Kasvissyöjäksi tähtäävä kyselee kasvissyöjiltä vinkkejä (puritaanit älkää vaivautuko)
Olen lähinnä ilmastollisista syistä kääntynyt jo kasvispainotteiseen ruokavalioon. Syön edelleen kaloja (itse pyydettyjä tai suomalaista järvikalaa), munia ja maitotuotteita, mutta neljällä jalalla kävelevät olen jättänyt kokonaan (poikkeuksena kun käyn iäkkäiden sukulaisten luona, esim. äitini, niin siellä syön sen äidin lihakeiton tai lihapullan enkä venkoile). Kauraproteiinijalosteet maistuvat suussani kauheilta, soijaa olen kokeillut eri muodoissa, mutta minulle näyttää siitä tulevan huono olo, on se muodossa missä hyvänsä (en ole ikinä lihansyöjänäkään voinut käyttää edes soijakastiketta, voiko olla jonkinlainen allergia?).
Neuvoja, reseptejä, kiinnostaisi. Kokeilin tänään Oatleyn mukamas-juustoa, joka oli oikeasti kauheata. Miten voin käyttää sen loppuun niin, ettei paketti menisi hukkaan (eniten inhoamani asia on kaikenlainen ruokahävikki)? Onko hummuksessa proteiinia? Miten varmistatte raudan saannin? Kuukautisia minulla ei enää ole, kun olen yli viisikymppinen, joten riittääkö kananmunan keltuaisen rauta? Entäs jos jätän munatkin?
Kiitos asiallisista vastauksista, kommenteista ja informaatiosta.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Voiko keliaakikko syödä seitania? Eikös se oo vehnää?
Seitan on käytännössä puhdasta gluteenia, eli jos on keliaakikko, niin siitä pitää pysyä kaukana...
Minulla sattui olemaan ruokakaapissa hernerouhetta (samannäköistä kuin soijarouhe), ja täytyy sanoa, että se on minun mielestäni ehdottomasti parasta noista prosessoiduista kasvisproteiinivalmisteista. Tein tänään spagetin kanssa tomaatti-kurpitsa-hernerouhekastiketta, ja oli paljon parempaa kuin lihapitoinen bolognese. Ja kelpasi myös teineille. Pidän myös soijasuikaleista, mutta niiden rakenne ei ole niin miellyttävä kuin tän hernerouheen. En muutenkaan käytä kovin paljoa pitkälle prosessoitua tuotteita.
Netti on täynnä ohjeistusta, pelottelua ja hehkutusta. Ei syöminen oikeasti ole vaikeaa, eikä ruuanlaitto. Tyypillinen suomalainen sekasyöjä syö kohtalaisen huonosti, paljon kovia rasvoja, liian vähän kuituja, liian vähän kasviksia, liikaa proteiinia. Munuaiset ovat kovilla, suolisto jumissa ja kakkostyypin diabetes on jo sinutteluasteella.
Sekaruuasta saa helposti terveellistä ja maistuvaa, mutta silloin täytyy muistaa, että sitä eläinperäistä proteiinia ei tarvitse lautasella olla kovin isoa kasaa - oman kämmenen kokoinen pihvi on jo vähän liian iso. Kasvisruuan kanssa ei tarvitse niin tarkkaan miettiä, tuleeko jotain liikaa ;-)
Maistoin viikonloppuna ensimmäistä kertaa vegejuustoa. No, ei se syömäkelvotonta ole, mutta ei kyllä olisi minulla ostoslistalla. Kun en kanaa syö, niin minulle oli keittiön väki tehnyt kasvispataa - ja oli muuten hyvää, aivan juuri sopivasti maustettua!
