Voiko henkilökohtainen avustaja saada potkut, jos ruuanlaitto ja leipominen ei suju?
Jos avustettava innostuu ruuanlaitosta ja leipomisesta ja päättää, että olisi kiva kokeilla toinen toistaan monimutkaisempia ja vaativampia reseptejä. Avustaja tekee työt tai ainakin yrittää parhaansa, mutta vaikeat ruuat ja leipomukset ei vaan onnistu, koska avustajan osaaminen rajoittuu makaronin keittämiseen ja broilerin koipi-reisien kypsentämiseen uunissa. Voiko parhaansa yrittänyt avustaja saada potkut ja jos voi, seuraako siitä työttömäksi jääneelle avustajalle karenssi?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nämä tule selväksi jo työhaastattelussa.
Miten niin? On ihan normaalia, että ihmiset kiinnostuu ajan kuluessa uusista asioista, kuten nyt vaikka ruuanlaitosta ja leipomisesta. Avustajaa tarvitsevat vammaiset ei ole poikkeus. Mitä jos avustettava, jolle riitti aluksi einesten lämmittäminen mikrossa, tahtookin yhtäkkiä ruveta kokkailemaan toinen toistaan monimutkaisempia ruokia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? On ihan normaalia, että ihmiset kiinnostuu ajan kuluessa uusista asioista, kuten nyt vaikka ruuanlaitosta ja leipomisesta. Avustajaa tarvitsevat vammaiset ei ole poikkeus. Mitä jos avustettava, jolle riitti aluksi einesten lämmittäminen mikrossa, tahtookin yhtäkkiä ruveta kokkailemaan toinen toistaan monimutkaisempia ruokia?
Joo, mut kysymys kuuluikin, että voiko saada potkut, jos ei osaa laittaa ruokaa. Tällä sinun antamallasi esimerkillä potkuja ei voi antaa. Täytyy tyytyä siihen mihin avustajan taidot riittää. Toki niitä tehdessä harjaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mut kysymys kuuluikin, että voiko saada potkut, jos ei osaa laittaa ruokaa. Tällä sinun antamallasi esimerkillä potkuja ei voi antaa. Täytyy tyytyä siihen mihin avustajan taidot riittää. Toki niitä tehdessä harjaantuu.
Eli jos avustajaksi sattuu sellainen poropeukalo, joka keittää vedenkin pohjaan, avustettavan ei auta kuin paastota ja kuolla nälkään?
Jos avustettava innostuu islantilaisneuleiden tekemisestä tai dartsista, niin kuuluuko avustajan hallita nämäkin?
Minun avustajallani pitää olla vähintään kolme Michelin-tähteä ja leipuri-kondiittorin tutkinto sekä 7 vuotta kokemusta alalta.
Minun avustettavani innostui poolon peluusta ja minä kun pelkään hevosen selässä. Vaihtoi minut Kyra Kyrklundiin.
Vierailija kirjoitti:
Minun avustajallani pitää olla vähintään kolme Michelin-tähteä ja leipuri-kondiittorin tutkinto sekä 7 vuotta kokemusta alalta.
Niin ja palkka on sitten 9 €/h.
Aika hankala kysymys. Itse lähtisin siitä, että avustaja on kädet ja avustettava pää eli avustettavan vastuulla on hanskata keittiömestaruus ja gordonoida.. eiku koordinoida tekeminen eli tsekata/seurata kypsennysajat yms.
Itse olin firman kautta avustajana ihmiselle jolla oli hyvin tarkat systeemit ruoan suhteen. Liki samalla reseptillä tehtiin kerralla noin viikon safkat astioihin. Hän alkoi jossain kohtaa kritisoida tekemisiäni ja harmitella sitä kun en ole tekijäimmeinen keittiössä, pahimmillaan heitti aika pahaakin palautetta sapuskastani. Ilmeisesti sitten ilmoitti firmalle ettei mun tarvi enää tulla eli vuoroja ei sitten tullut. Myöhemmin sitten koitti saada mua uusiksi avustamaan (hänellä siis kävi useampi avustaja) koska ilmeisesti mulla on sitten lahjoja muilla osa-alueilla (esim. kantomuulina tahi vauhdikkaana pyörätuolituupparina). Olin niin pieni ihminen etten enää mennyt, otin ihan liian raskaasti noi pahimmat palautteet. Nyt varmaan osaisin paremmin suodatella juttuja (eli kohtasin asiakkaita joiden antama palaute oli heti ekassa "kättelyssä" pahempaa) ja ehkä keskustella avoimemmin jutuista. Suodatus ja joojottelu ovat tässä duunissa tärkeitä.
Minä tässä innostuin taidemaalauksesta, mutta minulla ei ole käsiä. Avustajan pitää nyt vaan oppia.
Useinhan näitä työsuhteita purkautuu henkilökemioiden yhteensopimattomuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos avustajaksi sattuu sellainen poropeukalo, joka keittää vedenkin pohjaan, avustettavan ei auta kuin paastota ja kuolla nälkään?
Ei satu, sillä avustettavan tarpeet otetaan huomioon avustajaa valittaessa. Ja jos apua saa vain muutaman tunnin päivässä, saa olla ripeä että ehtii huolehtia välttämättömät asiat.
Voi tilata vaikki Kape Aihisen kokkaamaan kotiin ja maksaa hänelle mitä pyytää.
Kai sitä voi antaa potkut vedoten siihen, että työnkuva on muuttunut ja nykyisin avustajalta odotetaan sen vuoksi sellaista, mihin hänen rahkeet ei riitä, ts. ei ole soveltuva vaadittuun tehtävään.
Minun osaamiseni rajoittui vain ompeluun ja sitä myös hän haki.En siivonnut kuin kerran tai tehnyt muita hommia.Hänellä oli toinen avustaja joka auttoi muissa hommissa enimmäkseen minä olin vain hetkellinen apu jota oli pyytänyt.
Maratoonariksi mielin. Avustaja lykkää mua pyörätuolissa. Alle 4h tähtäimessä.
Kuulostaa vähän mahdottomalta vaatimukselta, luulisi että normaalin ruuan valmistaminen riittää. Ehkä avustettavan voisi sitten viedä johonkin kokkikurssille ja olla siellä mukana, jos tavallinen keittotaito ei piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on olemassa ohjeet monimutkaisemmillekin ruoille, niitä osannee jokainen noudattaa. Toki ammattikokin soveltamiskykyä on turha odottaa, eikä avustajalta voi vaatia enempää, kuin mitä avustettava itse osaisi- henkilökohtainen apu on tarkoitettu mahdollistamaan niitä arjen ja vapaa-ajan toimintoja, joita avustettava tekisi ilman vammaansa. Potkuille ei ole perustetta, ellei avustaja kieltäydy näistä työtehtävistä.
Henk. koht. avustaja voi saada potkut mistä tahansa työnantajansa oikusta. Kemiat ei kohtaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Minun avustettavani innostui poolon peluusta ja minä kun pelkään hevosen selässä. Vaihtoi minut Kyra Kyrklundiin.
Kyra Kyrklund on muuten kiva ihminen. Valis