan niissä roskapusseissa ihan silmämääräisestikin katsottuna vähemmän muovia (jätettä) kuin kaupan kassissa.
Muuten, ostoskassinkin voi joskus pestä. Vinkkinä vaan.
On halvempaa ostaa se rulla kuin muovikassi kerrallaan kassalta.
Sitäpaitsi me käymme kaupassa aina niin, että on kori, kylmälaukku ja kangaskasseja.
En todellakaan jaksa ajatella asioita noin tarkkaan roskapussien suhteen.
Olen kait puolittain ajatteleva kierrätys immeinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän kestokasseja.
Roskapusseina?
Totta kai: kestokassi on aina ilmastoteko. Ajan töihinkin omalla bussillani; en saastuttavalla henkilöautolla.
Minäkin ajan aina töihin kestokassillani ja pukeudunkin sellaisiin, koska ilmastoteko.
Niihin kaupan muovikasseihin tulee erittäin helposti reikiä, jonka jälkeen niistä valuu roskia sinne roska-astian pohjalle.
Meillä menee roskapusseja enemmän kuin mitä ostamme niitä kauppaostos-muovipusseja. Siksi.
Käytämme kestokasseja (nyt käytössä olevat on ostettu 2011 jos nyt joku haluaa tästä vielä viisastella) joten kauppakasseja ei tule roskakäyttöön. Mutta leipäpusseja ja vihannespusseja tulee aivan mahdottomasti. Meillä kuitenkin tulee niin vähän sekajätettä että alle neljännes saadaan käytettyä roskapusseina, loput pitää ihan silteen vaan viedä muovinkeräykseen. Yritän vielä välttää muovipusseja kasvisten kanssa, otan aina ilman kun pystyn tai laitan monta juttua samaan pussiin, silti niitä vaan tulee.
Jokainen saa toki tehdä miten haluaa mutta en ymmärrä miten voi olla tarvetta ostaa pusseja erikseen kun niitä tulee muutenkin ovista ja ikkunoista.
Minulla on kangasjätteestä itseommeltu kestokassi. Sen saa hyvin olalle eikä kilometrin kauppamatka tunnu missään. Sen sijaan muovikassin kantamisesta menee kädet kipeäksi, kun siitä ei saa kunnon otetta ja kättä joutuu vaihtamaan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan paperinkeräykseen menevän materiaalin aina paperikassiin - ei tarvii tyhjentää mitään.
Minä tyhjennän senkin useampaan kertaan ja heitän keräykseen vasta kun se alkaa hajota. Kerään myös pahvit paperikassiin, ja kun se alkaa olla liian rähjäinen käyttöön, se menee vielä kerran keräyspaperin kuljetukseen. Tästä syystä ostan aina kaupasta paperikassin, jos oma(t) kassit(t) unohtuu tai ei riitäkään.
Halvempaa ostaa roskapussit erikseen rullassa ja käyttää kaupassa kestokasseja.
Mitä äidit oikein lapsilleen opettaa, ellei tämmöisiä perusasioita?