Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä pakko on MÄSSÄTÄ jouluna?

Vierailija
08.12.2014 |

Näistä jouluruokakeskusteluista on jo käynyt selväksi, että jotkut tapaavat syödä määrällisesti paljon enemmän kuin normaalisti. Ruokaa mätetään niin, ettei satanenkaan välttämättä riitä ruokiin, vaikka perinteiset joulusapuskat ovat hyvin edullisia. Viimeistään uurenavuonna valitetaan vatsanpuruja ja ahdistutaan joulukiloista.

Minä en pysty jouluna syömään sen enempää kuin tavallisenakaan viikonloppuna. Panostan mieluummin laatuun kuin määrään. Suosittelen muillekin samaa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä jouluruokaa tulee syötyä jopa kaksi kertaa päivässä, tosin ei mitään järkyttävää määrää kerralla kun mahalaukku on pieni, ei sinne voi ahtaa joulunakaan määräänsä enenpää, ja laatikot tekee ähkyn aika nopeasti. Normaalisti on lämmin ruoka vaan kerran päivässä, ja senkin itse jätän usein väliin.

Ja jouluruokaa on siis se kinkku, ja lanttu-,porkkana-,maksa- ja perunalaatikko, mitään muuta ei tarvita, ei kaloja, salaatteja eikä puuroja ja joulutorttuja ja muita jälkkäreitä.

T:133kg

Vierailija
22/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:49"] [quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:45"]Ilmeisesti monet sitten tykkäävät siitä, että saavat täyttää vatsalaukkunsa ruualla? Minulle tulee ylensyömisestä lähinnä huono olo, joten syön normaaleja annoksia herkullista ruokaa. Lisäksi ihmetyttää, miksi vatsalaukun täyttäminen pitää tehdä juuri jouluruoilla, jotka eivät nyt objektiivisesti tarkastellen ole kovin maukkaita. -ap [/quote] Minun mielestä ovat maukkaita :) Ja todellakin, ihana syödä maha kunnolla täyteen joskus! [/quote] Minä syön mahani täyteen joka aterialla. Ehkä sen vuoksi en koekaan tarvetta mässäillä? -ap [/quote] Kyllä mäkin syön mahan täyteen, kunnolla täyteen tarkoittaa pienimuotoista ähkyä, ei kuitenkaan sellaista että tulisi paha olo. Miksi sun nutturaa muuten kiristää se jos joku ahmii itsensä täyteen kerran vuodessa?

[/quote]

Ok. Totta kai ylensyöminen on ymmärrettävää, jos nauttii siitä, ettei palaakaan mene enää alas ja housuista täytyy avata ylin nappi. Minusta se vatsan turpoaminen ja ähky on epämiellyttävä kokemus. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sitä syötyä tulee, kun pöytä notkuu kaikenlaista, mitä ei normaalisti ole. Ei niitä ruokia roskiin laittettavaksi koko joulukuuta väsätä?

Vierailija
24/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään itsetehtyä rosollia, eines lanttulaatikko, samaten porkkana, imelletty eines, graavi lohta, sillejä, kinkkua, siinä kai se on. Ei kaupunkikodissa vaan maaseudulla. Rantasaunaa ei lämmitetä.

Vierailija
25/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä puhut mahan täyteen syömisestä ja välillä ylen syömisestä. Välillä rinnastat ne keskenään tarkoittamaan samaa asiaa. EN ole enää kärryillä että mitä oikein haluat saada vastaukseksi, mutta vastaan silti: tykkään jouluruoista, lähinnä kinkusta, lanttu- ja bataattilaatikoista ja sinappisillistä. Ja suklaakonvehdeista. Nuita ei kuitenkaan tule laitettua oikeestaan muuten kuin jouluna ruuaksi, siksi kai niitä on niin mukava maistella. En ole ylipainoinen, enkä syömishäiriöinen.

Vierailija
26/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:05"]

No kai sitä syötyä tulee, kun pöytä notkuu kaikenlaista, mitä ei normaalisti ole. Ei niitä ruokia roskiin laittettavaksi koko joulukuuta väsätä?

[/quote]

Miksi sitten on pakko tehdä niin paljon ruokaa? Eikö olisi kaikin tavoin parempi tehdä jouluruokia valikoiden niin, että laatu on huipussa mutta määrällisesti ruokaa on sopivasti, ei liikaa? Itse teen jouluna ihan saman määrän ruokaa kuin muinakin juhlina, enkä keksi mitään syytä, miksi pitäisi tehdä enemmän.

Te, jotka nautitte ylensyömisestä mutta painotatte tekevänne sitä vain kerran vuodessa: Miksi juuri jouluna? Miksi ette mässäille useammin tai jonakin toisena ajankohtana? Onko joulussa jotakin erityistä mässäilijän kannalta? -ap

Vierailija
27/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:09"]

Syödään itsetehtyä rosollia, eines lanttulaatikko, samaten porkkana, imelletty eines, graavi lohta, sillejä, kinkkua, siinä kai se on. Ei kaupunkikodissa vaan maaseudulla. Rantasaunaa ei lämmitetä.

[/quote] sitten kun kinkkuun kyllästyy niin hirvikäristystä seuraavaksi

Vierailija
28/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:03"]

Lienee jokaisen oma asia.

[/quote]

Niinhän sitä tottumattomampi luulisi :D Palstamamma vaatii kuitenkin tilille tästäkin asiasta ;)

Vierailija
29/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä mässätä paitsi suklaata. Ihan normaalit kalorit tulee joka aterialla verrattuna arkiaterioihin vaikka sortteja onkin enemmän pöydässä.

Vierailija
30/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sää ap nyt oikeastaan haluat kuulla??

Syitä siihen, että joku MÄSSÄÄ - vaikka juurikin jouluna??

Tunnetko itsesi paremmaksi ihmiseksi, kun voit täällä virtuaalimaailmassa todeta, ettet itse MÄSSÄÄ koskaan??? Syöt toki mahasi täyteen joka päivä, ja nautit vielä jälkkäriäkin, mutta et - Luoja paratkoon - sentään MÄSSÄÄ.

Ja joo; itse syön arjessakin hyvin, muytta jouluna saattaa vähän lipsahtaa MÄSSÄYKSEN puolelle... Hui :0)

Vierailija
31/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei juurikaan harrasteta perinteisiä jouluruokia, ja nimenomaan panostetaan laatuun - mutta kyllä, enemmän tulee syötyä ja rasvaisempaa/kermaisempaa kuin normaalisti. Lisäkaloreita tulee hyvistä juomista.

Mutta hei: en minä niitä harmittele, joten ei tarvitse pelätä, että ryydyttäisin ketään ruoskimalla itseäni syömisistäkin joulun jälkeen. Kyllä ne pari lisäkiloa, mitkä pyhistä karttuu, myös lähtee aika nopeaan.

Juhlaan kuuluu hyvä ruoka ja juoma, eikä niistä pidä kantaa huonoa omaatuntoa. Kokonaisuus ratkaisee, ja muulloin syömme kyllä melko terveellisesti.

Vierailija
32/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:11"]

[/quote]

Miksi sitten on pakko tehdä niin paljon ruokaa? Eikö olisi kaikin tavoin parempi tehdä jouluruokia valikoiden niin, että laatu on huipussa mutta määrällisesti ruokaa on sopivasti, ei liikaa? Itse teen jouluna ihan saman määrän ruokaa kuin muinakin juhlina, enkä keksi mitään syytä, miksi pitäisi tehdä enemmän.

Te, jotka nautitte ylensyömisestä mutta painotatte tekevänne sitä vain kerran vuodessa: Miksi juuri jouluna? Miksi ette mässäille useammin tai jonakin toisena ajankohtana? Onko joulussa jotakin erityistä mässäilijän kannalta? -ap

[/quote]

Määrällisesti kupuuni uppoaa kerralla aika sama määrä ruokaa, on sitten joulu tai arki. Mutta jouluksi teen enemmän eri lajeja, varsinkin alkupalat ja jälkiruuat ovat runsaat ja laadukkaat. Siten tulee kaloreitakin enemmän.

Ja miksi EI, ap? Juhlan ominaisuuteen kuuluu, että siinä arki on muuttunut juhlaksi, ja nautiskellaan. Jouluna oikein erityisesti, se on keidas kaamoksen keskellä ja perinteisiin kuuluu monilajinen pöytä...

32

Vierailija
33/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jussina on ok vetää pari pakettia kyrsää ja koppa keppanaa?

Perinteiset jouluruuat eivät muuten edes ole mitään kaloripommeja...

Vierailija
34/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön jouluna itseni ihan ähkyksi ja tässä syy: Rakastan jouluruokaa, mutta syön sitä vain kahtena päivänä vuodessa (jouluaatto ja joulupäivä). Sen takia noina kahtena päivänä tulee sitten syötyä normaalia enemmän, kun on 363 päivää odottanut, että pääsee ihania jouluruokia syömään ja tietää, että on taas sen 363 päivää niitä syömättä. Jos söisin noita jouluruokia läpi vuoden, ei ehkä tarttis syödä ähkyä jouluna, mutta mulle noi on niin jouluruokia, etten halua niitä mulloin syödä.

Vierailija
35/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Itse en edes tykkää joululaatikoista joten niitä meillä ei ole. Saadaan miehen kanssa molemmat jouluruoka töissä ja pikkujouluissa niin silloin voi halutessaan niitä perinteisiä laatikoita syödä. Jouluna me paistetaan pieni kinkku ja lisäksi kaikki spesiaaliherkkuja kuten mätimoussea ja erilaisia sillejä ja silakoita joita ei arjessa syödä. Ehkä jotain balaattilaatikkoa tms. Oikeesti joulu tulee ilman järjetöntä mättämistä ja mässäilyäkin.

Vierailija
36/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ne joulukilot tulee? Joulu ruokia syödään kolme päivää max. ja ihmiset muka lihoo viisikin kiloa, kun on pari päivää syöty vähän tukevammin.

Vierailija
38/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:11"]

[/quote]

[/quote]

Määrällisesti kupuuni uppoaa kerralla aika sama määrä ruokaa, on sitten joulu tai arki. Mutta jouluksi teen enemmän eri lajeja, varsinkin alkupalat ja jälkiruuat ovat runsaat ja laadukkaat. Siten tulee kaloreitakin enemmän.

Ja miksi EI, ap? Juhlan ominaisuuteen kuuluu, että siinä arki on muuttunut juhlaksi, ja nautiskellaan. Jouluna oikein erityisesti, se on keidas kaamoksen keskellä ja perinteisiin kuuluu monilajinen pöytä...

32

[/quote]

Totta kai juhlaruoissa on enemmän energiaa kuin arkiruoissa, mutta siitä ei ollut kysymys. Jos kerran syöt joulunakin saman määrän ruokaa, ei tämä aloitus koske sinua. -ap

Vierailija
39/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laihdun aina jouluna, kun en pidä jouluruuasta mutta olen monta päivää sukulaisissa, joissa sitä rakastetaan.

Vierailija
40/42 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin kukaan pakosta syö, vaan ihan omasta tahdosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan