Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja muuttaa tällä tavalla yksipuolisesti työaikoja?

Vierailija
11.10.2021 |

Miehen firmassa on tehty 20 vuotta töitä arkena ma-pe 8-16/9-17.
Voidaan puhua nk. vakiintuneesta käytännöstä, joka alalla yleistä. Mies ollut talossa yli 10v tolla systeemillä.
Nyt johto ilmoitti, että 3vkn päästä siirtyvät kolmivuoroon ja työt on 6-23 välillä, myös säännölliset vknlopputyöt listan mukaisesti.
Aiemmin työntekijät tekivät hyvällä joustolla vknloppua ja ylitöitä, jos joskus tilanne vaati. Työnjohto-oikeuteenhan tossa vedotaan, mutta minusta tämä tuntuu silti laittomalta…?
Voiko olla oikein…?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se työnantaja huomaa, että olet vappumarssilla punalippu toisessa ja SAK:n lippu toisessa kädessä.

Vierailija
22/25 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on YTK:n jäsen tms. eli ei kuulu liittoon niin siinähän taistelee yksin.

Jokaisen tulisi liittyä oikeasti ammattiliittoon, vain sieltä voi saada turvaa tulevaisuuden suhteen.

Tiedän kokemuksesta, nuorena meni lujaa ja paikkoja oli mistä valita. Palkkaus hyvä ja uusia autoja ajopeleinä ja bonuksia tuli.

Sitten tuli kovemmat ajat ja ikääntyminen. Yksi päivä huomaa että samanikäisiä kolleegoita potkitaan pois omastakin firmasta ja muista. Kunnes tulee se oma vuoro irtisanomisella. Tekaistut perusteet ja olisin vienyt firman oikeuteen mutta omalla rahalla ei uskalla, liitosta olisi varmasti tultu ja voitettu.

Työnantaja tietää kuka on liitossa ja kuka ei. Juuri tämmöisen takia Kokoomus ja työnantajat haluavat ihmiset pois ammattiliitoista. Älkää tehkö samaa virhettä minkä minä tein

Työnantaja ei tiedä, kuka kuuluu liittoon ja kuka ei. Ja ihan omalla rahallakin voi palkata juristin, halvemmaksi tulee, kun maksella vuosikymmeniä a-liikkeelle. Ja hyvä työntekijä löytää aina töitä.

Kyllä Ta. tietää.

Kukahan ne liiton maksut tilittää ammattiliittoon.

Minä itsehän ne maksut maksan? Ja minulle kyllä liittoon kuuluminen on ollut ihan rahanarvoinen etu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kaupassa töissä ja kun meidän aukiolo muutettii 6-23:sta 24h aukioloon, niin kyllä se aika lailla ilmoitusluontoinen asia oli. Toki sitten pidettiin YT-neuvottelut, eli todellisuudessa luottamusmies palaveerasi yksinään joidenkin johtohenkilöiden kanssa jossain konttorilla ja sopi esim. minimi lepoajat yövuorojen jälkeen (joita ei sen koommin ole noudatettu).

Silloiset työntekijät saivat valita, haluavatko tehdä yövuoroja. Sen jälkeen palkatuilta on kaikilta vaadittu suostumus myös yövuoroihin.

Lisään vielä, että meille myös ilmoitettiin, että jos yövuoroihin ei löydy tarpeeksi tekijöitä, niin sitten palkataan uusia, "mutta se on sitten pois teidän työtunneista".

Vierailija
24/25 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi varmaan olla yhteydessä ammattiliittonsa mieluummin kuin vauvapalstaan.

Ehkä se mies on ollutkin liittoon yhteydessä.

Rouvahan se täällä asiaa vatuloi, vai onko ukkeli niin saamaton vätys, pistää muijansa asialle🤤

Vierailija
25/25 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä suostuisin heti kolmivuorotyöhön!.

Olen sitä tehnytkin ja tykkäsin mukavista arkivapaista, viikonloppuduuneista, paremmasta palkasta.

Nyt pännii työaika ma-pe, 8-16.30.

En tykkää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi