Miksi jotkut hoitajat lässyttävät potilaille kuin vähä-älyisille?
Usein nämä on vähän vanhempia hoitajia. Uskoisin, että heillä on ihan hyvä tarkoitus, mutta ainakin mä koen todella vastenmieliseksi sen, jos mulle puhutaan alentuvasti lässyttäen, kuin olisin jotenkin vajaa tai korkeintaan 2-vuotias. Esim. eräässä hyvin helpossa toimenpiteessä, joka ei ollut millään tavalla ahdistava (enkä varmasti siksi ahdistuneelta vaikuttanutkaan), vanhempi hoitaja leperteli mulle tyyliin "joooo.... ei miiiiiitään hääätäää.... noooooin.... iiiiihan rauhassa vaan... no niin jooo, voi että.... ei hätäää". Olin vähän että mitä helvettiä tuo oikein nyt lässyttää :D Suoraan sanottuna tuosa tulee erittäin epämiellyttävä olo, sellainen että seuraavaksi se varmaan pukee mut vaippoihin tai jotain.
Kommentit (13)
Sairalassa on tietty nokkimisjärjestys, ja hoitsu on osoittanut sinun asemasi, olet pohjamutaa. Kirurgit on jumalasta seuraavia ja muut siitä alaspäin. Joku perushoitaja siten alimpana tylyttää potilaita, tosin sanat voi olla positiivisia mutta tarkoituksen huomaa.
Mä taas haluan, että mulle lössytetään kun pelkään niin helvetisti! Hammaslääkärissäkin saan pehmolelun syliin, olen hysteerinen pelkopotilas.
T. 23v. :D
Häpesin usein entistä työkaveria joka sekä lässytti vanhuksille kuin pikkulapsille ja myös PUHUI TODELLA KUULUVASTI JA ARTIKULOI SELKEÄSTI vaikka kaikilla vanhuksilla ei todellakaan ole huono kuulo eikä järjenjuoksussa mitään vikaa. Mietin että miten sanoisin tuosta työkaverille mutta ei tarvinnut, eräs pappa ehti ensin :D
Mun mielestä oli ihan koomista, kun hoitaja lässytti ja selitti asioita minulle kuin lapselle. Olin potilaana, mutta muuten olen hoitaja itsekin..
Kai se on saanut potilailta paljon: "nyt en ymmärrä" palautetta ja sitten on korjannut liikaa toiseen suuntaan...
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:54"]
Kai se on saanut potilailta paljon: "nyt en ymmärrä" palautetta ja sitten on korjannut liikaa toiseen suuntaan...
[/quote]
Nyt en ymmärrä :D Miten se lässyttäminen lisää ymmärrystä mihinkään suuntaan?
ap
Sain suuren annoksen kortisonia syöpähoitona, joten minulle tuli nuorena kaihi. Istuin odotushuoneessa ja odotin leikkausvuoroani. Muut potilaat olivat 70+-vuotiaita. Vanhin herra oli 97-vuotias ja täysin järkevä.
Menin leikkaussaliin ja useampi hoitaja totesi minulle: "Noooooooin. Rouvvvva menee nyt tähän tuoliin istumaan. Nooooooin. Nyt rouvvvvvvvvvvan tuolia kallistetaan, noooooooooooin."
Tilanne oli mielestäni surkuhupaisa. En ole seniili vanhus. Mummini eli täysjärkisenä 99-vuotiaaksi, joten tilanne olisi ollut koominen hänenkin mielestään.
Lässytys on joidenkin ihmisten tapa osoittaa empatiaa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:08"]
Lässytys on joidenkin ihmisten tapa osoittaa empatiaa.
[/quote]
Niin mäkin ajattelen, mutta se ikävä kyllä tuntuu aivan päinvastaiselta. Vaikka näköjään on niitäkin, jotka haluaa tulla kohdelluksi lapsena (viittaan siis 4:n kommenttiin). Musta taas tuntui jo lapsena nöyryyttävältä, kun mulle lässytettiin. En ymmärtänyt, miksi ei voi puhua ihan normaalisti. Mun mielestä sellainen "lapsena pitäminen" korostaa ja luo sitä alisteista asemaa.
ap
Juu yksi neuvolatäti puhuu minulle melkein kuin minä kissalleni minkä koen erittäin epämukavana.
Olen sairaalassa, jossa yksi ainut osasto, jonka paikoista puolet ainakin dementtiapotilaita. Pää hajoaa tähän lässytykseen. Mutta myös järjettömiin raivareihin mm yövuorossa
. Muutama hoitaja on ohan normaaleja, he alkavat tuntua todella äläkkäiltä tämän lässytyksen ja raivoamisen keskellä. Hirvittää tulevaisuus jos tällaiseen paikkaan päätyy loppuiäkseen.
Lisään vielä, että jos toimenpide vielä ahdistaisikin, niin sitten vasta tuollainen nöyryyttävä lässytys ahdistavaa olisikin. Lisäisi ahdistusta moninkertaisesti...
ap