Enimmäkseen elän lakto-ovo-pesco-vege-ruualla, ja sellaisella, jonka olen melkein raaka-aineista itse valmistanut (viime viikonloppu oli poikkeus, kun olin koulutuksessa). Syön kyllä lihaakin, mutta sikanautaa on syöty jo yli kiintiön, mielummin poroa, hirveä, peuraa tai lammasta. Toisaalta syön makkaraa, ja syötän myös lapsilleni tuotteita, joissa on koneellisesti eroteltua lihaa. Jos eläin on kerta teurastettu, niin siitä pitää kyllä käyttää hyödyksi kaikki. On se jännä, että grilliluusta voi kesäiltana kaljapullo kädessä imeskellä ne viimeisetkin rippeet irti, mutta jos sama lihan talteenotto tehdään makkaratehtaassa koneella, niin se olisikin sitten ihan kauheaa? Ja juu, OLEN käynyt useampaan kertaan teurastamoissa ja olen ollut töissä makkaratehtaalla, joten minulla on ihan realistinen käsitys siitä, mitä niihin pötköihin upotetaan.
Rautaa, kalsiumia ja melkein kaikkia vitamiineja saa kyllä kasvisruuasta, ja usein enemmän kuin epämääräisestä rasvapitoisesta sekaruuasta. B-ryhmän osalta kannattaa katsella tarkemmin, toisaalta, jos et 100% vegaaniksi ala, niin ei tarvitse edes miettiä sen kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
Hummuksen proteiinipitoisuus riippuu aika lailla siitä, mistä se tehdään. Perinteinen hummus tehdän kikherneistä. Jos teet samoin, siinä on aika hyvin proteiinia. T
Joo, kikherneissä on enemmän proteiinia kuin esim. jauhelihassa.
Ja suosittelen palkokasvejen kokeilun aloittamaan varovasti, sillä ne saattavat vaikuttaa aluksi vatsan toimintaan.Sama juttu kyllä sitten, kun syö pääasiassa kasvispitoista ruokaa, niin lihan syönti saattaa aiheuttaa vatsavaivoja.
Kikherneet ja linssit ovat omia suosikkejani. En ole esim. tofuun tai soijarouheseen tai mihinkään vegejuustoihin-/ kermoihin oppinut. Hernerouheesta pidän. Siitä saa esim. hyvää mureketta.
Kiitos tähänastisista vastauksista ja vinkeistä.
Soijaa tosiaan olen oppinut välttämään, koska keho reagoi siihen pahoinvoinnilla, joskus jopa oksentamalla.
Naudanlihaa en ole vuosiin syönyt paljoa: suolisto sulatti sitä jotenkin huonosti.
Facen ryhmissä näyttää olevan paljon ehdottomuuksia joten rauhallisena ihmisenä välttelen sikäläisiä riidanhaastajia.
Mukajuuston ostin kokeillakseni, samoin kun olen kokeillut monta muutakin minulle aiemmin tuntematonta valmistetta. Mukajuusto ei taida jäädä ostoslistalleni. Suomalaisena tuotteena kaurajauhis herätti minussa paljon toiveita, mutta valitettavasti maistuu suussani kamalalta, ja olen tosiaan yrittänyt syödä sitä kokeneiden vegekokkien kehuttuina annoksina, mutta suuni ei vaan tuohon taivu. Härkäpapuvalmisteet sen sijaan ovat jo löytäneet lautaselleni. Kiitos linssivihjeestä, täytyypä etsiä reseptejä.
Rauhallisesti etenen, oikeastaan enemmän tulevien sukupolvien asioita ajatellen kui omiani... tosin silloin ehkä olisi ekologisinta ryömiä kompostiin jo tässä iässä ja maatua sinne...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tähänastisista vastauksista ja vinkeistä.
Soijaa tosiaan olen oppinut välttämään, koska keho reagoi siihen pahoinvoinnilla, joskus jopa oksentamalla.
Naudanlihaa en ole vuosiin syönyt paljoa: suolisto sulatti sitä jotenkin huonosti.
Facen ryhmissä näyttää olevan paljon ehdottomuuksia joten rauhallisena ihmisenä välttelen sikäläisiä riidanhaastajia.
Mukajuuston ostin kokeillakseni, samoin kun olen kokeillut monta muutakin minulle aiemmin tuntematonta valmistetta. Mukajuusto ei taida jäädä ostoslistalleni. Suomalaisena tuotteena kaurajauhis herätti minussa paljon toiveita, mutta valitettavasti maistuu suussani kamalalta, ja olen tosiaan yrittänyt syödä sitä kokeneiden vegekokkien kehuttuina annoksina, mutta suuni ei vaan tuohon taivu. Härkäpapuvalmisteet sen sijaan ovat jo löytäneet lautaselleni. Kiitos linssivihjeestä, täytyypä etsiä reseptejä.
Rauhallisesti etenen, oikeastaan enemmän tulevien sukupolvien asioita ajatellen kui omiani... tosin silloin ehkä olisi ekologisinta ryömiä kompostiin jo tässä iässä ja maatua sinne...
Vegaaniset kasvisruoat -Facebook-ryhmä on vegaaniryhmäksi aika ei-poliittinen.
Olen ollut lakto-ovo-pesco tms. ruokavaliolla jo kohta 20 vuotta. Nykyään olen kyllä 90% vegaani, koska se on nykyään niin mahdottoman helppoa, kun suunnilleen kaiken saa vegaanisena.
Eniten käytän proteiinin lähteenä linssejä, papuja ja kikherneitä. Teen niistä erilaisia wokkeja kasvisten kanssa tai salaatteja, joihin päätyy milloin mitäkin jääkaapin sisältöä. Myös tomaattinen linssikeitto on ruokalistalla viikottain, helppoa ja hyvää. Itselleni sopii soija, joten käytän sitä rouheena laatikkoruuissa ja pidän soijajugurteista, tosin välillä syön myös kaurajugurtteja. Kahvissa käytän ikaffea tai oddlygoodin baristaa, ennen join aina maidolla, mutta nyt ei uppoaisi enää, kun olen noihin tottunut. Hummus on hyvää leivän päällä ja miksei dippinäkin, jos teet uunijuureksia. Hyviä reseptejä löydät vaikkapa chocochilin blogista, siellä on kivoja leivonnaisiakin, joita olen tehnyt mm. juhliin.
Suurin syyni kasvissyöntiin on se, etten pidä lihan mausta, enkä ole koskaan pitänyt, mutta nykyään myös ilmastosyyt ja eläinten oikeudet ovat tärkeitä asioita valinnoissani.
Hälsans Kök "burger pihvit" ja Tasty- "lihapullat" pakkasesta, mustapapupihvit (en muista merkkiä, mutta jos tykkää maksapihveistä niin samaa karismaa) ihan kylmäaltaasta ja sitten Huhtahyvät Wienin leike on olleet parhaita vege-eineksiä mihin olen törmännyt. Beanit Härkis Original "pulled pork" tyyppinen wokkeihin. Oma vannoutunut lihansyöjäisänikään ei huomaa eroa oikeaan lihaan noissa!
Viime vuosina tullut todella hyviä vaihtoehtoja nopeaan kasviruokaan.
Jauhelihan korvikkeena käytän DeliKauraa ja omillaan asuvat opiskelijatyttösenikin laittavat mieluummin sitä kuin haisevaa jauhelihaa.
Harmillista on, että kaupoissa on niin vaihteleva valikoima. Yhtä saadakseen joutuu mennä eri kauppaan ja poimimaan toisen kaupan pakastealtaasta toisen...
Kaikki nuo korvikkeet on järjestäin aika kamalia. Pyri "aitoon" kasvisruokaan esim. intialaiseen.
Tää on superhyvä blogi täynnä ohjeita jos enkku taittuu. Mausteita pitää olla.
Onko täysvegaanius todella tärkeää? Jos rakastat hyviä juustoja, niin syö suosikkiluomujuustoasi herkkuna kerran kuukaudessa-parissa. Turha vetää naama irvessä jotain valjuja korvikkeita. Muutenkin kannattaa jättää kaikki keinotuotteet, soijarouheet ja nyhtökorvikkeet kauppaan. Pavuista, linsseistä, pähkinöistä ja siemenistä saa hyviä ruokia, kunhan oppii uuden näkökulman ruoanlaittoon.