Voiko henkilökohtainen avustaja saada potkut, jos ruuanlaitto ja leipominen ei suju?
Jos avustettava innostuu ruuanlaitosta ja leipomisesta ja päättää, että olisi kiva kokeilla toinen toistaan monimutkaisempia ja vaativampia reseptejä. Avustaja tekee työt tai ainakin yrittää parhaansa, mutta vaikeat ruuat ja leipomukset ei vaan onnistu, koska avustajan osaaminen rajoittuu makaronin keittämiseen ja broilerin koipi-reisien kypsentämiseen uunissa. Voiko parhaansa yrittänyt avustaja saada potkut ja jos voi, seuraako siitä työttömäksi jääneelle avustajalle karenssi?
Kommentit (47)
Varmaan avustettava pystyy jossain määrin valitsemaan avustajansa itse ja vaihtamaan tarvittaessa henkilöä, mutta tuntuisi hullulta jos ns. normaalitaso ei riittäisi. Mihin vedettäisiin raja? Avustettava haluaa rakentaa "omakätisesti" talon, aika kohtuutonta olisi pistää avustaja sitä kyhäämään sillä palkalla ja vastuut olisivat aikamoinen soppa.
Minä olen ilmoittanut heti että voin tehdä toki ruokaa mutta en osaa laittaa mitään ihmeempiä, jo perusruokien teko on haastavaa.
LOPETTAKAA IHMISET YLENSYÖNTI.
Tässä henk.koht.avustajan työssä näkee millainen tulevaisuus teitä odottaa joskus 50+ ikäisenä. Tänään kimppuuni kävi muistisairas raivokas kehopositiivinen. Olis sekin varmasti paremmassa jamassa, jos ei olis ylensyönyt koko elämänsä.
Hän on siis vain AVUSTAJA, myös keittiössä. Ei pääkokki eikä kondiittori. Avustaja voi ojentaa kapustaa, kulhoa ja kattilaa. Niin hän avustaa.
Ei kai missään muussakaan työssä voi noin vain laittaa tekemään töitä johon työntekijällä ei ole osaamista, ainakaan ilman että koulutetaan tehtävään. Jos tuon takia tulisi potkut, ilmoittaisi että työnkuva muuttunut sovitusta.
Vaikuttaa aika villiltä alalta. Itse en uskaltaisi ruveta kyseiseen työhön ilman tarkkaan määriteltyä työnkuvaa.
Vähän niinku pyytäs siivoojaa samalla paikkaamaan kolot seinissä, maalaamaan ja muutenkin nikkaroimaan, koska ei enää pinnat pesemällä parane.
Itse olen siivooja ja minulle on valitettu lattian epätasaisuudesta ja lattiamateriaalien halkeamista. Mitäpä sitä muuta kun totean, etten osaa remontoida, jollei se mopilla parane. Aika sarkastisesti vinoillen, mutta sainpa toisen hiljaiseksi.
Avustaja tekee toimet avustettavan ohjeilla, yhdessä avustettavan kanssa. Eli ei hänen tarvitse itsenäisesti osata mitään, vaan hän seuraa vain ohjeita. Hän ei ole kotiapulainen joka tekee ruokaa tms. avustettavan tehdessä jotakin muuta.
Tuolla alalla voi toki potkut saada ihan mistä tahansa syystä, mutta ei siitä karenssia voi saada mikäli ei ole laiminlyönyt törkeästi velvollisuuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henk. koht. avustaja voi saada potkut mistä tahansa työnantajansa oikusta. Kemiat ei kohtaa jne.
Koeajalla varmaan näin, mutta entäs muuten? Avustajalle ei varmaankaan tule karenssia,jos avustettava purkaa sopimuksen, ellei ole todistettavissa, että työsuhteen purkaminen johtuu työtehtävien laiminlyönneistä. Mutta jos avustaja purkaa työsuhteen koeajallakin, tulee karenssia. Tämän vuoksi moni ei uskalla kokeilla. Jos avustettava eli työnantaja on esim. ilkeä ja hankala ihminen, ei se riitä työkkärille perusteeksi.
Tarvittaisiin sellainen muutos, että työsuhteen purkamisesta koeajalla ei tule avustajalle karenssia. Valitettavasti kaikki avustettavat eivät ole kykeneviä olemaan tasapainoisia työnantajia. Jokaisella on oikeus tulla kohdelluksi asiallisesti työpaikallaan.
Nämä henksuavustajailmoitukset on kyllä välillä ihan käsittämättömiä ja kohtuuttomia. Avustajan pitäisi osata olla kokki, ammattimainen siivoaja, puutarhuri, osata lukuisia kieliä, hallita useita tietoteknisiä laitteita ja niiden käyttöjärjestelmiin kuuluvia ohjelmia jne. Ja ajokortti pitää tietysti olla ja mielellään vielä oma autokin. Rahaa sitten voi maksaa sen 9e/tunti ja avustustunnit voi olla ihan mielivaltaisesti ripoteltuina. Siis ymmärrän että vaikkapa joku eläkeiläinen voi toimia avustajana, mutta ei tuolla palkalla ja niillä työtunneilla kovin moni täyspäiväisesti voi elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun avustettavani innostui poolon peluusta ja minä kun pelkään hevosen selässä. Vaihtoi minut Kyra Kyrklundiin.
Kyra Kyrklund on muuten kiva ihminen. Valis
Kyyra Tsyrklundin nimeä on vain hankala ääntää vaikka onkin opiskellut 6 vuotta ruotsia yläasteella ja lukiossa.
Minun kaupungissani tuntipalkka on 11,23 e + lisät, eli esimerkiksi sunnuntain leffakäynneistä tulee tuplapalkka. Ei toki päätoimiseksi työksi tämä palkka riitä, mutta osa-aikatyönä eisim.opiskelijoille toimii. Epäreilua on se, että raskaammasta työstä, kuten useiden ostoskassien rahaamisesta päiväsaikaan saa huonomman palkan kuin noista viikonlopun leffakäynneistä.
Olen ollut avustajana useammalle henkilölle. Osa on aivan kauheita työnantajia, ei mitään käsitystä esim. normaaleista käyttäytymissäännöistä. Eräälle olisi pitänyt osata tehdä lumoava puutarha, en ole viherpeukalo. Haukut tuli ja irtisanoi ( onneksi) minut.
Eläkeläiset ei saa avustajaa, koska kaikille eläkeläisille tulee sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset on rajattu pois. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Heillä käy kodinhoitaja 2-3 kertaa päivässä, lämmin ruoka jaetaan pakettiautolla, kauppatavat voi tilata kaupasta ja kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä. Kaikista noista palveluista laskutetaan erikseen.
Minulle on tyrkytetty avustajaa koska olen näkövammainen, en ole huolinut enkä huoli kun näitä luen. En keksinyt tarvetta avustajalle, mutta nyt ainakin keksin reippaasti syitä miksi en tule haluamaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Hän on siis vain AVUSTAJA, myös keittiössä. Ei pääkokki eikä kondiittori. Avustaja voi ojentaa kapustaa, kulhoa ja kattilaa. Niin hän avustaa.
Yllä on mielestäni hyvin kiteytettynä vaatimustaso.
Avustajan ei tarvitse tehdä kunnon siivousta
Jos avustajalle antaa potkut pienien ruoanlaiton puutteiden takia ei avustettavalla ole vielä kokemusta kuinka vaikea on ylipäätään saada avustaja.
Sellainen joka oikeasti tarvitsee avustajaa ja joka on tarvinnut avustajaa jo jonkun aikaa arvostaa avustajaa joka kykenee auttamaan perusasioissa silloin, kun tarvitsee. Avustajissa on heitäkin, joita ei vaan nappaa minkään tekeminen ja odottavat, että työnantaja antaisi potkut, että pääsee takaisin työttömyystuille.
Koeajalla varmaan näin, mutta entäs muuten? Avustajalle ei varmaankaan tule karenssia,jos avustettava purkaa sopimuksen, ellei ole todistettavissa, että työsuhteen purkaminen johtuu työtehtävien laiminlyönneistä. Mutta jos avustaja purkaa työsuhteen koeajallakin, tulee karenssia. Tämän vuoksi moni ei uskalla kokeilla. Jos avustettava eli työnantaja on esim. ilkeä ja hankala ihminen, ei se riitä työkkärille perusteeksi.